Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Flamenco: współczesne dylematy badawcze
  • Strona domowa
  • /
  • Flamenco: współczesne dylematy badawcze
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 57 (2018): Muzyka /
  4. Rozprawy

Flamenco: współczesne dylematy badawcze

Autor

  • Marta Wieczorek Department of Humanities and Social Sciences Zayed University Dubai

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.06

Słowa kluczowe

badania flamenco, Andaluzja, kultura cygańska, studia muzyczne

Abstrakt

Współczesne postrzeganie różnych typów flamenco jest znacząco zróżnicowane. Ta rozbieżność widoczna jest wśród miłośników flamenco, wykonawców i w postawach akademickich. Autorka analizuje niektóre z różnic, które powtarzają się w dyskusjach naukowych dotyczących flamenco. Rozważa rolę omawianego gatunku w debatach etnicznych i jego miejsce w kulturze hiszpańskiej. Zwraca również uwagę na antagonizm między tradycyjnym i współczesnym lub „czystym” i komercyjnym pokazem flamenco. Dyskusje te są częścią – jak wyjaśnia to choreografka Michelle Heffner Hayes (2009: 4) – „sprzecznych narracji o historii flamenco” i przyczyniają się do złożonego i wieloaspektowego obrazu tej formy sztuki.

Bibliografia

Álvarez Caballero, Á. (1998). El baile flamenco. Madrid: Alianza Editorial.

Aoyama, Y. (2007). The role of consumption and globalization in a cultural industry: the case of flamenco. Geoforum, 38 (1), 103–113.

Bennahum, N. D., Goldberg, K. M., Heffner Hayes, M. (2015). Introduction. In: N. D. Bennahum, K. M. Goldberg, M. Heffner Hayes (eds.), Flamenco on the Global Stage: New Writings in Flamenco Dance Studies (p. 1–22). Jefferson: McFarland.

Bhabha, H. (1994). The Location of Culture. London: Routledge.

Chuse, L. (2003). The Cantaoras: Music, Gender, and Identity in Flamenco Song. New York: Routledge.

Cruces Roldán, C. (2002). Antropología y flamenco: más allá de la música (I). Sevilla: Signatura Ediciones.

García Canclini, N. (1995). Hybrid Cultures: Strategies for Entering and Leaving Modernity. Minneapolis: University of Minnesota Press.

González, M. V. (2008). Intangible heritage tourism and identity. Tourism Management, 29 (4), 807–810.

Grande, F. (1979). Memoria del cante flamenco. Madrid: Alianza Editorial.

Heffner Hayes, M. (2009). Flamenco: Conflicting Histories of the Dance. Jefferson: McFarland and Company.

Heller, N. G. (2015). Flamenco in la flor de mi secreto: Re-Appropriation and Subversion in a Film by Pedro Almodóvar. In: N. D. Bennahum, K. M. Goldberg, M. Heffner Hayes (eds.), Flamenco on the Global Stage: New Writings in Flamenco Dance Studies (p. 244–251).

Jefferson: McFarland. Holzinger, W. (2002). Towards a Typology of Hybrid Forms in Popular Music. In: G. Steingress (ed.), Songs of the Minotaur – Hybridity and Popular Music in the Era of Globalization: A Comparative Analysis of Rebetika, Tango, Rai, Flamenco, ardana, and English Urban Folk (p. 255–295). Münster: LIT Verlag.

Lipsitz, G. (1994). Dangerous Crossroads: Popular Music, Postmodernism and the Politics of Place. London: Verso.

Lyotard, J-F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Mairena, A., Molina, R. (1967). Mundo y formas del cante flamenco. Sevilla: Liberia Al-Andalus.

Manuel, P. (1986). Evolution and Structure in Flamenco Harmony. Current Musicology, 42 (1), 46–57.

Manuel, P. (1989). Andalusian, Gypsy and Class Identity in the Contemporary Flamenco Complex. Ethnomusicology, 33 (1), 47–65.

Manuel, P. (2010). Composition, Authorship, and Ownership in Flamenco, Past and Present. Ethnomusicology, 54 (1), 106–135.

Matamoros, E. (ed.) (2008). Carmen, Gades. Veinticinco años /Twenty five years 1983–2008.

Madrid: Antonio Gades Fundación.

Millán Vázquez de la Torre, M. G., Millán Lara, S., Arjona Fuentes, J. M. (2016). Análisis del flamenco como recurso turístico en Andalucía. Cuadernos de Turismo, 38 (1), 297–321.

Mitchel, T. (1994). Flamenco Deep Song. New Haven: Yale University Press.

Moreno Navarro, I. (1996). El flamenco en la cultura andaluza. In: C. Cruces Roldán (ed.), El flamenco: identidades sociales, ritual y patrimonio cultural (p. 15–36). Sevilla: Consejería de Cultura.

Paetzold, Ch. (2009). Singing Beneath the Alhambra: the North African and Arabic Past and Present in Contemporary Andalusian Music. Journal of Spanish Cultural Studies, 10 (2), 207–223. doi: 10.1080/14636200902990711

Pérez, J. (2015). Flamenco Fusion, Cross-Cultural Coalitions, and the Art of Raising Consciousness. In: N. D. Bennahum, K. M. Goldberg, M. Heffner Hayes (eds.),

Flamenco on the Global Stage: New Writings in Flamenco Dance Studies (p. 252– 259). Jefferson: McFarland.

Ruiz Morales, F. C. (2011). The appropriation of Flamenco heritage beyond its borders: The case of artists in Belgium. Revista de Antropología Iberoamericana, 6 (3), 289–314. doi: 10.11156/aibr.060304e

Steingress, G. (1998). El cante flamenco como manifestación artística, instrumento ideológico y elemento de la identidad cultural andaluza. In: G. Steingress, E. Baltanás (eds.), Flamenco y nacionalismo: aportaciones para una sociología política

del flamenco (p. 21–39). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Steingress, G. (2002a). Preface. In: G. Steingress (ed.), Songs of the Minotaur – Hybridity and Popular Music in the Era of Globalization: A Comparative Analysis of Rebetika, Tango, Rai, Flamenco, Sardana, and English Urban Folk (p. vii–x). Münster: LIT Verlag.

Steingress, G. (2002b). El flamenco como patrimonio cultural o una construcción artificial más de la identidad andaluza. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 1, 43–64.

Steingress, G. (2005). Sociología del cante flamenco. Sevilla: Signatura Ediciones.

Washabaugh, W. (1996). Flamenco: Passion, Politics and Popular Culture. Oxford: Berg.

Washabaugh, W. (1997). Flamenco Music and Documentary. Ethnomusicology, 41 (1), 51–67.

Washabaugh, W. (1998). Flamenco Song: Clean and Dirty. In: W. Washabaugh (ed.), The Passion of Music and Dance. Body, Gender and Sexuality (p. 27–39). Oxford: Berg.

Washabaugh, W. (2012). Flamenco Music and National Identity in Spain. Farnham: Ashgate.

Wieczorek, M. (2018). Flamenco: studium z antropologii semiotycznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Woodall, J. (1992). In Search of the Firedance: Spain through Flamenco. London: Sinclair-Stevenson

Łódzkie Studia Etnograficzne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-12-13

Jak cytować

1.
WIECZOREK, Marta. Flamenco: współczesne dylematy badawcze. Łódzkie Studia Etnograficzne [online]. 13 grudzień 2018, T. 57, s. 75–92. [udostępniono 12.7.2025]. DOI 10.12775/LSE.2018.57.06.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 57 (2018): Muzyka

Dział

Rozprawy

Licencja

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 475
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

badania flamenco, Andaluzja, kultura cygańska, studia muzyczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa