Dziedzictwo niematerialne w miejskiej przestrzeni turystycznej – studia przypadków snycerstwa w Konjicu i fado w Lizbonie
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2024.63.04Słowa kluczowe
dziedzictwo niematerialne, fado, miejska przestrzeń turystyczna, przestrzeń semiotyczna, snycerstwo w KonjicuAbstrakt
Kwestia kultywowania i eksponowania dziedzictwa niematerialnego w przestrzeni miejskiej, obecnie silnie stechnicyzowanej, jest rzadko poruszana w literaturze. Zastanawiający jest szczególnie sposób prezentowania tradycji umożliwiający ich poznanie turystom, którzy często są istotnym czynnikiem zachęcającym depozytariuszy do kultywowania zwyczajów. Autorki zakładają, że w tym celu w przestrzeni turystycznej miast powinny pojawić się stosowne obiekty, które byłyby elementem nie tylko przestrzennego, lecz także semiotycznego zagospodarowania miasta. W artykule zagadnienie to rozważano, analizując przykłady snycerstwa w Konjicu i fado w Lizbonie. Dostrzeżono tendencję przenoszenia się zwyczajów do przestrzeni medialnej i wirtualnej przy jednoczesnym zaniku ich obecności w przestrzeni fizycznej, rekompensowanym powstawaniem atrakcji turystycznych. Fado ponadto rozbrzmiewa w przestrzeniach turystycznych poza Lizboną, co pozbawia je oryginalności kontekstu terytorialnego. Płaskorzeźbione produkty drewniane z Konjica przechodzą za to transformację, dostosowując się do gustów potencjalnych nabywców: tracą ornamentykę typową dla regionu, w którym wciąż są wytwarzane, lecz przekształcenia te są immanentnym elementem zauważalnym od początku
rozwoju tej tradycji. Nowe wzornictwo staje się jedynie signum temporis, który zapewnia trwanie przestrzeni semiotycznej konjickiej kultury.
Bibliografia
Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (2015). Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 25 września 2015 r. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/agenda-2030.
Bidţan-Gekić, A., Gekić, H. (2017). Ethnographic tourist potentials of Bosnia and Herzegovina. Geografski Pregled, 38, 161–184. DOI: https://doi.org/10.35666/23038950.2017.38.161.
Bogatyriew, P. (1979). Semiotyka kultury ludowej (przeł. I. Szymanowska). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brzozowska, B. (2009). Spadkobiercy flâneura. Spacer jako twórczość kulturowa – współczesne reprezentacje, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Carvalho, P. (1994). História do Fado. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
Carvalho, I., Madeira, A., Monteiro, A. et al. (2023). Fado, urban popular song, and intangible heritage: perceptions of authenticity and emotions in TripAdvisor reviews. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1–11. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-023-01939-w.
Darmach, K. (2020). Zapisywanie świata. W poszukiwaniu antropografii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Eco, U. (1999). Semiologia życia codziennego (przeł. J. Ugniewska, P. Salwa). Warszawa: Czytelnik.
Heyl, N., Gregorin, C. (2005). Traditional arts and crafts in Bosnia and Herzegovina. Padova: DITRE.
Holton, K.D. (2006). Fado Historiography: Old Myths and New Frontiers. Portuguese Cultural Studies, 0(1), 1–17.
Kaczmarek, J. (2018). Autentyczność epistemologiczna jako nakaz moralny wyjaśniania rzeczywistości turystycznych. Folia Turistica, 49, 203–224.
Kaczmarek, J., Kapusta, A. (2022). Przestrzenie tanga argentyńskiego – emocje, literatura, edukacja. W: A. Smutkiewicz (red.), Taniec w edukacji a rozwój człowieka (s. 123–162). Warszawa: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Chopin University Press.
Kaczmarek, S., Kaczmarek, J. (2015). Wielość rzeczywistości w przestrzeni turystycznej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 35, 17–32.
Kaczmarek, S., Kaczmarek, J. (2021). Odkrywanie siebie w podróży. Rozważania o podmiotowości w czasach klęski postępu. Turystyka Kulturowa, 118(1), 7–37.
Kaczmarek, S., Kapusta, A. (2022). Od dziedzictwa niematerialnego do produktu turystycznego – o autentyczności w turystyce kulturowej. Turystyka Kulturowa, 124(3), 7–48.
Kapusta, A. (2017). Semiotyka miasta wielokulturowego w ujęciu geograficznym. W: A. Gałkowski, K. Pietrych (red.), Ecowskie inspiracje. Semiotyka w komunikacji i kulturze (s. 249–267). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kapusta, A. (2019). The Vardar River as a border of semiosphere – Paradox of Skopje regeneration. Geographia Polonica, 92(1), 83–102.
Kapusta, A. (2024). Przestrzeń kulturowa dziedzictwa niematerialnego a organizacja przestrzeni turystycznej. Perspektywy Kultury, 3 (w druku).
Kotur, M. (2017). Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego w Bośni i Hercegowinie. W: H. Schreiber (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: doświadczenia w ochronie krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz Chin. 10-lecie wejścia w życie Konwencji UNESCO z 2003 roku w perspektywie zrównoważonego rozwoju (s. 230–240). Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Księżyk, R. (2018). Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Łotman, J. (2008). Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury (przeł. B. Żyłko). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Lynch, K. (2011). Obraz miasta (przeł. T. Jeleński). Kraków: Wydawnictwo Archivolta Michał Stępień.
MacCannell, D. (2005). Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej (przeł. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz). Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
Nery, V.R. (2015). Historia fado (przeł. G. Jadwiszczak). Zakrzewo: Replika.
Nielsen, C.S., Soares, A.M., Páscoa MacHado, C. (2009). The cultural metaphor revisited: Exploring dimensions, complexities and paradoxes through the portuguese fado. International Journal of Cross Cultural Management, 9(3), 289–308. DOI: https://doi.org/10.1177/1470595809346606.
Päll, L. (2022). An ecosemiotic dimension of folklore: Reframing the concept of place-lore. Sign Systems Studies, 50(2–3), 185–216. DOI: https://doi.org/10.12697/SSS.2022.50.2-3.01.
Pereira, S. (2008). “Circuito Museológico”. In: Museu do Fado 1998-2008. Lisboa: EGEAC/Museu do Fado.
Sequera, J., Nofre, J. (2020). Touristification, transnational gentrification and urban change in Lisbon: The neighbourhood of Alfama. Urban Studies, 57(15), 1–21. DOI: https://doi.org/10.1177/0042098019883734.
Tabucchi, A. (2012). Podróże i inne podróże (przeł. J. Ugniewska). Warszawa: Czytelnik.
Valk, Ü., Sävborg, D. (2018). Place-Lore, Liminal Storyworld and Ontology of the Supernatural. An Introduction. In: Ü. Valk, D. Sävborg (eds.), Storied and Supernatural Places Studies in Spatial and Social Dimensions of Folklore and Sagas (pp. 7–24). Helsinki: Finnish Literature Society, SKS.
Vernon, P. (1998). A history of Portuguese fado. London: Routledge.
Strony internetowe
Facebook: https://www.facebook.com.
Federalni zavod za statistiku: https://fzs.ba.
Mulićev Rekord: https://drvorezbarstvo.com/.
Muzeum Fado: https://www.museudofado.pt/en.
Rukotvorine: https://rukotvorine.com.
Zanat: https://zanat.org.
Wojsko Polskie: https://www.wojsko-polskie.pl.
YouTube: https://www.youtube.com.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Studia Etnograficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 41
Liczba cytowań: 0