Intangible heritage in urban tourism space – case studies of woodcarving in Konjic and fado in Lisbon
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2024.63.04Keywords
intangible heritage, fado, urban tourist space, semiotic space, woodcarving in KonjicAbstract
The issue of cultivating and showcasing intangible heritage in urban space, which currently is heavily technicised, is rarely addressed in the literature. Particularly intriguing is the way of presenting traditions to enable their understanding by tourists, who are often a significant factor in encouraging heritage bearers to cultivate their customs. The authors assume that for this purpose, appropriate objects should appear in the tourist space of cities, ones that would constitute not only elements of the city’s spatial development, but also its semiotic elements. The article considered this issue by analysing the examples of woodcarving in Konjic and fado in Lisbon. A tendency to transfer of customs to the media and virtual space and their absence in physical space were noted, compensated by the emergence of tourist attractions. Fado is also present in tourist spaces outside Lisbon, which deprives it of the originality of territorial context. Carved wooden products from Konjic are transformed, adapting to the tastes of potential buyers: they lose the ornamentation typical of the region where they are still produced, but these transformations are an inherent element noticeable from the beginning of the development of this tradition. The new design becomes only a signum temporis, ensuring the continuity of the semiotic space of Konjic culture.
References
Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (2015). Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 25 września 2015 r. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/agenda-2030.
Bidţan-Gekić, A., Gekić, H. (2017). Ethnographic tourist potentials of Bosnia and Herzegovina. Geografski Pregled, 38, 161–184. DOI: https://doi.org/10.35666/23038950.2017.38.161.
Bogatyriew, P. (1979). Semiotyka kultury ludowej (przeł. I. Szymanowska). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brzozowska, B. (2009). Spadkobiercy flâneura. Spacer jako twórczość kulturowa – współczesne reprezentacje, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Carvalho, P. (1994). História do Fado. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
Carvalho, I., Madeira, A., Monteiro, A. et al. (2023). Fado, urban popular song, and intangible heritage: perceptions of authenticity and emotions in TripAdvisor reviews. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1–11. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-023-01939-w.
Darmach, K. (2020). Zapisywanie świata. W poszukiwaniu antropografii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Eco, U. (1999). Semiologia życia codziennego (przeł. J. Ugniewska, P. Salwa). Warszawa: Czytelnik.
Heyl, N., Gregorin, C. (2005). Traditional arts and crafts in Bosnia and Herzegovina. Padova: DITRE.
Holton, K.D. (2006). Fado Historiography: Old Myths and New Frontiers. Portuguese Cultural Studies, 0(1), 1–17.
Kaczmarek, J. (2018). Autentyczność epistemologiczna jako nakaz moralny wyjaśniania rzeczywistości turystycznych. Folia Turistica, 49, 203–224.
Kaczmarek, J., Kapusta, A. (2022). Przestrzenie tanga argentyńskiego – emocje, literatura, edukacja. W: A. Smutkiewicz (red.), Taniec w edukacji a rozwój człowieka (s. 123–162). Warszawa: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Chopin University Press.
Kaczmarek, S., Kaczmarek, J. (2015). Wielość rzeczywistości w przestrzeni turystycznej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 35, 17–32.
Kaczmarek, S., Kaczmarek, J. (2021). Odkrywanie siebie w podróży. Rozważania o podmiotowości w czasach klęski postępu. Turystyka Kulturowa, 118(1), 7–37.
Kaczmarek, S., Kapusta, A. (2022). Od dziedzictwa niematerialnego do produktu turystycznego – o autentyczności w turystyce kulturowej. Turystyka Kulturowa, 124(3), 7–48.
Kapusta, A. (2017). Semiotyka miasta wielokulturowego w ujęciu geograficznym. W: A. Gałkowski, K. Pietrych (red.), Ecowskie inspiracje. Semiotyka w komunikacji i kulturze (s. 249–267). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kapusta, A. (2019). The Vardar River as a border of semiosphere – Paradox of Skopje regeneration. Geographia Polonica, 92(1), 83–102.
Kapusta, A. (2024). Przestrzeń kulturowa dziedzictwa niematerialnego a organizacja przestrzeni turystycznej. Perspektywy Kultury, 3 (w druku).
Kotur, M. (2017). Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego w Bośni i Hercegowinie. W: H. Schreiber (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: doświadczenia w ochronie krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz Chin. 10-lecie wejścia w życie Konwencji UNESCO z 2003 roku w perspektywie zrównoważonego rozwoju (s. 230–240). Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Księżyk, R. (2018). Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Łotman, J. (2008). Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury (przeł. B. Żyłko). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Lynch, K. (2011). Obraz miasta (przeł. T. Jeleński). Kraków: Wydawnictwo Archivolta Michał Stępień.
MacCannell, D. (2005). Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej (przeł. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz). Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
Nery, V.R. (2015). Historia fado (przeł. G. Jadwiszczak). Zakrzewo: Replika.
Nielsen, C.S., Soares, A.M., Páscoa MacHado, C. (2009). The cultural metaphor revisited: Exploring dimensions, complexities and paradoxes through the portuguese fado. International Journal of Cross Cultural Management, 9(3), 289–308. DOI: https://doi.org/10.1177/1470595809346606.
Päll, L. (2022). An ecosemiotic dimension of folklore: Reframing the concept of place-lore. Sign Systems Studies, 50(2–3), 185–216. DOI: https://doi.org/10.12697/SSS.2022.50.2-3.01.
Pereira, S. (2008). “Circuito Museológico”. In: Museu do Fado 1998-2008. Lisboa: EGEAC/Museu do Fado.
Sequera, J., Nofre, J. (2020). Touristification, transnational gentrification and urban change in Lisbon: The neighbourhood of Alfama. Urban Studies, 57(15), 1–21. DOI: https://doi.org/10.1177/0042098019883734.
Tabucchi, A. (2012). Podróże i inne podróże (przeł. J. Ugniewska). Warszawa: Czytelnik.
Valk, Ü., Sävborg, D. (2018). Place-Lore, Liminal Storyworld and Ontology of the Supernatural. An Introduction. In: Ü. Valk, D. Sävborg (eds.), Storied and Supernatural Places Studies in Spatial and Social Dimensions of Folklore and Sagas (pp. 7–24). Helsinki: Finnish Literature Society, SKS.
Vernon, P. (1998). A history of Portuguese fado. London: Routledge.
Strony internetowe
Facebook: https://www.facebook.com.
Federalni zavod za statistiku: https://fzs.ba.
Mulićev Rekord: https://drvorezbarstvo.com/.
Muzeum Fado: https://www.museudofado.pt/en.
Rukotvorine: https://rukotvorine.com.
Zanat: https://zanat.org.
Wojsko Polskie: https://www.wojsko-polskie.pl.
YouTube: https://www.youtube.com.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lodz Ethnographic Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 207
Number of citations: 0