Strach się bać? O ludowym monstruarium i demonologii w kinie polskim
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2017.005Ключові слова
horror, kino grozy, monstruarium, demonologia, adaptacja filmowaАнотація
Pojęcia z monstruarium ludowego i ludowej demonologii zdominowały polskie kino grozy. Dla odbiorców kwestia granic gatunku kina grozy i horroru jest oczywista i zazwyczaj nie mają oni kłopotów z ich rozpoznaniem, kiedy idzie o interpretację motywów tematycznych czy estetycznych odwołujących się do doznawania odczucia lęku i grozy. Badaczom filmu kwestia formalnej definicji horroru nie wydaje się już tak prosta. W polskim kinie, podejmującym tematy i wątki „niesamowite”, bardzo rzadko zdarzały się filmy artystycznie udane i potrafiące spełnić postulat wywoływania wrażenia lęku u widza. Ludowe motywy, interpretowane przez naszą literaturę romantyczną, transponowane były w kinie polskim z różnym powodzeniem. Dowodzę tego w artykule poświęconym polskim filmom czerpiących tematy z motywów ludowych.
Посилання
ABEL, E. (2011). Encyklopedia duchów i demonów (przeł. K. Kurek). Warszawa: Bellona.
CARROL, N. (2004). Filozofia horroru albo paradoksy uczuć (przeł. M. Przylipiak). Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
„Demon”: Marcin Wrona zszedł do piekła i zrobił o tym film. Rozmowa Pawla T. Felisa z
Itayem Tiranem, Pozyskano z: http://wyborcza.pl/1,75410,19030931,demon-marcin-wrona-zszedł (dostęp: styczeń 2018r.).
LUBELSKI, T. (red.) (2003), Encyklopedia kina. Kraków: Biały Kruk.
GROSS, N. (2002). Film żydowski w Polsce. Kraków: Rabid.
HAS-TOKARZ, A. (2010). Horror w literaturze współczesnej i filmie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
HALTOF, M. (1992). Kino lęków. Kielce: Szumacher .
MARSZAŁEK, R. (red.) (1994). Historia filmu polskiego. T. 6, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Ostaszewski, J. (red.) (1999), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów. Kraków:Wyd. Baran i Suszczyński.
KĘPIŃSKI, A. (1977). Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
MARCELA, M. (2015). Monstruarium nowoczesne. Katowice:Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
MARZEC, A. (1996). Ze słowa na obraz. Lektury szkole na ekranie. Kraków:Impuls .
MICKIEWICZ, A. (1955). Dzieła (Wydanie Jubileuszowe). T. 8, Warszawa:Czytelnik .
MICKIEWICZ, A. (1951). Wybór pism. Warszawa: Książka i Wiedza.
HENDRYKOWSKA, M., Hendrykowski, M. (2001). Przemoc na ekranie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
SMITH, M. (1996). Zaangażowanie widza w postać, (przeł. J. Mach). W: J. Ostaszewski (red.), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów. Kraków: Wyd. Baran i Suszczyński.
TURNER, A. K. (2004). Historia piekła, (przeł. J. Jarniewicz). Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 968
Number of citations: 0