Strach się bać? O ludowym monstruarium i demonologii w kinie polskim
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2017.005Słowa kluczowe
horror, kino grozy, monstruarium, demonologia, adaptacja filmowaAbstrakt
Pojęcia z monstruarium ludowego i ludowej demonologii zdominowały polskie kino grozy. Dla odbiorców kwestia granic gatunku kina grozy i horroru jest oczywista i zazwyczaj nie mają oni kłopotów z ich rozpoznaniem, kiedy idzie o interpretację motywów tematycznych czy estetycznych odwołujących się do doznawania odczucia lęku i grozy. Badaczom filmu kwestia formalnej definicji horroru nie wydaje się już tak prosta. W polskim kinie, podejmującym tematy i wątki „niesamowite”, bardzo rzadko zdarzały się filmy artystycznie udane i potrafiące spełnić postulat wywoływania wrażenia lęku u widza. Ludowe motywy, interpretowane przez naszą literaturę romantyczną, transponowane były w kinie polskim z różnym powodzeniem. Dowodzę tego w artykule poświęconym polskim filmom czerpiących tematy z motywów ludowych.
Bibliografia
ABEL, E. (2011). Encyklopedia duchów i demonów (przeł. K. Kurek). Warszawa: Bellona.
CARROL, N. (2004). Filozofia horroru albo paradoksy uczuć (przeł. M. Przylipiak). Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
„Demon”: Marcin Wrona zszedł do piekła i zrobił o tym film. Rozmowa Pawla T. Felisa z
Itayem Tiranem, Pozyskano z: http://wyborcza.pl/1,75410,19030931,demon-marcin-wrona-zszedł (dostęp: styczeń 2018r.).
LUBELSKI, T. (red.) (2003), Encyklopedia kina. Kraków: Biały Kruk.
GROSS, N. (2002). Film żydowski w Polsce. Kraków: Rabid.
HAS-TOKARZ, A. (2010). Horror w literaturze współczesnej i filmie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
HALTOF, M. (1992). Kino lęków. Kielce: Szumacher .
MARSZAŁEK, R. (red.) (1994). Historia filmu polskiego. T. 6, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Ostaszewski, J. (red.) (1999), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów. Kraków:Wyd. Baran i Suszczyński.
KĘPIŃSKI, A. (1977). Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
MARCELA, M. (2015). Monstruarium nowoczesne. Katowice:Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
MARZEC, A. (1996). Ze słowa na obraz. Lektury szkole na ekranie. Kraków:Impuls .
MICKIEWICZ, A. (1955). Dzieła (Wydanie Jubileuszowe). T. 8, Warszawa:Czytelnik .
MICKIEWICZ, A. (1951). Wybór pism. Warszawa: Książka i Wiedza.
HENDRYKOWSKA, M., Hendrykowski, M. (2001). Przemoc na ekranie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
SMITH, M. (1996). Zaangażowanie widza w postać, (przeł. J. Mach). W: J. Ostaszewski (red.), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów. Kraków: Wyd. Baran i Suszczyński.
TURNER, A. K. (2004). Historia piekła, (przeł. J. Jarniewicz). Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1095
Liczba cytowań: 0