Wysokie mniamanie. Jedność i jedzenie w cyklu opowiadań o Panu Kuleczce Wojciecha Widłaka
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2022.005Ключові слова
literatura dla dzieci, Pan Kuleczka, Wojciech Widłak, studia nad jedzeniem, Jonathan HaidtАнотація
Jedzenie – zarówno sama czynność, jak i rozmaitość potraw – funkcjonuje współcześnie jako supermetafora, ogarniająca wiele sfer ludzkiej aktywności. W niniejszym artykule przyjrzę się relacji między wspólnotą rodzinną i posiłkami (ich rodzajami, produktami spożywczymi, okolicznościami, w jakich jedzą bohaterowie) w cyklu opowiadań o Panu Kuleczce Wojciecha Widłaka. Ukazane w swoiście realistycznej konwencji jedzenie towarzyszy codziennym przygodom bohaterów, będąc przyjemnością, niewinną słabostką, pocieszeniem, metaforą miłości, zawsze wyrażając harmonijne doświadczenie kosmosu życia rodzinnego. W zaproponowanej interpretacji wykorzystam pojęcia eros, agape oraz koncepcję psychologii moralności Jonathana Haidta.
Посилання
b.a. (1963). A Sourcebook of Chinese Philosophy (przeł. W.-T. Chan). Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Benedykt XVI (2005, 25 grudnia). Deus caritas est [Encyklika papieża Benedykta XVI]. Pobrano z: https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20051225_deus-caritas-est.html
Brükner, A. (1957). Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Deleuze, G. (2000). Empiryzm i subiektywność. Esej o naturze ludzkiej według Hume’a (przeł. K. Jarosz). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Haidt, J. (2014). Prawy umysł (przeł. A. Nowak-Młynikowska). Sopot: Smak Słowa.
Hume, D. (2005a). Badania dotyczące zasad moralności (przeł. M. Filipczuk, T. Teszner). Kraków: Zielona Sowa.
Hume, D. (2005b). Traktat o naturze ludzkiej (przeł. Cz. Znamierowski). Warszawa: Aletheia.
Lacoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu (przeł. T. P. Krzeszówski). Warszawa: PIW.
Menninghaus, W. (2009). Wstręt. Teoria i historia (przeł. G. Sowiński). Kraków: Universitas.
Piechowiak, M. (2016). Między Erosem i Agape. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Platon (2012). Uczta (przeł. A. Serafin). Warszawa: Sic!
Ricoeur, P. (1989). Metafora i symbol. W: P. Rioceur, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism (przeł. K. Rosner, P. Graff; s. 123–155). Warszawa: PIW.
Rozin, P., Haidt, J., Fincher, K. (2009). From oral to moral. Science, 323, 1179–1180. https://www.science.org/doi/10.1126/science.1170492
Shwreder, R. A. (1991). Thinking through cultures: Expeditions in cultural psychology. Cambridge: Harvard University Press.
Shwreder, R. A., Much N. C., Mahapatra, M., Park, L. (1997). The „big three” of morality (autonomy, community, and divinity), and the „big three” explanations of suffering. W: A. Brandt, P. Rozin (eds.), Morality and health (s. 119–169). New York: Routldge.
Sobiechowska-Szuchta, K. (2018, 30 maja). Autor Pana Kuleczki: Naprawdę bym chciał, żeby to, co robię jakoś pomagało [wywiad z Wojciechem Widłakiem na portalu RMF24]. Pobrano z: https://www.rmf24.pl/raporty/raport-audiobook-pan-kuleczka/fakty/news-autor-pana-kuleczki-naprawde-bym-chcial-zeby-to-co-robie-jak,nId,2587787#crp_state=1
Widłak, W. (2002). Pan Kuleczka. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2003). Pan Kuleczka. Skrzydła. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2004). Pan Kuleczka. Spotkanie. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2006). Pan Kuleczka. Światło. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2008). Pan Kuleczka. Dom. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2012). Pan Kuleczka. Radość. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2016). Pan Kuleczka. Marzenia. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2018). Pan Kuleczka. Skarby. Poznań: Media Rodzina.
Zajonc, R. (1985). Uczucia a myślenie. Nie trzeba się domyślać, by wiedzieć, co się woli. Przegląd Psychologiczny, 1, 27–72.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 258
Number of citations: 0