Wysokie mniamanie. Jedność i jedzenie w cyklu opowiadań o Panu Kuleczce Wojciecha Widłaka
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2022.005Słowa kluczowe
literatura dla dzieci, Pan Kuleczka, Wojciech Widłak, studia nad jedzeniem, Jonathan HaidtAbstrakt
Jedzenie – zarówno sama czynność, jak i rozmaitość potraw – funkcjonuje współcześnie jako supermetafora, ogarniająca wiele sfer ludzkiej aktywności. W niniejszym artykule przyjrzę się relacji między wspólnotą rodzinną i posiłkami (ich rodzajami, produktami spożywczymi, okolicznościami, w jakich jedzą bohaterowie) w cyklu opowiadań o Panu Kuleczce Wojciecha Widłaka. Ukazane w swoiście realistycznej konwencji jedzenie towarzyszy codziennym przygodom bohaterów, będąc przyjemnością, niewinną słabostką, pocieszeniem, metaforą miłości, zawsze wyrażając harmonijne doświadczenie kosmosu życia rodzinnego. W zaproponowanej interpretacji wykorzystam pojęcia eros, agape oraz koncepcję psychologii moralności Jonathana Haidta.
Bibliografia
b.a. (1963). A Sourcebook of Chinese Philosophy (przeł. W.-T. Chan). Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Benedykt XVI (2005, 25 grudnia). Deus caritas est [Encyklika papieża Benedykta XVI]. Pobrano z: https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20051225_deus-caritas-est.html
Brükner, A. (1957). Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Deleuze, G. (2000). Empiryzm i subiektywność. Esej o naturze ludzkiej według Hume’a (przeł. K. Jarosz). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Haidt, J. (2014). Prawy umysł (przeł. A. Nowak-Młynikowska). Sopot: Smak Słowa.
Hume, D. (2005a). Badania dotyczące zasad moralności (przeł. M. Filipczuk, T. Teszner). Kraków: Zielona Sowa.
Hume, D. (2005b). Traktat o naturze ludzkiej (przeł. Cz. Znamierowski). Warszawa: Aletheia.
Lacoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu (przeł. T. P. Krzeszówski). Warszawa: PIW.
Menninghaus, W. (2009). Wstręt. Teoria i historia (przeł. G. Sowiński). Kraków: Universitas.
Piechowiak, M. (2016). Między Erosem i Agape. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Platon (2012). Uczta (przeł. A. Serafin). Warszawa: Sic!
Ricoeur, P. (1989). Metafora i symbol. W: P. Rioceur, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism (przeł. K. Rosner, P. Graff; s. 123–155). Warszawa: PIW.
Rozin, P., Haidt, J., Fincher, K. (2009). From oral to moral. Science, 323, 1179–1180. https://www.science.org/doi/10.1126/science.1170492
Shwreder, R. A. (1991). Thinking through cultures: Expeditions in cultural psychology. Cambridge: Harvard University Press.
Shwreder, R. A., Much N. C., Mahapatra, M., Park, L. (1997). The „big three” of morality (autonomy, community, and divinity), and the „big three” explanations of suffering. W: A. Brandt, P. Rozin (eds.), Morality and health (s. 119–169). New York: Routldge.
Sobiechowska-Szuchta, K. (2018, 30 maja). Autor Pana Kuleczki: Naprawdę bym chciał, żeby to, co robię jakoś pomagało [wywiad z Wojciechem Widłakiem na portalu RMF24]. Pobrano z: https://www.rmf24.pl/raporty/raport-audiobook-pan-kuleczka/fakty/news-autor-pana-kuleczki-naprawde-bym-chcial-zeby-to-co-robie-jak,nId,2587787#crp_state=1
Widłak, W. (2002). Pan Kuleczka. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2003). Pan Kuleczka. Skrzydła. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2004). Pan Kuleczka. Spotkanie. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2006). Pan Kuleczka. Światło. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2008). Pan Kuleczka. Dom. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2012). Pan Kuleczka. Radość. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2016). Pan Kuleczka. Marzenia. Poznań: Media Rodzina.
Widłak, W. (2018). Pan Kuleczka. Skarby. Poznań: Media Rodzina.
Zajonc, R. (1985). Uczucia a myślenie. Nie trzeba się domyślać, by wiedzieć, co się woli. Przegląd Psychologiczny, 1, 27–72.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 205
Liczba cytowań: 0