Czesko-polskie pieśni pielgrzymkowe w drukach kramarskich z XVIII i XIX w.
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4.2021.004Ključne reči
druki kramarskie, pieśni pielgrzymkowe, stosunki czesko-polskie XVIII-XIX w.Apstrakt
W artykule przedstawiono analizę pieśni pielgrzymkowych funkcjonujących równolegle w języku polskim i czeskim. Na tym przykładzie zaprezentowano perspektywy prowadzenia badań nad czesko-polskimi kontaktami w zakresie literatury kramarskiej w XVIII i XIX w. oraz sformułowano ogólną koncepcję badawczą dotyczącą transferów kulturowych na pograniczu czesko-polskim.
Reference
Beneš, B. (1988). Funkcje pieśni kramarskich w literaturze popularnej. Literatura Ludowa, 32(1), 15–22.
Dobrzycki, S. (1930). Kolędy polskie a czeskie, ich wzajemny stosunek. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.
Dola, K. (2004). Pieśń kościelna pogranicza śląsko-morawskiego. W: J. Tutaj (red.), Pogranicze, kultura, religia (s. 273–278). Wałbrzych: WWSZiP.
Estreicher, K. (red.) (1876). Bibliografia polska XIX. stólecia. T. 3 (Ł-Q). Kraków: Akadamia Umiejętności.
Grochowski, P. (2016). Jarmark tradycji. Studia i szkice folklorystyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Ivánek, J. (2017). Poznámky k vymezení pojmu kramářská píseň (s ohledem na tisky náboženské povahy). Listy filologické, 140, 201–230.
Ivánek, J., Malura, J. (2019). Horo krásná, spanilá! Poutní písně na Moravě (1600–1850). Brno: Host.
Ivánek, J., Malura, J., Olšovský, J., Schenková, M., Szturcová, M. (eds.) (2019). Pod ochranu tvou se utíkáme. Kult Panny Marie Čenstochovské v českém Slezsku na Moravě. Częstochowa-Ostrava: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Jana Długosza, Ostravská univerzita.
Kałuża, M. (1974). Pieśni religijne pochodzenia morawskiego i czeskiego na Ziemi Wodzisławskiej. Praca magisterska. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Kafka, L. (2008). Líbezně nás volá, Matička Cellenská: Zobrazení Panny Marie v kramářských tiscích.
In M. Holubová (ed.), Obrazy ženy v kramářské produkci (pp. 149–168). Praha: Etnologický ústav AV ČR.
Kolberg, O. (1966). Dzieła wszystkie. t. 40. Mazury Pruskie. Wrocław, Poznań: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kosek, P., Slavický, T., Škarpová, M. (eds.) (2012). Fridrich Bridel: Jesličky. Staré nové písničky. Brno: Host.
Malura, J. (2010). Písně pobělohorských exulantů (1670–1750). Praha: Academia.
Mętrak, M. (2017). Językowy i kulturowy obraz Żyda w czeskich drukach kramarskich. Zeszyty Łużyckie, 51, 89–109.
Mętrak, M. (2018). Czeska twórczość kramarska – zarys zagadnienia. W: D. Dziadosz, A. Krzanowska (red.), Słowianie, kultura, język. Wybrane
zagadnienia z języków, literatur i kultur słowiańskich i germańskich (s. 351–361). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Myszor, J., Burzywoda, U. (1982). Pieśni pątnicze ze zbioru Jana Kupca. Śląskie Studia Historyczno--Teologiczne, 15, 243–271.
Nowak, A. (1996). Polsko-niemiecko-czeska pieśń religijna. Praca magisterska. Opole: Uniwersytet Opolski.
Nyrkowski, S. (red.) (1977). Karnawał dziadowski. Pieśni wędrownych śpiewaków (XIX–XX w.). Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Sirovátka, O. (1996). Srovnávací studie o české lidové slovesnosti. Brno: Akademie věd České republiky.
Sobotková, M. (2002). Studie z české a polské literatury. Pět století v historii česko-polských literárních souvislostí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sušil, F. (1860). Moravské národní písně. Brno: Karel Winiker.
Waliński, M. (1975). Tradycja i pieśń kramarska w Czechosłowacji. Literatura Ludowa, 19(4–5), 27–43.
Windakiewiczowa, H. (1908). Katalog pieśni polsko-morawskich. Materyały Antropologiczno-Archeologiczne i Etnograficzne, 10, 3–43.
Downloads
The publisher's shop:
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Bez prerada 4.0 Internacionalna licenca.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 361
Number of citations: 0