Dziewica w potrzasku, seksualna niewolnica i demon w ludzkiej skórze. Mechanizmy kreowania kobiety w roli obiektu erotycznego na przykładzie Achai Andrzeja Ziemiańskiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.6.2019.004Słowa kluczowe
fantasy, literatura polska, literatura popularna, erotyzm, seksualność, obiekt erotyczny, Andrzej ZiemiańskiAbstrakt
W artykule przedstawiona została analiza sposobów kreacji kobiecości w powieści Achaja Andrzeja Ziemiańskiego. Główną bohaterką utworu jest tytułowa Achaja, księżniczka fikcyjnego królestwa Troy, zdegradowana w wyniku intryg macochy i zmuszona do życia w warunkach, do jakich nie była nigdy przygotowywana. Mimo że Achaja kreowana jest na silną bohaterkę, radzącą sobie ze wszelkimi przeciwnościami, można zauważyć, iż w gruncie rzeczy zostaje pozbawiona możliwości decydowania o sobie. Artykuł przedstawia trzy stereotypowe figury kobiecości, które w kolejnych etapach rozwoju fabularnych zdarzeń realizuje protagonistka powieści: niewinności uciśnionej, seksualnej niewolnicy oraz femme fatale. Analiza ukazuje, że bohaterkę określa przede wszystkim jej atrakcyjność seksualna i protagonistka jest kreowana jako obiekt erotyczny.
Bibliografia
BATAILLE, G. (2007). Erotyzm (przeł. M. Ochab). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
BAUMAN, Z. (1995). Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
GORER, G. (1979). Pornografia śmierci (przeł. I. Sieradzki). „Teksty. Teoria, krytyka, interpretacja”, 3 (45), 197–203.
KACZOR, K. (2014). Bogactwo polskich światów fantasy. Od braku nadziei ku eukatastrophe. W: S. J. Konefał (red.), Anatomia Wyobraźni (s. 181–198). Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki.
KACZOR, K. (2017). Z „getta” do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982–2012). Kraków: Universitas.
KLEMENTOWSKI, R. (2005). Nasza mała stabilizacja. Polska fantastyka na początku trzeciego tysiąclecia. „Czas Fantastyki”, 2, 7–13.
KLIMCZYK, W. (2008). Erotyzm ponowoczesny. Kraków: Universitas.
KOPYRA T., ZIEMIAŃSKI A. (2004). Wywiad. „Fahrenheit”, 34. Pozyskano z: http://www.fahrenheit.net.pl/archiwum/f34/14.html.
KOZIOŁEK, R. (2009). Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
KUROWSKA, K., ZIEMIAŃSKI A. (2013). Czy Polacy pasują do fantastyki? Pozyskano z: http://fan-dom.pl/2013/02/28/luty-z-andrzejem-ziemianskim-czy-polacy-pasuja-do-fantastyki/.
MAZURKIEWICZ, A. (2007). Współczesna polska literatura fantasy: stan obecny, szanse i zagrożenia. W: J. Deszcz-Tryhubczak, M. Oziewicz (red.), Rozważając fantasy. Etyczne, dydaktyczne i terapeutyczne aspekty literatury i filmu fantasy (s. 11–20). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
NIJAKOWSKI, L. (2010). Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
PŁOSZAJ, J. (2016). Powabne wybranki Mordimera Madderdina. Kreacje i role postaci kobiecych w cyklu inkwizytorskim Jacka Piekary na tle przygodowego schematu fabularnego. W: K. Jewtuch, K. Kowalczyk, J. Płoszaj (red.), Kobieca strona popkultury. Wrocław: Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” (s. 33–49). Pozyskano z: http://tricksterzy.pl/download/kobieca-strona-popkultury/.
SINKO, Z. (1961). Powieść angielska osiemnastego wieku a powieść polska lat 1764–1830. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
SZKLARSKI, M. (2004). Naiwne okrucieństwo. „Informator Gdańskiego Klubu Fantastyki”, 181, 18–19.
TKACZ, M. (2012). Baśnie zbyt prawdziwe. Trzydzieści lat fantasy w Polsce. Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki.
UNIŁOWSKI, K. (2003). Wojowniczki, czarodziejki i kochanki. „Opcje”, 3 (50), 20–28.
ZIEMIAŃSKI, A. (2011). Achaja, t. 1. Lublin: Fabryka Słów.
ZIEMIAŃSKI, A. (2003). Achaja, t. 2, Lublin: Fabryka Słów.
ZIEMIAŃSKI, A. (2004). Achaja, t. 3, Lublin: Fabryka Słów.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 577
Liczba cytowań: 0