Dziewica w potrzasku, seksualna niewolnica i demon w ludzkiej skórze. Mechanizmy kreowania kobiety w roli obiektu erotycznego na przykładzie Achai Andrzeja Ziemiańskiego
DOI :
https://doi.org/10.12775/LL.6.2019.004Mots-clés
fantasy, literatura polska, literatura popularna, erotyzm, seksualność, obiekt erotyczny, Andrzej ZiemiańskiRésumé
W artykule przedstawiona została analiza sposobów kreacji kobiecości w powieści Achaja Andrzeja Ziemiańskiego. Główną bohaterką utworu jest tytułowa Achaja, księżniczka fikcyjnego królestwa Troy, zdegradowana w wyniku intryg macochy i zmuszona do życia w warunkach, do jakich nie była nigdy przygotowywana. Mimo że Achaja kreowana jest na silną bohaterkę, radzącą sobie ze wszelkimi przeciwnościami, można zauważyć, iż w gruncie rzeczy zostaje pozbawiona możliwości decydowania o sobie. Artykuł przedstawia trzy stereotypowe figury kobiecości, które w kolejnych etapach rozwoju fabularnych zdarzeń realizuje protagonistka powieści: niewinności uciśnionej, seksualnej niewolnicy oraz femme fatale. Analiza ukazuje, że bohaterkę określa przede wszystkim jej atrakcyjność seksualna i protagonistka jest kreowana jako obiekt erotyczny.
Références
BATAILLE, G. (2007). Erotyzm (przeł. M. Ochab). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
BAUMAN, Z. (1995). Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
GORER, G. (1979). Pornografia śmierci (przeł. I. Sieradzki). „Teksty. Teoria, krytyka, interpretacja”, 3 (45), 197–203.
KACZOR, K. (2014). Bogactwo polskich światów fantasy. Od braku nadziei ku eukatastrophe. W: S. J. Konefał (red.), Anatomia Wyobraźni (s. 181–198). Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki.
KACZOR, K. (2017). Z „getta” do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982–2012). Kraków: Universitas.
KLEMENTOWSKI, R. (2005). Nasza mała stabilizacja. Polska fantastyka na początku trzeciego tysiąclecia. „Czas Fantastyki”, 2, 7–13.
KLIMCZYK, W. (2008). Erotyzm ponowoczesny. Kraków: Universitas.
KOPYRA T., ZIEMIAŃSKI A. (2004). Wywiad. „Fahrenheit”, 34. Pozyskano z: http://www.fahrenheit.net.pl/archiwum/f34/14.html.
KOZIOŁEK, R. (2009). Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
KUROWSKA, K., ZIEMIAŃSKI A. (2013). Czy Polacy pasują do fantastyki? Pozyskano z: http://fan-dom.pl/2013/02/28/luty-z-andrzejem-ziemianskim-czy-polacy-pasuja-do-fantastyki/.
MAZURKIEWICZ, A. (2007). Współczesna polska literatura fantasy: stan obecny, szanse i zagrożenia. W: J. Deszcz-Tryhubczak, M. Oziewicz (red.), Rozważając fantasy. Etyczne, dydaktyczne i terapeutyczne aspekty literatury i filmu fantasy (s. 11–20). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
NIJAKOWSKI, L. (2010). Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
PŁOSZAJ, J. (2016). Powabne wybranki Mordimera Madderdina. Kreacje i role postaci kobiecych w cyklu inkwizytorskim Jacka Piekary na tle przygodowego schematu fabularnego. W: K. Jewtuch, K. Kowalczyk, J. Płoszaj (red.), Kobieca strona popkultury. Wrocław: Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” (s. 33–49). Pozyskano z: http://tricksterzy.pl/download/kobieca-strona-popkultury/.
SINKO, Z. (1961). Powieść angielska osiemnastego wieku a powieść polska lat 1764–1830. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
SZKLARSKI, M. (2004). Naiwne okrucieństwo. „Informator Gdańskiego Klubu Fantastyki”, 181, 18–19.
TKACZ, M. (2012). Baśnie zbyt prawdziwe. Trzydzieści lat fantasy w Polsce. Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki.
UNIŁOWSKI, K. (2003). Wojowniczki, czarodziejki i kochanki. „Opcje”, 3 (50), 20–28.
ZIEMIAŃSKI, A. (2011). Achaja, t. 1. Lublin: Fabryka Słów.
ZIEMIAŃSKI, A. (2003). Achaja, t. 2, Lublin: Fabryka Słów.
ZIEMIAŃSKI, A. (2004). Achaja, t. 3, Lublin: Fabryka Słów.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 362
Number of citations: 0