Wokół kultury ludowej w szkole (na przykładzie wybranych tekstów literackich)
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2019.003Słowa kluczowe
kultura ludowa, literatura ludowa, edukacja, uczeń, cyfrowy świat, technologie cyfroweAbstrakt
Kultura ludowa może mieć znaczący wpływ kształtowanie tożsamości młodego pokolenia. Autorka analizuje najnowszą podstawę programową z języka polskiego dla szkoły podstawowej oraz wybrane programy nauczania tego przedmiotu w aspekcie obecności zagadnień związanych z literaturą ludową. Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, iż w praktyce edukacyjnej najczęściej wykorzystywane są znane od dawna teksty wywodzące się lub nawiązujące w różny sposób do kultury ludowej. Autorka podkreśla, iż współczesny uczeń, funkcjonujący na co dzień w cyfrowym świecie, ma szczególne oczekiwania wobec edukacji. Proponuje odświeżenie listy lektur, metod i form pracy oraz włączenie nowoczesnych technologii, które mogą uatrakcyjnić proces lekcyjny.
Bibliografia
BILSKA, A. (2013). Tworzenie gier jako innowacyjna metoda nauczania. „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny” 2 (29), 35-36.
BLIKOWSKA, J., ĆWIEK, J. (2015). Hafty i kwiatki. „Rzeczpospolita”. Plus Minus, wyd. nr 119 (10148), Plus Minus 21 (1160), sobota-niedziela 23-24 maja 2015, 10-12.
BRZEZIŃSKA, A. W. (2014). Różne światy kultury ludowej – perspektywa teoretyczna a działania praktyczne. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 133-154).Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
BURSZTA, W. J. (2014). Etnografia ludowości. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 107-132). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
CARR, N. (2012). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg (tłum. K. Rojek). Gliwice: Helion.
DERLUKIEWICZ, M. (2017). Nowa słowa na start. Program nauczania ogólnego języka polskiego w klasach 4–8 szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.
DOBRZYŃSKI, P. (2016). „Jaga” – oto nowa polska superbohaterka, Pozyskano z https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2016/12/09/jaga-legendy-polskie/.
FATYGA, B. (2014). Nieład pojęciowy a program wspierania kultury przez MKiDN. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 407-434). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
GADAMER, H-G. (1993). Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto (tłum. K. Krzemieniowa). Warszawa: Oficyna Naukowa.
GAJOWIAK, K., KRZYKAŁA, M., LASOTA, P. (2012). Anioły i diabły. Zaczarowana Lubelszczyzna. Materiały edukacyjne do gier i zabaw opartych na tradycjach ludowych regionu. Lublin: Wydawnictwo Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”.
GARDZIŃSKI, T. (2018). Legendy polskie na dużym ekranie. Twardowski powalczy z nowymi potworami.
Pozyskano z https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2018/05/21/legendy-polskie-film-twardowsky-kino-next-film/.
GŁOWACKA, A. (2016). „Legendy polskie” od Allegro, czyli content marketing na światowym poziomie. Pozyskano z https://blog.brand24.pl/legendy-polskie-od-allegro-czyli-content-marketing-na-swiatowym-poziomie/.
JASIEWICZ, Z. (2006), Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową. „Nauka”, 3, 65-80.
KIDA, P. (2016). Pokolenie Z i zespół deficytu natury jako wyzwanie dla edukacji w zglobalizowanym świecie. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Edukacja w zglobalizowanym świecie (s. 289-302). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
MUSZYŃSKI, H. (2012). Nauczyciel w świecie medialnym. „Neodidagmata” 33/34, 39-47. Pozyskano z https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10281/1/39-47.pdf.
NIKITOROWICZ, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski (2017). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pozyskano z https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf.
POŁONCARZ, M. (2012) Tradycyjne gry i zabawy ludowe w perspektywie edukacji. W: K. Gajowiak, M. Krzykała, P. Lasota, Anioły i diabły. Zaczarowana Lubelszczyzna. Materiały edukacyjne do gier i zabaw opartych na tradycjach ludowych regionu (s. 154-155) Lublin: Wydawnictwo Ośrodka „Brama Grodzka –Teatr NN”.
ROGUSKA, A. (2015). Czy komuś we współczesnej Polsce potrzebna jest kultura ludowa? W: A. Roguska, M. Danielak-Chomać (red.), Uniwersalizm i tradycja w kulturze: Aktualność kultury ludowej, cz. III (s. 19-66). Siedlce: Pracownia Wydawnicza WH UPH.
RYBOTYCKI, C. (2014). O kulturze ludowej: nigdy nie było? jest czy jej nie ma? Sonda internetowa. Głosy badaczy. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 61-99). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
WILKOWSKI, M. (2010). Cyfrowi tubylcy i ich społeczny potencjał. Pozyskano z http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1095.
WRÓBLEWSKA, V. (2010). Baba Jaga w polskiej literaturze dla dzieci. „Filoteknos” 1, 56-69.
ŻEGLEŃ, A., HORWATH, E., NOWAK, E. (2017). Słowa z uśmiechem + Myśli i słowa. Program nauczania języka polskiego w klasach 4–8 szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 667
Liczba cytowań: 0