Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • O časopisu
  • Prijave priloga
  • Časopis uređuju
  • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Wokół kultury ludowej w szkole (na przykładzie wybranych tekstów literackich)
  • Home
  • /
  • Wokół kultury ludowej w szkole (na przykładzie wybranych tekstów literackich)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Br. 4-5 (2019): Literatura Ludowa /
  4. Articles

Wokół kultury ludowej w szkole (na przykładzie wybranych tekstów literackich)

Autor(i)

  • Małgorzata Latoch-Zielińska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2019.003

Ključne riječi

kultura ludowa, literatura ludowa, edukacja, uczeń, cyfrowy świat, technologie cyfrowe

Sažetak

Kultura ludowa może mieć  znaczący wpływ  kształtowanie tożsamości młodego pokolenia.   Autorka analizuje najnowszą podstawę programową z języka polskiego dla szkoły podstawowej oraz wybrane programy nauczania tego przedmiotu w aspekcie obecności zagadnień związanych z literaturą ludową. Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, iż w praktyce edukacyjnej najczęściej wykorzystywane są  znane od dawna teksty wywodzące  się  lub  nawiązujące w różny sposób do kultury ludowej. Autorka podkreśla, iż współczesny uczeń, funkcjonujący na co dzień w cyfrowym świecie,  ma szczególne oczekiwania wobec edukacji. Proponuje odświeżenie listy lektur, metod i form pracy oraz włączenie  nowoczesnych technologii, które mogą uatrakcyjnić proces lekcyjny.

References

BILSKA, A. (2013). Tworzenie gier jako innowacyjna metoda nauczania. „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny” 2 (29), 35-36.

BLIKOWSKA, J., ĆWIEK, J. (2015). Hafty i kwiatki. „Rzeczpospolita”. Plus Minus, wyd. nr 119 (10148), Plus Minus 21 (1160), sobota-niedziela 23-24 maja 2015, 10-12.

BRZEZIŃSKA, A. W. (2014). Różne światy kultury ludowej – perspektywa teoretyczna a działania praktyczne. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 133-154).Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.

BURSZTA, W. J. (2014). Etnografia ludowości. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 107-132). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.

CARR, N. (2012). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg (tłum. K. Rojek). Gliwice: Helion.

DERLUKIEWICZ, M. (2017). Nowa słowa na start. Program nauczania ogólnego języka polskiego w klasach 4–8 szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.

DOBRZYŃSKI, P. (2016). „Jaga” – oto nowa polska superbohaterka, Pozyskano z https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2016/12/09/jaga-legendy-polskie/.

FATYGA, B. (2014). Nieład pojęciowy a program wspierania kultury przez MKiDN. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 407-434). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.

GADAMER, H-G. (1993). Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto (tłum. K. Krzemieniowa). Warszawa: Oficyna Naukowa.

GAJOWIAK, K., KRZYKAŁA, M., LASOTA, P. (2012). Anioły i diabły. Zaczarowana Lubelszczyzna. Materiały edukacyjne do gier i zabaw opartych na tradycjach ludowych regionu. Lublin: Wydawnictwo Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”.

GARDZIŃSKI, T. (2018). Legendy polskie na dużym ekranie. Twardowski powalczy z nowymi potworami.

Pozyskano z https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2018/05/21/legendy-polskie-film-twardowsky-kino-next-film/.

GŁOWACKA, A. (2016). „Legendy polskie” od Allegro, czyli content marketing na światowym poziomie. Pozyskano z https://blog.brand24.pl/legendy-polskie-od-allegro-czyli-content-marketing-na-swiatowym-poziomie/.

JASIEWICZ, Z. (2006), Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową. „Nauka”, 3, 65-80.

KIDA, P. (2016). Pokolenie Z i zespół deficytu natury jako wyzwanie dla edukacji w zglobalizowanym świecie. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Edukacja w zglobalizowanym świecie (s. 289-302). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.

MUSZYŃSKI, H. (2012). Nauczyciel w świecie medialnym. „Neodidagmata” 33/34, 39-47. Pozyskano z https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10281/1/39-47.pdf.

NIKITOROWICZ, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski (2017). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pozyskano z https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf.

POŁONCARZ, M. (2012) Tradycyjne gry i zabawy ludowe w perspektywie edukacji. W: K. Gajowiak, M. Krzykała, P. Lasota, Anioły i diabły. Zaczarowana Lubelszczyzna. Materiały edukacyjne do gier i zabaw opartych na tradycjach ludowych regionu (s. 154-155) Lublin: Wydawnictwo Ośrodka „Brama Grodzka –Teatr NN”.

ROGUSKA, A. (2015). Czy komuś we współczesnej Polsce potrzebna jest kultura ludowa? W: A. Roguska, M. Danielak-Chomać (red.), Uniwersalizm i tradycja w kulturze: Aktualność kultury ludowej, cz. III (s. 19-66). Siedlce: Pracownia Wydawnicza WH UPH.

RYBOTYCKI, C. (2014). O kulturze ludowej: nigdy nie było? jest czy jej nie ma? Sonda internetowa. Głosy badaczy. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 61-99). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.

WILKOWSKI, M. (2010). Cyfrowi tubylcy i ich społeczny potencjał. Pozyskano z http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1095.

WRÓBLEWSKA, V. (2010). Baba Jaga w polskiej literaturze dla dzieci. „Filoteknos” 1, 56-69.

ŻEGLEŃ, A., HORWATH, E., NOWAK, E. (2017). Słowa z uśmiechem + Myśli i słowa. Program nauczania języka polskiego w klasach 4–8 szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Objavljeno

2020-04-30

How to Cite

1.
LATOCH-ZIELIŃSKA, Małgorzata. Wokół kultury ludowej w szkole (na przykładzie wybranych tekstów literackich). Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 30 travanj 2020. No. 4-5, pp. 29-42. [Accessed 5 srpanj 2025]. DOI 10.12775/LL.4-5.2019.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Br. 4-5 (2019): Literatura Ludowa

Rubrika

Articles

License

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 667
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Informacije

  • Za čitatelje
  • Za autore
  • Za knjižničare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

kultura ludowa, literatura ludowa, edukacja, uczeń, cyfrowy świat, technologie cyfrowe
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop