Wokół kultury ludowej w szkole (na przykładzie wybranych tekstów literackich)
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2019.003Ključne riječi
kultura ludowa, literatura ludowa, edukacja, uczeń, cyfrowy świat, technologie cyfroweSažetak
Kultura ludowa może mieć znaczący wpływ kształtowanie tożsamości młodego pokolenia. Autorka analizuje najnowszą podstawę programową z języka polskiego dla szkoły podstawowej oraz wybrane programy nauczania tego przedmiotu w aspekcie obecności zagadnień związanych z literaturą ludową. Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, iż w praktyce edukacyjnej najczęściej wykorzystywane są znane od dawna teksty wywodzące się lub nawiązujące w różny sposób do kultury ludowej. Autorka podkreśla, iż współczesny uczeń, funkcjonujący na co dzień w cyfrowym świecie, ma szczególne oczekiwania wobec edukacji. Proponuje odświeżenie listy lektur, metod i form pracy oraz włączenie nowoczesnych technologii, które mogą uatrakcyjnić proces lekcyjny.
References
BILSKA, A. (2013). Tworzenie gier jako innowacyjna metoda nauczania. „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny” 2 (29), 35-36.
BLIKOWSKA, J., ĆWIEK, J. (2015). Hafty i kwiatki. „Rzeczpospolita”. Plus Minus, wyd. nr 119 (10148), Plus Minus 21 (1160), sobota-niedziela 23-24 maja 2015, 10-12.
BRZEZIŃSKA, A. W. (2014). Różne światy kultury ludowej – perspektywa teoretyczna a działania praktyczne. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 133-154).Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
BURSZTA, W. J. (2014). Etnografia ludowości. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 107-132). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
CARR, N. (2012). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg (tłum. K. Rojek). Gliwice: Helion.
DERLUKIEWICZ, M. (2017). Nowa słowa na start. Program nauczania ogólnego języka polskiego w klasach 4–8 szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.
DOBRZYŃSKI, P. (2016). „Jaga” – oto nowa polska superbohaterka, Pozyskano z https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2016/12/09/jaga-legendy-polskie/.
FATYGA, B. (2014). Nieład pojęciowy a program wspierania kultury przez MKiDN. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 407-434). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
GADAMER, H-G. (1993). Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto (tłum. K. Krzemieniowa). Warszawa: Oficyna Naukowa.
GAJOWIAK, K., KRZYKAŁA, M., LASOTA, P. (2012). Anioły i diabły. Zaczarowana Lubelszczyzna. Materiały edukacyjne do gier i zabaw opartych na tradycjach ludowych regionu. Lublin: Wydawnictwo Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”.
GARDZIŃSKI, T. (2018). Legendy polskie na dużym ekranie. Twardowski powalczy z nowymi potworami.
Pozyskano z https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2018/05/21/legendy-polskie-film-twardowsky-kino-next-film/.
GŁOWACKA, A. (2016). „Legendy polskie” od Allegro, czyli content marketing na światowym poziomie. Pozyskano z https://blog.brand24.pl/legendy-polskie-od-allegro-czyli-content-marketing-na-swiatowym-poziomie/.
JASIEWICZ, Z. (2006), Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową. „Nauka”, 3, 65-80.
KIDA, P. (2016). Pokolenie Z i zespół deficytu natury jako wyzwanie dla edukacji w zglobalizowanym świecie. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Edukacja w zglobalizowanym świecie (s. 289-302). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
MUSZYŃSKI, H. (2012). Nauczyciel w świecie medialnym. „Neodidagmata” 33/34, 39-47. Pozyskano z https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10281/1/39-47.pdf.
NIKITOROWICZ, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski (2017). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pozyskano z https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf.
POŁONCARZ, M. (2012) Tradycyjne gry i zabawy ludowe w perspektywie edukacji. W: K. Gajowiak, M. Krzykała, P. Lasota, Anioły i diabły. Zaczarowana Lubelszczyzna. Materiały edukacyjne do gier i zabaw opartych na tradycjach ludowych regionu (s. 154-155) Lublin: Wydawnictwo Ośrodka „Brama Grodzka –Teatr NN”.
ROGUSKA, A. (2015). Czy komuś we współczesnej Polsce potrzebna jest kultura ludowa? W: A. Roguska, M. Danielak-Chomać (red.), Uniwersalizm i tradycja w kulturze: Aktualność kultury ludowej, cz. III (s. 19-66). Siedlce: Pracownia Wydawnicza WH UPH.
RYBOTYCKI, C. (2014). O kulturze ludowej: nigdy nie było? jest czy jej nie ma? Sonda internetowa. Głosy badaczy. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 61-99). Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
WILKOWSKI, M. (2010). Cyfrowi tubylcy i ich społeczny potencjał. Pozyskano z http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1095.
WRÓBLEWSKA, V. (2010). Baba Jaga w polskiej literaturze dla dzieci. „Filoteknos” 1, 56-69.
ŻEGLEŃ, A., HORWATH, E., NOWAK, E. (2017). Słowa z uśmiechem + Myśli i słowa. Program nauczania języka polskiego w klasach 4–8 szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Downloads
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 450
Number of citations: 0