Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Anny Brzezińskiej gry ze stereotypami. Konstrukcja postaci wiedźmy i przetworzenia motywów baśniowych w cyklu o Babuni Jagódce
  • Strona domowa
  • /
  • Anny Brzezińskiej gry ze stereotypami. Konstrukcja postaci wiedźmy i przetworzenia motywów baśniowych w cyklu o Babuni Jagódce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 64 Nr 2 (2020): Literatura Ludowa /
  4. Artykuły

Anny Brzezińskiej gry ze stereotypami. Konstrukcja postaci wiedźmy i przetworzenia motywów baśniowych w cyklu o Babuni Jagódce

Autor

  • Dorota Ucherek Uniwersytet Wrocławski. Wydział Filologiczny. Instytut Filologii Polskiej. Zakład Edytorstwa https://orcid.org/0000-0001-6794-7280

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.2.2020.004

Słowa kluczowe

wiedźma, czarownica, Baba Jaga, literatura fantasy, twórczość Anny Brzezińskiej, stereotyp, baśń, renarracja

Abstrakt

Autorka artykułu analizuje stworzony przez Annę Brzezińską cykl opowiadań fantasy o Babuni Jagódce, zestawiając konstrukcję tytułowej postaci ze stereotypem ludowej czarownicy, a zawarte we wymienionych utworach motywy baśniowe porównując do ich wersji zakorzenionych w tradycji, opartych głównie na przekazach zebranych przez braci Grimmów. Analiza ta unaocznia, że Babunia Jagódka tylko pozornie stanowi realizację stereotypowego wizerunku wiedźmy, tak naprawdę zaś jest dowodem gry z nim i postmodernistycznej autoświadomości samej bohaterki. Jej prześmiewczy stosunek wobec tradycji, związanej z wyobrażeniem czarownicy, ale także z treścią wątków baśniowych, wywołuje efekt humorystyczny, co zwraca także uwagę na odnoszenie się przez Brzezińską do kanonu fantasy komicznej, zwłaszcza do „Świata Dysku” Terry’ego Pratchetta i do postaci Babci Weatherwax. Wieloznaczność Jagódki sugeruje zaś, by łączyć ją z wizerunkami nie wiedźm Grimmowskich, ale wschodniosłowiańskich Bab Jag, występujących np. w baśniach zebranych przez Aleksandra Afanasjewa. Z kolei sposób przetwarzania motywów baśniowych świadczy, że analizowane opowiadania wykazują cechy renarracji: osadzają znane elementy w nowej konwencji, wprowadzają składniki fabularne nieistniejące w wariancie pierwotnym, poddają baśniowe postacie psychologizacji, zamieniają ich role, zawierają fragmenty autotematyczne oraz „prawdziwe”, „nieprzekłamane” wersje dziejów postaci czerpanych z folkloru.

Biogram autora

Dorota Ucherek - Uniwersytet Wrocławski. Wydział Filologiczny. Instytut Filologii Polskiej. Zakład Edytorstwa

W 2010 roku ukończyła filologię polską (specjalność edytorska) na Uniwersytecie Wrocławskim, w 2016 - Studia Doktoranckie Wydziału Filologicznego UWr. W 2017 roku obroniła rozprawę doktorską Obrazy postaci władających magią w literaturze fantasy, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Jolanty Ługowskiej. Autorka artykułów oraz recenzji naukowych opublikowanych w „Literaturze Ludowej”, „Sztuce Edycji”, „Pracach Literackich” i tomach zbiorowych. Redaktorka „Pamiętnika Literackiego”, „Quarta”, publikacji wydawnictwa Ossolineum, w tym serii „Biblioteka Narodowa”, oraz licznych monografii i tomów zbiorowych. Zainteresowania naukowe: literatura i kultura popularna, literatura fantasy, literackie i antropologiczne koncepcje magii, kulturowe i literackie wyobrażenia czarownicy, czarodzieja i innych typów postaci władających magią, a ponadto kultura języka polskiego, redakcja tekstu, nowe technologie w edytorstwie i dydaktyce.

Bibliografia

Baranowski, B. (1981). W kręgu upiorów i wilkołaków. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.

Bartmiński, J. (1998). Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładzie stereotypu matki. W: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Stereotyp jako przedmiot lingwistyki.

Teoria, metodologia, analizy empiryczne (s. 63–83). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół

Polonistyki Wrocławskiej.

Błażejewski, M. (1993). Stereotypy Ziemiomorza w wybranych powieściach pisarzy Wybrzeża Gdańskiego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Broda, J. (1980). O czarownicach, utopcach i nocnicach. Bielsko-Biała: Beskidzkie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne.

Brückner, A. (1985). Mitologia słowiańska i polska. Warszawa: PWN.

Brzezińska, A. (2004). Letni deszcz. Kielich. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.

Brzezińska, A. (2006). Plewy na wietrze. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.

Brzezińska, A. (2007). Żmijowa harfa. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.

Brzezińska, A. (2009). Letni deszcz. Sztylet. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.

Brzezińska, A. (2010). Wiedźma z Wilżyńskiej Doliny. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.

Brzezińska, A. (2011). Opowieści z Wilżyńskiej Doliny. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.

Callejo, J. (2011). Historia czarów i czarownic (przeł. M. Adamczyk). Warszawa: Bellona.

Dobosiewicz, J. (2013). Baśń odarta z otuchy, czyli Sapkowskiego zabawy z Grimmami. W: W. Kostecka (red.), Grimm – potęga dwóch braci. Kulturowe konteksty „Kinder- und Hausmärchen” (s. 201–211). Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Aspra-JR”.

Gemra, A. (2019). „Spojrzeć z innej perspektywy”. „Świat Dysku” Terry’ego Pratchetta i wybrane problemy współczesności. Wrocław: Oficyna Wydawnicza „Atut”.

Gieysztor, A. (2006). Mitologia Słowian. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Głowiński, M. (2005). Stereotyp [hasło]. W: J. Sławiński (red.), Słownik terminów literackich (s. 522–523). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Grimm, W. i J. (2010). Baśnie dla dzieci i dla domu (przeł. E. Pieciul-Karmińska). Poznań: Media Rodzina.

Harris, M. (2007). Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury (przeł. K. Szerer). Katowice: Wydawnictwo „Książnica”.

Johns, A. (2020). Baba Jaga. Tajemnicza postać słowiańskiego folkloru (przeł. K. Byłów). Owidz: Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Wspólna Ziemia”.

Kostecka, W. (2014), Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Kostecka, W. (2010). Niepokorne baśnie. Gra z tradycja i elementy autotematyczne we współczesnej literaturze baśniowej. W: B. Olszewska, E. Łucka-Zając (red.). „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 323–336). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu

Opolskiego.

Kowalczyk, K. (2016). Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru „Kinder- und Hausmärchen” Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze – Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”.

Kraśner, K. (2008). Czarownice i czarodziejki w literaturze fantasy. W: D. Adamowicz, Y. Anisimovets, O. Taranek (red.), „Gorsza kobieta”. Dyskursy inności, samotności, szaleństwa (s. 189–199). Wrocław: Wydawnictwo „Sutoris”.

Krzyżyk, D. (2013). Zła jędza czy dobrotliwa babcia, diabla maciora czy „madame” – obraz czarownicy w baśniach niderlandzkich. W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach

oddziaływań (s. 279–292). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Niesporek-Szamburska, B. (2013). Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Pokora, P. (2013). Titelitury: postać zagadka. Nieoczekiwana kariera Grimmowskiego bohatera serialu „Once Upon a Time”. W: W. Kostecka (red.), Grimm – potęga dwóch braci. Kulturowe konteksty „Kinder- und Hausmärchen” (s. 215–225). Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Aspra-JR”.

Russell, J. B. (2003). Krótka historia czarownictwa (przeł. J. Rybski). Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Rutkowski, P (2012). Kot czarownicy. Demon osobisty w Anglii wczesnonowożytnej. Kraków: Universitas.

Ucherek, D. (2013). „Absolutnie klasyczne, absolutnie kanoniczne i absolutnie anachroniczne”? Postacie władające magią w najnowszej literaturze i serialu fantasy. W: A. Gemra, H. Kubicka (red.), Związki i rozwiązki. Relacje kultury i literatury popularnej

ze starymi i nowymi mediami. Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów.

Ucherek, D. (2015). Sposoby funkcjonowania postaci czarownic i czarowników w baśniach braci Grimmów. „Literatura Ludowa” 59 (4/5), 15–26.

Ucherek, D. (2018). Baba Jaga, Kościej Nieśmiertelny i inne postacie władające magią w rosyjskich baśniach magicznych a wiedźmy i czarownicy Grimmowscy. „Prace Literackie” 58 (1), 249–271.

Wolski, M. (2020). Wrażliwi krwiopijcy. O współczesnych antybohaterach wampirycznych. Kraków: Universitas.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-03-06

Jak cytować

1.
UCHEREK, Dorota. Anny Brzezińskiej gry ze stereotypami. Konstrukcja postaci wiedźmy i przetworzenia motywów baśniowych w cyklu o Babuni Jagódce. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 6 marzec 2021, T. 64, nr 2, s. 50–66. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/LL.2.2020.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 64 Nr 2 (2020): Literatura Ludowa

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 549
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wiedźma, czarownica, Baba Jaga, literatura fantasy, twórczość Anny Brzezińskiej, stereotyp, baśń, renarracja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa