Anny Brzezińskiej gry ze stereotypami. Konstrukcja postaci wiedźmy i przetworzenia motywów baśniowych w cyklu o Babuni Jagódce
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.2.2020.004Ključne riječi
wiedźma, czarownica, Baba Jaga, literatura fantasy, twórczość Anny Brzezińskiej, stereotyp, baśń, renarracjaSažetak
Autorka artykułu analizuje stworzony przez Annę Brzezińską cykl opowiadań fantasy o Babuni Jagódce, zestawiając konstrukcję tytułowej postaci ze stereotypem ludowej czarownicy, a zawarte we wymienionych utworach motywy baśniowe porównując do ich wersji zakorzenionych w tradycji, opartych głównie na przekazach zebranych przez braci Grimmów. Analiza ta unaocznia, że Babunia Jagódka tylko pozornie stanowi realizację stereotypowego wizerunku wiedźmy, tak naprawdę zaś jest dowodem gry z nim i postmodernistycznej autoświadomości samej bohaterki. Jej prześmiewczy stosunek wobec tradycji, związanej z wyobrażeniem czarownicy, ale także z treścią wątków baśniowych, wywołuje efekt humorystyczny, co zwraca także uwagę na odnoszenie się przez Brzezińską do kanonu fantasy komicznej, zwłaszcza do „Świata Dysku” Terry’ego Pratchetta i do postaci Babci Weatherwax. Wieloznaczność Jagódki sugeruje zaś, by łączyć ją z wizerunkami nie wiedźm Grimmowskich, ale wschodniosłowiańskich Bab Jag, występujących np. w baśniach zebranych przez Aleksandra Afanasjewa. Z kolei sposób przetwarzania motywów baśniowych świadczy, że analizowane opowiadania wykazują cechy renarracji: osadzają znane elementy w nowej konwencji, wprowadzają składniki fabularne nieistniejące w wariancie pierwotnym, poddają baśniowe postacie psychologizacji, zamieniają ich role, zawierają fragmenty autotematyczne oraz „prawdziwe”, „nieprzekłamane” wersje dziejów postaci czerpanych z folkloru.
References
Baranowski, B. (1981). W kręgu upiorów i wilkołaków. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.
Bartmiński, J. (1998). Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładzie stereotypu matki. W: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Stereotyp jako przedmiot lingwistyki.
Teoria, metodologia, analizy empiryczne (s. 63–83). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół
Polonistyki Wrocławskiej.
Błażejewski, M. (1993). Stereotypy Ziemiomorza w wybranych powieściach pisarzy Wybrzeża Gdańskiego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Broda, J. (1980). O czarownicach, utopcach i nocnicach. Bielsko-Biała: Beskidzkie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne.
Brückner, A. (1985). Mitologia słowiańska i polska. Warszawa: PWN.
Brzezińska, A. (2004). Letni deszcz. Kielich. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.
Brzezińska, A. (2006). Plewy na wietrze. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.
Brzezińska, A. (2007). Żmijowa harfa. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.
Brzezińska, A. (2009). Letni deszcz. Sztylet. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.
Brzezińska, A. (2010). Wiedźma z Wilżyńskiej Doliny. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.
Brzezińska, A. (2011). Opowieści z Wilżyńskiej Doliny. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Runa”.
Callejo, J. (2011). Historia czarów i czarownic (przeł. M. Adamczyk). Warszawa: Bellona.
Dobosiewicz, J. (2013). Baśń odarta z otuchy, czyli Sapkowskiego zabawy z Grimmami. W: W. Kostecka (red.), Grimm – potęga dwóch braci. Kulturowe konteksty „Kinder- und Hausmärchen” (s. 201–211). Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Aspra-JR”.
Gemra, A. (2019). „Spojrzeć z innej perspektywy”. „Świat Dysku” Terry’ego Pratchetta i wybrane problemy współczesności. Wrocław: Oficyna Wydawnicza „Atut”.
Gieysztor, A. (2006). Mitologia Słowian. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Głowiński, M. (2005). Stereotyp [hasło]. W: J. Sławiński (red.), Słownik terminów literackich (s. 522–523). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Grimm, W. i J. (2010). Baśnie dla dzieci i dla domu (przeł. E. Pieciul-Karmińska). Poznań: Media Rodzina.
Harris, M. (2007). Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury (przeł. K. Szerer). Katowice: Wydawnictwo „Książnica”.
Johns, A. (2020). Baba Jaga. Tajemnicza postać słowiańskiego folkloru (przeł. K. Byłów). Owidz: Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Wspólna Ziemia”.
Kostecka, W. (2014), Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Kostecka, W. (2010). Niepokorne baśnie. Gra z tradycja i elementy autotematyczne we współczesnej literaturze baśniowej. W: B. Olszewska, E. Łucka-Zając (red.). „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 323–336). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu
Opolskiego.
Kowalczyk, K. (2016). Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru „Kinder- und Hausmärchen” Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze – Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”.
Kraśner, K. (2008). Czarownice i czarodziejki w literaturze fantasy. W: D. Adamowicz, Y. Anisimovets, O. Taranek (red.), „Gorsza kobieta”. Dyskursy inności, samotności, szaleństwa (s. 189–199). Wrocław: Wydawnictwo „Sutoris”.
Krzyżyk, D. (2013). Zła jędza czy dobrotliwa babcia, diabla maciora czy „madame” – obraz czarownicy w baśniach niderlandzkich. W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach
oddziaływań (s. 279–292). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Niesporek-Szamburska, B. (2013). Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Pokora, P. (2013). Titelitury: postać zagadka. Nieoczekiwana kariera Grimmowskiego bohatera serialu „Once Upon a Time”. W: W. Kostecka (red.), Grimm – potęga dwóch braci. Kulturowe konteksty „Kinder- und Hausmärchen” (s. 215–225). Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Aspra-JR”.
Russell, J. B. (2003). Krótka historia czarownictwa (przeł. J. Rybski). Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Rutkowski, P (2012). Kot czarownicy. Demon osobisty w Anglii wczesnonowożytnej. Kraków: Universitas.
Ucherek, D. (2013). „Absolutnie klasyczne, absolutnie kanoniczne i absolutnie anachroniczne”? Postacie władające magią w najnowszej literaturze i serialu fantasy. W: A. Gemra, H. Kubicka (red.), Związki i rozwiązki. Relacje kultury i literatury popularnej
ze starymi i nowymi mediami. Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów.
Ucherek, D. (2015). Sposoby funkcjonowania postaci czarownic i czarowników w baśniach braci Grimmów. „Literatura Ludowa” 59 (4/5), 15–26.
Ucherek, D. (2018). Baba Jaga, Kościej Nieśmiertelny i inne postacie władające magią w rosyjskich baśniach magicznych a wiedźmy i czarownicy Grimmowscy. „Prace Literackie” 58 (1), 249–271.
Wolski, M. (2020). Wrażliwi krwiopijcy. O współczesnych antybohaterach wampirycznych. Kraków: Universitas.
Downloads
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 482
Number of citations: 0