Smutek jest nasz, bydło jest ich. Funkcja zaświadczająca w muzyce ludowej i zaangażowanej na przykładzie nueva canción
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.005Słowa kluczowe
muzyka ludowa, nueva cancion, polityka, folk revival, funkcja zaświadczającaAbstrakt
W ujęciu antropologicznym głównymi funkcjami muzyki są funkcje: komunikacyjna, emocjonalna, integracyjna i estetyczna. Obok nich występują też inne: uświadamiająca, rewitalizująca, kreacyjna, aktywizująca i motywująca, kontestująca i potępiająca oraz zaświadczająca. W muzyce ruchu nueva cancion z Ameryki Łacińskiej lat 60. i 70. XX w. szczególnie istotna jest funkcja zaświadczająca, charakterystyczna również dla muzyki ludowej i będąca podstawą wyrażania zaangażowania społecznego. Podobnie dzieje się w przypadku muzyki powstałej w amerykańskim ruchu folk revival. Celem artykułu jest wykazanie, że wykorzystanie tej właśnie funkcji jest elementem łączącym muzykę ludową z różnymi rodzajami muzyki zaangażowanej.Bibliografia
Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone: Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu (przeł. S. Amsterdamski). Kraków: Znak.
Berger, P., Luckman, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości (przeł. J. Niżnik). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bolton, E. K. (2014). „Remembrance is not enough”. The Cantata Popular Santa Maria de Iquique forty years after its release. In: P. Vila (ed.), The militant song movement in Latin America (pp. 45 -70). Lanham: Lexington Books.
Carrasco, E. (2003). Quilapayun: La revolución y las estrellas. Santiago de Chile: RIL editors.
Chomiński, J. M., Wilkowska-Chomińska, K. (1984). Wielkie formy wokalne. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Gahr, D., Shelton, R. (1968). The face of folk music. New Jork: The Citadel Press.
Gawrycki, M. (red.) (2009). Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: PWN.
Gonzales, L. J. (2014). The Chilean New Song’s cueca larga. In: P. Vila (ed.), The militant song movement in Latin America (pp.71 – 96). Lanham: Lexington Books.
Gramsci, A. (1961). Uwagi o folklorze (przeł. B. Sieroszewska). W: Pisma wybrane. T. 2. Warszawa: Książka i Wiedza.
Guldberg, C. H. (2011). Filozofia naszoamerykańska. Filosofía nuestroamericana (przeł. J. Wojcieszak). Warszawa: Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW.
Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Halili, R. (2012). Naród i jego pieśni. Rzecz o oralności, piśmienności i epice ludowej wśród Albańczyków i Serbów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Laskowska-Otwinowska, J. (2019). Zdobycze komunizmu. O rewolucyjnych pieśniarzach Ameryki Łacińskiej. Etnografia Nowa, 9, 510-540.
Łepkowski, T. (1987). Indianie a naród meksykański: Rewolucyjny indygenizm Cardenasa i Lombardo Toledana. W: M. Paradowska (red.), Trzeci Świat w polskich badaniach etnograficznych (s. 91-109). Warszawa: Muzeum Etnograficzne.
Marcus, G. (2011). The Old, Weird America: The World of Bob Dylan's Basemen. New York: Picador.
Massaka, I. (2003). Polityczna funkcja muzyki. Antyteza estetyki autonomii dzieła muzycznego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1, 75-94.
Massaka, I. (2009). Muzyka jako instrument wpływu politycznego. Łódź: Ibidem.
Merriam, A. (1964). The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press.
Molinero, C. (2011). Militancia de la cancion: Politica en el canto folklorico de la Argentina (1944-1975). Buenos Aires: De Aqui a la Vuelta.
Molinero, C., Vila, P. (2014). Atahualpa Yupanqui. The Latin American precursor of the militant song movement. In: P. Vila (ed.), The militant song movement in Latin America (pp. 163 – 191). Lanham: Lexington Books.
Morris, N. (2014). New Song in Chile: Half a century of musical activism. In: P. Vila (ed.), The militant song movement in Latin America (pp. 19-44). Lanham: Lexington Books.
Pociej, B. (1984). Formy kantatowo‐oratoryjne. Ruch Muzyczny, 28(25). Pobrano z: http://meakultura.pl/artykul/formy-kantatowo-oratoryjne-oratorium-1-1084
Reyes, A. (1994). Uwagi o amerykańskiej inteligencji (przeł. J. Wojcieszak). Warszawa: Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW.
Smith, A. (1989). The Ethnic Origins of Nations. Oxford: Blackwell.
Stęszewski, J., Żmidziński, J. (2000). Folk przeciw kiczowi. Z Janem Stęszewskim rozmawia Jakub Żmidziński, Czas Kultury, 4, 9-12.
Vila, P. (ed.). (2014). The militant song movement in Latin America. Lanham: Lexington Books.
Weinberg de Magis, L. (1994). Reyesa uwagi o amerykańskiej inteligencji (przeł. J. Wojcieszak). W: A. Reyes, Uwagi o amerykańskiej inteligencji (pp. 19-30). Warszawa: Warszawa: Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW.
Wójcik, D. (1999). ABC form muzycznych. Kraków: Musica Iagellonica.
Wyszogrodzki, D. (2005). Folk muzyką ostatnich bardów. W: I. Kiec, M. Traczyk (red.), W teatrze piosenki (s. 87-111). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
Zinn, H. (2016). Ludowa historia Stanów Zjednoczonych. Od roku 1492 do dziś (przeł. A. Wojtasik). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Pobrania
Sklep wydawnictwa:
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 435
Liczba cytowań: 0