Smutek jest nasz, bydło jest ich. Funkcja zaświadczająca w muzyce ludowej i zaangażowanej na przykładzie nueva canción
DOI :
https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.005Mots-clés
muzyka ludowa, nueva cancion, polityka, folk revival, funkcja zaświadczającaRésumé
W ujęciu antropologicznym głównymi funkcjami muzyki są funkcje: komunikacyjna, emocjonalna, integracyjna i estetyczna. Obok nich występują też inne: uświadamiająca, rewitalizująca, kreacyjna, aktywizująca i motywująca, kontestująca i potępiająca oraz zaświadczająca. W muzyce ruchu nueva cancion z Ameryki Łacińskiej lat 60. i 70. XX w. szczególnie istotna jest funkcja zaświadczająca, charakterystyczna również dla muzyki ludowej i będąca podstawą wyrażania zaangażowania społecznego. Podobnie dzieje się w przypadku muzyki powstałej w amerykańskim ruchu folk revival. Celem artykułu jest wykazanie, że wykorzystanie tej właśnie funkcji jest elementem łączącym muzykę ludową z różnymi rodzajami muzyki zaangażowanej.Références
Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone: Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu (przeł. S. Amsterdamski). Kraków: Znak.
Berger, P., Luckman, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości (przeł. J. Niżnik). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bolton, E. K. (2014). „Remembrance is not enough”. The Cantata Popular Santa Maria de Iquique forty years after its release. In: P. Vila (ed.), The militant song movement in Latin America (pp. 45 -70). Lanham: Lexington Books.
Carrasco, E. (2003). Quilapayun: La revolución y las estrellas. Santiago de Chile: RIL editors.
Chomiński, J. M., Wilkowska-Chomińska, K. (1984). Wielkie formy wokalne. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Gahr, D., Shelton, R. (1968). The face of folk music. New Jork: The Citadel Press.
Gawrycki, M. (red.) (2009). Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: PWN.
Gonzales, L. J. (2014). The Chilean New Song’s cueca larga. In: P. Vila (ed.), The militant song movement in Latin America (pp.71 – 96). Lanham: Lexington Books.
Gramsci, A. (1961). Uwagi o folklorze (przeł. B. Sieroszewska). W: Pisma wybrane. T. 2. Warszawa: Książka i Wiedza.
Guldberg, C. H. (2011). Filozofia naszoamerykańska. Filosofía nuestroamericana (przeł. J. Wojcieszak). Warszawa: Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW.
Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Halili, R. (2012). Naród i jego pieśni. Rzecz o oralności, piśmienności i epice ludowej wśród Albańczyków i Serbów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Laskowska-Otwinowska, J. (2019). Zdobycze komunizmu. O rewolucyjnych pieśniarzach Ameryki Łacińskiej. Etnografia Nowa, 9, 510-540.
Łepkowski, T. (1987). Indianie a naród meksykański: Rewolucyjny indygenizm Cardenasa i Lombardo Toledana. W: M. Paradowska (red.), Trzeci Świat w polskich badaniach etnograficznych (s. 91-109). Warszawa: Muzeum Etnograficzne.
Marcus, G. (2011). The Old, Weird America: The World of Bob Dylan's Basemen. New York: Picador.
Massaka, I. (2003). Polityczna funkcja muzyki. Antyteza estetyki autonomii dzieła muzycznego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1, 75-94.
Massaka, I. (2009). Muzyka jako instrument wpływu politycznego. Łódź: Ibidem.
Merriam, A. (1964). The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press.
Molinero, C. (2011). Militancia de la cancion: Politica en el canto folklorico de la Argentina (1944-1975). Buenos Aires: De Aqui a la Vuelta.
Molinero, C., Vila, P. (2014). Atahualpa Yupanqui. The Latin American precursor of the militant song movement. In: P. Vila (ed.), The militant song movement in Latin America (pp. 163 – 191). Lanham: Lexington Books.
Morris, N. (2014). New Song in Chile: Half a century of musical activism. In: P. Vila (ed.), The militant song movement in Latin America (pp. 19-44). Lanham: Lexington Books.
Pociej, B. (1984). Formy kantatowo‐oratoryjne. Ruch Muzyczny, 28(25). Pobrano z: http://meakultura.pl/artykul/formy-kantatowo-oratoryjne-oratorium-1-1084
Reyes, A. (1994). Uwagi o amerykańskiej inteligencji (przeł. J. Wojcieszak). Warszawa: Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW.
Smith, A. (1989). The Ethnic Origins of Nations. Oxford: Blackwell.
Stęszewski, J., Żmidziński, J. (2000). Folk przeciw kiczowi. Z Janem Stęszewskim rozmawia Jakub Żmidziński, Czas Kultury, 4, 9-12.
Vila, P. (ed.). (2014). The militant song movement in Latin America. Lanham: Lexington Books.
Weinberg de Magis, L. (1994). Reyesa uwagi o amerykańskiej inteligencji (przeł. J. Wojcieszak). W: A. Reyes, Uwagi o amerykańskiej inteligencji (pp. 19-30). Warszawa: Warszawa: Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW.
Wójcik, D. (1999). ABC form muzycznych. Kraków: Musica Iagellonica.
Wyszogrodzki, D. (2005). Folk muzyką ostatnich bardów. W: I. Kiec, M. Traczyk (red.), W teatrze piosenki (s. 87-111). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
Zinn, H. (2016). Ludowa historia Stanów Zjednoczonych. Od roku 1492 do dziś (przeł. A. Wojtasik). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Téléchargements
The publisher's shop:
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 435
Number of citations: 0