Krótka historia polityczna folkloru muzycznego w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.001Słowa kluczowe
muzyka ludowa, folkloryzm, polityka kulturalna, ruch ludowy, komunizm, globalizacjaAbstrakt
Niniejszy esej opisuje, w jaki sposób tradycje muzyczne dawnych społeczności wiejskich były poddawane działaniom zewnętrznym i odgórnym, mającym na celu selektywne włączenie dziedzictwa wsi do szerszego, ponadlokalnego obiegu społecznego. W pierwszej części omówiono inicjatywy i sposoby wykorzystywania i przystosowywania folkloru muzycznego w warunkach niepodległego państwa Polskiego w okresie międzywojennym. W dalszej części pokazano, jak muzyka ludowa była podporządkowywana celom ideologicznym w nowych realiach politycznych, które zaistniały po II wojnie światowej w kraju podporządkowanym militarno-politycznej hegemonii ZSRR. W zakończeniu przedstawiono refleksje dotyczące relacji między muzyką ludowa a polityką w kontekście współczesnych zjawisk związanych z globalizacją oraz towarzyszących jej procesów politycznych.Bibliografia
Bielawski, L. (1973). Działalność Jadwigi i Mariana Sobieskich na polu dokumentacji i badań polskiej muzyki ludowej. W: J. i M. Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy (s. 28–48). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Baudouin de Courtenay Ehrenkreutz Jędrzejewiczowa, C. (1936). Dwie kultury i dwie nauki. Warszawa: Wydział Wychowania Polityczno-Obywatelskiego przy Zarządzie Głównym Z.P.O.K.
Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN.
Dahlig, P. (1998). Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN.
Dahlig, P. (2008). Śpiewacy wędrowni, lirnicy i ich repertuar jako odwzorowanie świata. W: K. Turek, B. Mika (red.), Muzyka religijna – między epokami i kulturami. T. 1 (s. 13–21). Katowice: Uniwersytet Śląski.
Dahlig, P. (2010). Music and Totalitarianism. Artificial Enthusiasm. Musicology Today, 7, 41–54.
Grochowski, P. (2004). Poruszyć skały. O sposobach i okolicznościach wykonywania pieśni dziadowskich. Czas Kultury, 20(2-3), 73–81.
Khay, M. (1993). Lirnyts’ka tradytsiya yak fenomen ukrayins’koyi dukhovnosti. Rodovid, 6, 38–43.
Khay, M. (2007). Muzychno-instrumental’na kul’tura ukrayintsiv (fol’klorna tradytsiya). Kyyiv-Dpohobych: Kolo.
Kordjak, J. (red.) (2016). Polska – kraj folkloru? Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.
Malm, K., Wallis, R. (1984). Big sounds from small peoples: The music industry in small countries. London: Constable.
Malm, K., Wallis, R. (1992). Media policy and music activity. London: Routledge.
Mazur-Hanaj, R. (2009). The lirnyk-dziad and his songs (trans. J. Comber). W: P. Dahlig (ed.), Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission (pp. 397-414). Warsaw: University of Warsaw. Institute of Musicology.
Michajłowa, K. (2002). Dziad wędrowny jako postać mediacyjna w kulturze ludowej Słowian. W: Kapełuś, M., Engelking, A. (red.), Fascynacje folklorystyczne. Księga poświęcona pamięci Heleny Kapełuś (s. 101–108). Warszawa: Agade.
Nawrocka-Wysocka, A. (2014). Nurt ewangelicki w dokumentacji Oskara Kolberga. Polski Rocznik Muzykologiczny, 12, 81-95.
Noll, V. (1993). Moral’nyy avtorytet ta suspil’na rol’ slipykh bardiv v Ukrayini. Rodovid, 6, 16-26.
Noszczak, B. (2002). „Sacrum” czy „profanum”? Spór o istotę obchodów millenium polskiego (1949–1966). Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie.
Nowak, T. (2010). Polish Folk Music in the Period of Polish People’ Republic – Look from Afar. Musicology Today, 7, 29-137.
Przerembski, Z. (1995). Korbova Lira u Pol’shchi. Rodovid, 2, 43–56.
Pulikowski, J. (1933). Geschichte des Begriffs Volkslied im musikalischen Schrifttum. Ein Stück deutscher Geistesgeschichte. Heidelberg: Winter.
Sankiewicz-Frąckowska, M. (1978). Polskie pieśni żołnierskie z okresu I wojny światowej. Próba systematyki i kwalifikacji przeobrażeń. W: A. Czekanowska, L. Bielawski (red.), Studia etnomuzykologiczne (s. 49–142). Wrocław: Ossolineum.
Wiora, W. (1959). Der Untergang des Volkslieds und sein zweites Dasein. In: W. Wiora (ed.), Musikalische Zeitfragen. Vol. VII. Das Volkslied heute (pp. 9-25). Kassel: Bärenreiter-Verlag.
Pobrania
Sklep wydawnictwa:
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 452
Liczba cytowań: 0