Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Krótka historia polityczna folkloru muzycznego w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Krótka historia polityczna folkloru muzycznego w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 65 Nr 1 (2021): Muzyka ludowa i polityka /
  4. Artykuły

Krótka historia polityczna folkloru muzycznego w Polsce

Autor

  • Piotr Dahlig Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-5200-4386

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.001

Słowa kluczowe

muzyka ludowa, folkloryzm, polityka kulturalna, ruch ludowy, komunizm, globalizacja

Abstrakt

Niniejszy esej opisuje, w jaki sposób tradycje muzyczne dawnych społeczności wiejskich były poddawane działaniom zewnętrznym i odgórnym, mającym na celu selektywne włączenie dziedzictwa wsi do szerszego, ponadlokalnego obiegu społecznego. W pierwszej części omówiono inicjatywy i sposoby wykorzystywania i przystosowywania folkloru muzycznego w warunkach niepodległego państwa Polskiego w okresie międzywojennym. W dalszej części pokazano, jak muzyka ludowa była podporządkowywana celom ideologicznym w nowych realiach politycznych, które zaistniały po II wojnie światowej w kraju podporządkowanym militarno-politycznej hegemonii ZSRR. W zakończeniu przedstawiono refleksje dotyczące relacji między muzyką ludowa a polityką w kontekście współczesnych zjawisk związanych z globalizacją oraz towarzyszących jej procesów politycznych.

Bibliografia

Bielawski, L. (1973). Działalność Jadwigi i Mariana Sobieskich na polu dokumentacji i badań polskiej muzyki ludowej. W: J. i M. Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy (s. 28–48). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Baudouin de Courtenay Ehrenkreutz Jędrzejewiczowa, C. (1936). Dwie kultury i dwie nauki. Warszawa: Wydział Wychowania Polityczno-Obywatelskiego przy Zarządzie Głównym Z.P.O.K.

Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN.

Dahlig, P. (1998). Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN.

Dahlig, P. (2008). Śpiewacy wędrowni, lirnicy i ich repertuar jako odwzorowanie świata. W: K. Turek, B. Mika (red.), Muzyka religijna – między epokami i kulturami. T. 1 (s. 13–21). Katowice: Uniwersytet Śląski.

Dahlig, P. (2010). Music and Totalitarianism. Artificial Enthusiasm. Musicology Today, 7, 41–54.

Grochowski, P. (2004). Poruszyć skały. O sposobach i okolicznościach wykonywania pieśni dziadowskich. Czas Kultury, 20(2-3), 73–81.

Khay, M. (1993). Lirnyts’ka tradytsiya yak fenomen ukrayins’koyi dukhovnosti. Rodovid, 6, 38–43.

Khay, M. (2007). Muzychno-instrumental’na kul’tura ukrayintsiv (fol’klorna tradytsiya). Kyyiv-Dpohobych: Kolo.

Kordjak, J. (red.) (2016). Polska – kraj folkloru? Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.

Malm, K., Wallis, R. (1984). Big sounds from small peoples: The music industry in small countries. London: Constable.

Malm, K., Wallis, R. (1992). Media policy and music activity. London: Routledge.

Mazur-Hanaj, R. (2009). The lirnyk-dziad and his songs (trans. J. Comber). W: P. Dahlig (ed.), Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission (pp. 397-414). Warsaw: University of Warsaw. Institute of Musicology.

Michajłowa, K. (2002). Dziad wędrowny jako postać mediacyjna w kulturze ludowej Słowian. W: Kapełuś, M., Engelking, A. (red.), Fascynacje folklorystyczne. Księga poświęcona pamięci Heleny Kapełuś (s. 101–108). Warszawa: Agade.

Nawrocka-Wysocka, A. (2014). Nurt ewangelicki w dokumentacji Oskara Kolberga. Polski Rocznik Muzykologiczny, 12, 81-95.

Noll, V. (1993). Moral’nyy avtorytet ta suspil’na rol’ slipykh bardiv v Ukrayini. Rodovid, 6, 16-26.

Noszczak, B. (2002). „Sacrum” czy „profanum”? Spór o istotę obchodów millenium polskiego (1949–1966). Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie.

Nowak, T. (2010). Polish Folk Music in the Period of Polish People’ Republic – Look from Afar. Musicology Today, 7, 29-137.

Przerembski, Z. (1995). Korbova Lira u Pol’shchi. Rodovid, 2, 43–56.

Pulikowski, J. (1933). Geschichte des Begriffs Volkslied im musikalischen Schrifttum. Ein Stück deutscher Geistesgeschichte. Heidelberg: Winter.

Sankiewicz-Frąckowska, M. (1978). Polskie pieśni żołnierskie z okresu I wojny światowej. Próba systematyki i kwalifikacji przeobrażeń. W: A. Czekanowska, L. Bielawski (red.), Studia etnomuzykologiczne (s. 49–142). Wrocław: Ossolineum.

Wiora, W. (1959). Der Untergang des Volkslieds und sein zweites Dasein. In: W. Wiora (ed.), Musikalische Zeitfragen. Vol. VII. Das Volkslied heute (pp. 9-25). Kassel: Bärenreiter-Verlag.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • PDF

Sklep wydawnictwa:

Przejdź do sklepu

Opublikowane

2021-05-07

Jak cytować

1.
DAHLIG, Piotr. Krótka historia polityczna folkloru muzycznego w Polsce. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 7 maj 2021, T. 65, nr 1, s. 7–21. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/LL.1.2021.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 65 Nr 1 (2021): Muzyka ludowa i polityka

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 579
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

muzyka ludowa, folkloryzm, polityka kulturalna, ruch ludowy, komunizm, globalizacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa