Krótka historia polityczna folkloru muzycznego w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.001Ključne riječi
muzyka ludowa, folkloryzm, polityka kulturalna, ruch ludowy, komunizm, globalizacjaSažetak
Niniejszy esej opisuje, w jaki sposób tradycje muzyczne dawnych społeczności wiejskich były poddawane działaniom zewnętrznym i odgórnym, mającym na celu selektywne włączenie dziedzictwa wsi do szerszego, ponadlokalnego obiegu społecznego. W pierwszej części omówiono inicjatywy i sposoby wykorzystywania i przystosowywania folkloru muzycznego w warunkach niepodległego państwa Polskiego w okresie międzywojennym. W dalszej części pokazano, jak muzyka ludowa była podporządkowywana celom ideologicznym w nowych realiach politycznych, które zaistniały po II wojnie światowej w kraju podporządkowanym militarno-politycznej hegemonii ZSRR. W zakończeniu przedstawiono refleksje dotyczące relacji między muzyką ludowa a polityką w kontekście współczesnych zjawisk związanych z globalizacją oraz towarzyszących jej procesów politycznych.References
Bielawski, L. (1973). Działalność Jadwigi i Mariana Sobieskich na polu dokumentacji i badań polskiej muzyki ludowej. W: J. i M. Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy (s. 28–48). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Baudouin de Courtenay Ehrenkreutz Jędrzejewiczowa, C. (1936). Dwie kultury i dwie nauki. Warszawa: Wydział Wychowania Polityczno-Obywatelskiego przy Zarządzie Głównym Z.P.O.K.
Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN.
Dahlig, P. (1998). Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN.
Dahlig, P. (2008). Śpiewacy wędrowni, lirnicy i ich repertuar jako odwzorowanie świata. W: K. Turek, B. Mika (red.), Muzyka religijna – między epokami i kulturami. T. 1 (s. 13–21). Katowice: Uniwersytet Śląski.
Dahlig, P. (2010). Music and Totalitarianism. Artificial Enthusiasm. Musicology Today, 7, 41–54.
Grochowski, P. (2004). Poruszyć skały. O sposobach i okolicznościach wykonywania pieśni dziadowskich. Czas Kultury, 20(2-3), 73–81.
Khay, M. (1993). Lirnyts’ka tradytsiya yak fenomen ukrayins’koyi dukhovnosti. Rodovid, 6, 38–43.
Khay, M. (2007). Muzychno-instrumental’na kul’tura ukrayintsiv (fol’klorna tradytsiya). Kyyiv-Dpohobych: Kolo.
Kordjak, J. (red.) (2016). Polska – kraj folkloru? Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.
Malm, K., Wallis, R. (1984). Big sounds from small peoples: The music industry in small countries. London: Constable.
Malm, K., Wallis, R. (1992). Media policy and music activity. London: Routledge.
Mazur-Hanaj, R. (2009). The lirnyk-dziad and his songs (trans. J. Comber). W: P. Dahlig (ed.), Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission (pp. 397-414). Warsaw: University of Warsaw. Institute of Musicology.
Michajłowa, K. (2002). Dziad wędrowny jako postać mediacyjna w kulturze ludowej Słowian. W: Kapełuś, M., Engelking, A. (red.), Fascynacje folklorystyczne. Księga poświęcona pamięci Heleny Kapełuś (s. 101–108). Warszawa: Agade.
Nawrocka-Wysocka, A. (2014). Nurt ewangelicki w dokumentacji Oskara Kolberga. Polski Rocznik Muzykologiczny, 12, 81-95.
Noll, V. (1993). Moral’nyy avtorytet ta suspil’na rol’ slipykh bardiv v Ukrayini. Rodovid, 6, 16-26.
Noszczak, B. (2002). „Sacrum” czy „profanum”? Spór o istotę obchodów millenium polskiego (1949–1966). Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie.
Nowak, T. (2010). Polish Folk Music in the Period of Polish People’ Republic – Look from Afar. Musicology Today, 7, 29-137.
Przerembski, Z. (1995). Korbova Lira u Pol’shchi. Rodovid, 2, 43–56.
Pulikowski, J. (1933). Geschichte des Begriffs Volkslied im musikalischen Schrifttum. Ein Stück deutscher Geistesgeschichte. Heidelberg: Winter.
Sankiewicz-Frąckowska, M. (1978). Polskie pieśni żołnierskie z okresu I wojny światowej. Próba systematyki i kwalifikacji przeobrażeń. W: A. Czekanowska, L. Bielawski (red.), Studia etnomuzykologiczne (s. 49–142). Wrocław: Ossolineum.
Wiora, W. (1959). Der Untergang des Volkslieds und sein zweites Dasein. In: W. Wiora (ed.), Musikalische Zeitfragen. Vol. VII. Das Volkslied heute (pp. 9-25). Kassel: Bärenreiter-Verlag.
Downloads
The publisher's shop:
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 411
Number of citations: 0