Elegie o straconych córkach – trauma indywidualna i kulturowa w powieściach The Painted Drum Louise Erdrich i Prudence Davida Treuera
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4.2024.004Słowa kluczowe
historia rdzennej ludności amerykańskiej, współczesna proza odżibuejska, feminizm, tradycja męska, studia nad pamięciąAbstrakt
W swoim artykule zamierzam porównać dwie współczesne powieści rdzennych Amerykanów ze społeczności Odżibuejów skonstruowane wokół tematu śmierci. The Painted Drum Louise Erdrich i Prudence Davida Treuera to elegijne opowieści o sposobach konfrontowania się z żałobą w kontekście indywidualnym i zbiorowym, w ujęciu kultury Zachodu (euro-amerykańskiej) i kultury Odżibuejów. W obydwu narracjach pojawiają się wątki historyczne mające przybliżyć losy rdzennych Amerykanów na tle dziejów Ameryki. Chciałabym wykazać, że chociaż wybrani prozaicy stawiają na zupełnie inne strategie włączania historii, ponieważ stosują odmienną konwencję (Erdrich realizm magiczny, a Treuer realizm społeczny), to więcej jest w ich prozie podobieństw niż różnic. Obie historie dotyczą żałoby po córkach (prawdziwych i przybranych) i ta tematyka łączy się z wątkami autodestrukcji, pamięci i wyparcia. Dodatkowo pomimo że u Erdrich dominuje perspektywa feministyczna, a u Treuera dominuje wątek męski, łącznikiem jest brak eksponowania radykalnej perspektywy gender. Kolejnym podobieństwem jest struktura polifoniczna, która dodatkowo uwypukla podziały w przedstawionym świecie nie tylko na poziomie podejścia do rdzennej tradycji, ale też asymilacji do kultury amerykańskiej, stereotypów o rodowodzie kolonialnym i popkulturowym (stoicyzm indiańskich mężczyzn, rozwiązłość kobiet) oraz stosunku do przyrody, która nie dla wszystkich jest animistyczną przestrzenią ożywioną. Moja interpretacja uwzględni też szerszy kontekst obecności historii Odżibuejów w Minneapolis (krótka analiza propozycji muzealnych i miejsc pamięci w przestrzeni publicznej). Postaram się odpowiedzieć na pytanie, jakie miejsce w tym spectrum zajmują propozycje Erdrich i Treuera. W mojej pracy będę używać określeń „Odżibue” wszędzie tam, gdzie pojawiają się odniesienia do tej konkretnie kultury, i „rdzenny” w kontekstach, które wykraczają poza doświadczenia Odżibuejów, np. historii szkół z internatem. Postaram się również wyjaśnić, dlaczego Treuer używa terminów „Indianin” i „indiański”.
Bibliografia
Carnes, J. M. (2015). Prudence: A Novel by David Treuer. Studies in American Indian Literatures, 27, 109–112.
Chavkin, A. (1999). The Chippewa Landscape of Louise Erdrich. The University of Alabama Press.
Clifford, J. (2013). Returns. Becoming Indigenous in Twenty-First Century. Harvard University Press.
Erdrich, L. (2005). The Painted Drum. HarperCollins Publishers.
Erdrich, L. (2016). The Antelope Woman. Harper Perennial.
Erdrich, L. (2021). The Sentence. HarperCollins Publishers.
Jacobs, C. A. (2001). The Novels of Louise Erdrich. Stories of Her People. Peter Lang Publishing.
Kirwan, P. (2009). Language and Signs: An Interview with Ojibwe Novelist David Treuer Author(s): Ojibwe Novelist. Journal of American Studies, 43(1), 71–88.
Kennedy, V. (2008). A Conversation with David Treuer. Studies in American Indian Literatures, 20(2), 47–63.
Knopf, K. (2008). Decolonizing the Lens of Power. Indigenous Film in North America. Rodopi.
Krupat, A. (1992). Ethnocriticism: Ethnography, History, Literature. University of California Press.
Krupat, A. (2009). Culturalism and Its Discontents: David Treuer’s Native American Fiction: A User’s Manual. The American Indian Quarterly, 33(1), 131–160.
Lincoln, K. (1993). Indi’n Humor: Bicultural Play in Native America. Oxford University Press.
Owens, L. (1994). Other Destinies, Other Plots. Understanding the American Indian Novel. University of Oklahoma Press.
Porter, J. (2005). Historical and cultural contexts to Native American literature. In J. Porter, M. Kenneth (eds), Cambridge Companion to Native American Literature (pp. 39–68). Cambridge University Press.
Rainwater, C. (1990). Reading Between Worlds: Narrativity in the Fiction of Louise Erdrich. American Literature, 62(3), 405–422.
Shaftel, D. (2015, 20 March). “Prudence”, by David Treuer. Financial Times. https://www.ft.com/content/2ca2ccdc-ad49-11e4-a5c1-00144feab7de
Szczepański, J. (1973). Odmiany czasu teraźniejszego. Książka i Wiedza.
Szlagowska-Papuzińska, A. (2023). Macierzyństwo i zdrowie kobiety w środowisku wiejskim okresu powojennego. Medycyna Nowożytna, 29 (suplement), 253–276. https://doi.org/10.4467/12311960MN.23.030.18754
Taylor, Ch. (2010). Nationalism and the Cross-Cultural Dilemma. Studies in American Indian Literatures, 22(3), 26–44.
Treuer, D. (1999). The Hiawatha. Picador.
Treuer, D. (1995). Little. Picador.
Treuer, D. (2006). Native American Fiction. A User’s Manual. Graywolf Press.
Treuer, D. (2012). Rez Life: an Indian’s Journey Through Reservation Life. Grove Press.
Treuer, D. (2015). Prudence. Riverhead Books.
Treuer, D. (2019). The Heartbeat of Wounded Knee. From 1870 to the Present. Riverheads Books.
Tryfan, B. (1967). Wolny czas kobiet wiejskich. Wieś Współczesna, 9, 39–49.
Tryfan, B. (red.) (1975). Czyste wody moich uczuć. Książka i Wiedza.
Tuhiwai-Smith, L. (2012). Decolonizng Methodology. Research and Indigenous Peoples. University of Otago Press.
Weaver, J., Womack, C. S., Warrior, R. (2006). American Indian Nationalism. University of New Mexico Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Gondor-Wiercioch

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 179
Liczba cytowań: 0