Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Elegie o straconych córkach – trauma indywidualna i kulturowa w powieściach The Painted Drum Louise Erdrich i Prudence Davida Treuera
  • Strona domowa
  • /
  • Elegie o straconych córkach – trauma indywidualna i kulturowa w powieściach The Painted Drum Louise Erdrich i Prudence Davida Treuera
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 68 Nr 4 (2024): New Literature of Indigenous America /
  4. Artykuły

Elegie o straconych córkach – trauma indywidualna i kulturowa w powieściach The Painted Drum Louise Erdrich i Prudence Davida Treuera

Autor

  • Agnieszka Gondor-Wiercioch Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0002-8849-0942

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4.2024.004

Słowa kluczowe

historia rdzennej ludności amerykańskiej, współczesna proza odżibuejska, feminizm, tradycja męska, studia nad pamięcią

Abstrakt

W swoim artykule zamierzam porównać dwie współczesne powieści rdzennych Amerykanów ze społeczności Odżibuejów skonstruowane wokół tematu śmierci. The Painted Drum Louise Erdrich i Prudence Davida Treuera to elegijne opowieści o sposobach konfrontowania się z żałobą w kontekście indywidualnym i zbiorowym, w ujęciu kultury Zachodu (euro-amerykańskiej) i kultury Odżibuejów. W obydwu narracjach pojawiają się wątki historyczne mające przybliżyć losy rdzennych Amerykanów na tle dziejów Ameryki. Chciałabym wykazać, że chociaż wybrani prozaicy stawiają na zupełnie inne strategie włączania historii, ponieważ stosują odmienną konwencję (Erdrich realizm magiczny, a Treuer realizm społeczny), to więcej jest w ich prozie podobieństw niż różnic. Obie historie dotyczą żałoby po córkach (prawdziwych i przybranych) i ta tematyka łączy się z wątkami autodestrukcji, pamięci i wyparcia. Dodatkowo pomimo że u Erdrich dominuje perspektywa feministyczna, a u Treuera dominuje wątek męski, łącznikiem jest brak eksponowania radykalnej perspektywy gender. Kolejnym podobieństwem jest struktura polifoniczna, która dodatkowo uwypukla podziały w przedstawionym świecie nie tylko na poziomie podejścia do rdzennej tradycji, ale też asymilacji do kultury amerykańskiej, stereotypów o rodowodzie kolonialnym i popkulturowym (stoicyzm indiańskich mężczyzn, rozwiązłość kobiet) oraz stosunku do przyrody, która nie dla wszystkich jest animistyczną przestrzenią ożywioną. Moja interpretacja uwzględni też szerszy kontekst obecności historii Odżibuejów w Minneapolis (krótka analiza propozycji muzealnych i miejsc pamięci w przestrzeni publicznej). Postaram się odpowiedzieć na pytanie, jakie miejsce w tym spectrum zajmują propozycje Erdrich i Treuera. W mojej pracy będę używać określeń „Odżibue” wszędzie tam, gdzie pojawiają się odniesienia do tej konkretnie kultury, i „rdzenny” w kontekstach, które wykraczają poza doświadczenia Odżibuejów, np. historii szkół z internatem. Postaram się również wyjaśnić, dlaczego Treuer używa terminów „Indianin” i „indiański”.

Bibliografia

Carnes, J. M. (2015). Prudence: A Novel by David Treuer. Studies in American Indian Literatures, 27, 109–112.

Chavkin, A. (1999). The Chippewa Landscape of Louise Erdrich. The University of Alabama Press.

Clifford, J. (2013). Returns. Becoming Indigenous in Twenty-First Century. Harvard University Press.

Erdrich, L. (2005). The Painted Drum. HarperCollins Publishers.

Erdrich, L. (2016). The Antelope Woman. Harper Perennial.

Erdrich, L. (2021). The Sentence. HarperCollins Publishers.

Jacobs, C. A. (2001). The Novels of Louise Erdrich. Stories of Her People. Peter Lang Publishing.

Kirwan, P. (2009). Language and Signs: An Interview with Ojibwe Novelist David Treuer Author(s): Ojibwe Novelist. Journal of American Studies, 43(1), 71–88.

Kennedy, V. (2008). A Conversation with David Treuer. Studies in American Indian Literatures, 20(2), 47–63.

Knopf, K. (2008). Decolonizing the Lens of Power. Indigenous Film in North America. Rodopi.

Krupat, A. (1992). Ethnocriticism: Ethnography, History, Literature. University of California Press.

Krupat, A. (2009). Culturalism and Its Discontents: David Treuer’s Native American Fiction: A User’s Manual. The American Indian Quarterly, 33(1), 131–160.

Lincoln, K. (1993). Indi’n Humor: Bicultural Play in Native America. Oxford University Press.

Owens, L. (1994). Other Destinies, Other Plots. Understanding the American Indian Novel. University of Oklahoma Press.

Porter, J. (2005). Historical and cultural contexts to Native American literature. In J. Porter, M. Kenneth (eds), Cambridge Companion to Native American Literature (pp. 39–68). Cambridge University Press.

Rainwater, C. (1990). Reading Between Worlds: Narrativity in the Fiction of Louise Erdrich. American Literature, 62(3), 405–422.

Shaftel, D. (2015, 20 March). “Prudence”, by David Treuer. Financial Times. https://www.ft.com/content/2ca2ccdc-ad49-11e4-a5c1-00144feab7de

Szczepański, J. (1973). Odmiany czasu teraźniejszego. Książka i Wiedza.

Szlagowska-Papuzińska, A. (2023). Macierzyństwo i zdrowie kobiety w środowisku wiejskim okresu powojennego. Medycyna Nowożytna, 29 (suplement), 253–276. https://doi.org/10.4467/12311960MN.23.030.18754

Taylor, Ch. (2010). Nationalism and the Cross-Cultural Dilemma. Studies in American Indian Literatures, 22(3), 26–44.

Treuer, D. (1999). The Hiawatha. Picador.

Treuer, D. (1995). Little. Picador.

Treuer, D. (2006). Native American Fiction. A User’s Manual. Graywolf Press.

Treuer, D. (2012). Rez Life: an Indian’s Journey Through Reservation Life. Grove Press.

Treuer, D. (2015). Prudence. Riverhead Books.

Treuer, D. (2019). The Heartbeat of Wounded Knee. From 1870 to the Present. Riverheads Books.

Tryfan, B. (1967). Wolny czas kobiet wiejskich. Wieś Współczesna, 9, 39–49.

Tryfan, B. (red.) (1975). Czyste wody moich uczuć. Książka i Wiedza.

Tuhiwai-Smith, L. (2012). Decolonizng Methodology. Research and Indigenous Peoples. University of Otago Press.

Weaver, J., Womack, C. S., Warrior, R. (2006). American Indian Nationalism. University of New Mexico Press.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-01-24

Jak cytować

1.
GONDOR-WIERCIOCH, Agnieszka. Elegie o straconych córkach – trauma indywidualna i kulturowa w powieściach The Painted Drum Louise Erdrich i Prudence Davida Treuera. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 24 styczeń 2025, T. 68, nr 4, s. 45–61. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/LL.4.2024.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 68 Nr 4 (2024): New Literature of Indigenous America

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Gondor-Wiercioch

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 179
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

historia rdzennej ludności amerykańskiej, współczesna proza odżibuejska, feminizm, tradycja męska, studia nad pamięcią
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa