Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Przemilczane historie. Rdzenna perspektywa w poezji Karenne Wood
  • Strona domowa
  • /
  • Przemilczane historie. Rdzenna perspektywa w poezji Karenne Wood
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 68 Nr 4 (2024): New Literature of Indigenous America /
  4. Artykuły

Przemilczane historie. Rdzenna perspektywa w poezji Karenne Wood

Autor

  • Gabriela Jeleńska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0009-0003-8319-4380

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4.2024.003

Słowa kluczowe

historia, trybalografia, tradycja ustna, tożsamość

Abstrakt

Tekst jest próbą przybliżenia polskiemu czytelnikowi twórczości zmarłej w 2019 r. rdzennej poetki z narodu Monakanów, Karenne Wood. Poezja stanowiła w życiu tej artystki działalność niejako poboczną, głównym jej środkiem wyrazu był bowiem szeroko pojęty aktywizm. Poetka przez lata działała w Komisji Repatriacyjnej Krajowego Kongresu Indian Amerykańskich, aby następnie skupić swój wysiłek na zmianach w podstawie programowej nauczania historii, tak aby uwzględniała głos tubylczy i tworzyła miejsce dla alternatywnych, często przemilczanych wersji wydarzeń. Tekst przygląda się punktom stycznym tych dwóch działalności: wierszom, w których znane karty z historii kolonialnej zyskują nowe znaczenie poprzez odwrócenie perspektyw, a także tym utworom, które swą wymową całkowicie kontestują historię głównego nurtu. Ze względu na jasno określony, prospołeczny wydźwięk twórczości Wood celem tekstu jest próba wpisania jej poezji w koncepcję trybalografii, autorstwa pisarki z narodu Choctaw, LeAnne Howe. Według jednego z założeń tego pojęcia droga do utwierdzenia się rdzennej tożsamości oraz symbolicznego zadośćuczynienia wiedzie przez ciągłe negocjowanie przeszłości, a także uznania tradycji ustnej jako równoprawnego źródła historycznego.

Bibliografia

Burns, D. (1984). Riding the One-Eyed Ford. Contact II Publications.

Causey, T. D., Wood, K. (2012). “Past Silence”: An Interview with Monacan Poet Karenne Wood. South Atlantic Review, 77(1/2), 192–197.

Chrystos. (1988). Not Vanishing. Press Gang Publishers.

Diaz, N. (2020). Postcolonial Love Poem. Faber & Faber.

Doerfler, J. (2014). Making It Work: A Model of Tribalography as Methodology. Studies in American Indian Literatures, 26(2), 65–74. https://doi.org/10.5250/studamerindilite.26.2.0065

Erdrich, L. (1984). Jacklight: Poems. Henry Holt.

Erdrich, H. E. (2018). Twenty-one Poets for Twenty-First Century. In H. E. Erdrich (ed.), New poets of Native Nations (pp. XI–XVI). Graywolf Press.

Fast, R. R. (2017). Review of Weaving the Boundary, by Karenne Wood. Studies in American Indian Literatures, 29(4), 102–106. https://doi.org/10.5250/studamerindilite.29.4.0102

Hogan, L. (1991). Red Clay, Poems & Stories. The Greenfield Review Press.

Howe, L. (1999). Tribalography: The Power of Native Stories. Journal of Dramatic Theory and Criticism, 1, 117–126.

Howe, L. (2002). The Story of America: A Tribalography. In N. Shoemaker (ed.), Clearing a Path: Theorizing the Past in Native American Studies (pp. 29–47). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315023113

Howe, L. (2008). Blind Bread and the Business of Theory Making, by Embarrassed Grief. In C. S. Womack, D. Heath Justice, C. B. Teuton (eds.), Reasoning Together: The Native Critics Collective (pp. 325–339). University of Oklahoma Press.

Matthews, W. (1979). Rising and Falling. Houghton Mifflin Harcourt.

Miłosz, C. (1978). Bells in Winter (transl. L. Valee, C. Miłosz). Hopewell. Monacan Indian Nation. (n.d.). Our History. Monacan Indian Nation. http://www.monacannation.com/our-history.html

Ortiz, S. (1984). Woven Stone. University of Arizona Press.

Pico, T. (2017). Nature Poem. Tin House.

Romero, Ch. (2014). Expanding Tribal Identities and Sovereignty through LeAnne Howe’s “Tribalography”. Studies in American Indian Literatures, 26(2), 13–25. https://doi.org/10.5250/studamerindilite.26.2.0013

Scheel, E. (n.d.). The Sioux Created a Landscape of Pastureland in Loudon and Fauquier Counties. The History of Loudoun County. https://www.loudounhistory.org/history/souix-indians-in-loudoun/

Sneider, L. (2012). Gender, Literacy, and Sovereignty in Winnemucca’s Life Among the Piutes. American Indian Quarterly, 36(3), 257–287. https://doi.org/10.5250/amerindiquar.36.3.0257

Sumac, S. (2018). you are enough: poems for the end of the world. Kegedonce Press.

Vizenor, G. R. (2008). Survivance: Narratives of Native Presence. University of Nebraska Press.

Warrior, R. A. (2008). Tribal Secrets: Recovering American Indian Intellectual Traditions. University of Minnesota Press.

Weaver, J. (1997). That the People Might Live: Native American Literatures and Native American Community. Oxford University Press.

Westerman, G. N. (2018). Dakota Homecoming. In H. E. Erdrich (ed.), New poets of Native Nations (p. 71). Graywolf Press.

Williams, M. (n.d.). Of History and Hope. Poetry Foundation. https://www.poetryfoundation.org/poets/miller-williams

Womack, C. (1999). Red on Red: Native American Literary Separatism. University of Minnesota Press.

Wood, K. (2001). Markings on Earth. University of Arizona Press.

Wood, K. (2016). Weaving the Boundary. University of Arizona Press.

Virginia Humanities (2019, 24 July). Remembering Karenne Wood. Virginia Humanities. https://virginiahumanities.org/2019/07/remembering-karenne-wood/

Ziarkowska, J. (2019). Bringing Things Together: Tribalography, Lakota Language, and Communal Healing in Frances Washburn’s Elsie’s Business and The Sacred White Turkey. Review of International American Studies, 12(1), 45–64. https://doi.org./10.31261/rias.6989

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-01-24

Jak cytować

1.
JELEŃSKA, Gabriela. Przemilczane historie. Rdzenna perspektywa w poezji Karenne Wood. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 24 styczeń 2025, T. 68, nr 4, s. 27–43. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/LL.4.2024.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 68 Nr 4 (2024): New Literature of Indigenous America

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Gabriela Jeleńska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 230
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

historia, trybalografia, tradycja ustna, tożsamość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa