Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Spiski etnoperformans (cz. 2)
  • Strona domowa
  • /
  • Spiski etnoperformans (cz. 2)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 68 Nr 3 (2024) /
  4. Artykuły

Spiski etnoperformans (cz. 2)

Autor

  • Janusz Barański Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-6917-4557

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2024.001

Słowa kluczowe

Polski Spisz, etnoperformans, rytuał, kultura regionalna, spuścizna kulturowa, dziedzictwo kulturowe

Abstrakt

Przedmiotem artykułu są dwie imprezy regionalne, konkurs i przegląd spiskiego folkloru: Spiskie Zwyki i Spiska Watra. Organizowane są każdego roku – odpowiednio – zimą i latem na Zamku Dunajec w Niedzicy i w Gminnym Ośrodku Kultury w Łapszach Niżnych z siedzibą w Niedzicy. Dyskutowany region jest niewielkim fragmentem
krainy historycznej, której główna część znajduje się na terytorium Słowacji. Stanowił przez setki lat część Królestwa Węgier, stąd jego specyfika i odrębność kulturowa. W świetle przeprowadzonych badań etnograficznych analizowane imprezy należą do praktyk typu
etnoperformansu, który łączy aspekt artystyczny ze społecznym. Pierwszy jest wyrazem regionalnej estetyki i artyzmu (folklor słowno-muzyczny, taniec, strój regionalny), drugi – rytualnego charakteru imprez służących procesom tożsamościowym. W świetle poczynionych ustaleń omawiane przypadki etnoperformansu reprezentują spuściznę kulturową w trybie dziedzictwa. W tym rozumieniu są formą odmienną od dawniejszej tradycji i można je uznać za rodzaj metakulturowej praktyki oraz metakulturowego komentarza wobec kultury regionalnej.

Bibliografia

Abercrombie, N., Longhurst, B. (1998). Audiences: A Sociological Theory of Performance and Imagination. Sage.

Appadurai, A. (2005). Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji (przeł. Z. Pucek). Universitas.

Arizpe, L. (2013). Singularity and Micro-Regional Strategies in Intangible Cultural Heritage. In L. Arizpe, C. Amescua (eds.), Anthropological Perspectives on Intangible Cultural Heritage (pp. 7–36). Springer.

Bagnall, G. (2003). Performance and Performativity at Heritage Sites. Museum and Society, 1(2), 87–103.

Barański, J. (2016). Objects de memoire. Rustykalna estetyka na Spiszu. W: M. Czapiga, K. Konarska (red.), O rzeczach zbędnych, zagubionych i zmarnowanych (s. 23–48). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Barański, J. (2019). Spiski regionalizm. Uwagi o tradycji, dziedzictwie i metakulturowości. Rocznik Podhalański, 14, 240–271.

Barański, J. (2024). Spiski etnoperformans (cz. 1). Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture, 68(1–2), 21–44.

Burszta, W. J. (2009). Od mowy magicznej do szumu popkultury. Wydawnictwo Academica.

Cohen, A. P. (2003). Wspólnoty znaczeń (przeł. K. Warmińska). W: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (s. 192–215). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cooler, T. J. (1999). Folk Festival as Modern Ritual in the Polish Tatra Mountains. The World of Music, 41(3), 31–55.

Dąbrowska, E. (1989). Teatr, którego nie znamy. Rzecz o śląskich inscenizacjach obrzędowych. Wydawnictwo Instytutu Śląskiego.

Dąbrowska, E. (2014). Teatralizacja obrzędowości – współczesne formy tradycji. W: J. Hajduk-Nijakowska (red.), Praktykowanie tradycji w społeczeństwach posttradycyjnych (s. 47–58). Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Dubisz, S. (red.) (2008). Uniwersalny słownik języka polskiego. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Durkheim, E. (2010). Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii (przeł. A. Zadrożyńska). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dziadowiec-Greganić, J. (2020). Badanie dziedzictwa niematerialnego w działaniu. Perspektywa krytyczna, partycypacyjna i mediacyjno-facylitacyjna. Lud, 104, 41–73.

Eliade, M. (1970). Sacrum – mit – historia (przeł. A. Tatarkiewicz). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Fischer-Lichte, E. (2008). Estetyka performatywności (przeł. M. Borowski, M. Sugiera). Księgarnia Akademicka.

Gablik, S. (1995). Conversations Before the End of Time. Dialogues an Art, Life & Spiritual Renewal. Thames and Hudson.

Geertz, C. (2005). Interpretacja kultur. Wybrane eseje (przeł. M. Piechaczek). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Growiec, K., Kapralski, S. (2014). Tożsamość. W: M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Scholar.

Harrison, R. (2010). Heritage as Social Action. In S. West (ed.), Understanding Heritage in Action (s. 240–276). Manchester University Press.

Hobsbawm, E., Ranger, T. (red.) (2008). Tradycja wynaleziona (przeł. M. Godyń, F. Godyń). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Hoelscher, S. D. (1998). Heritage on Stage. The Invention of Ethnic Place in America’s Little Switzerland. The University of Wisconsin Press.

Hoelscher, S. D. (2003). “Where the Old South Still Lives”. Displaying Heritage in Natchez, Missisipi. In C. Rey (ed.), Southern Heritage on Display: Public Ritual and Ethnic Diversity Within Southern Regionalism (pp. 218–250). The University of Alabama.

Jackson, M. (2005). Existential Anthropology. Events, Exigencies and Effects. Berghahn Books.

Kaniowska, K. (2014). Postpamięć. W: M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Scholar.

Kowalski, K. (2013). O istocie dziedzictwa europejskiego – rozważania. Międzynarodowe Centrum Kultury.

Lévy-Bruhl, L. (1992). Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych (przeł. B. Szwarcman-Czarnota). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łukuś, E. (2009). Chodzenie z koniem – ostatki w Niedzicy. Prace Pienińskie, 19, 288–290.

MacAloon, J. J. (2009). Wstęp. Widowiska kulturowe, teoria kultury (przeł. K. Przyłuska-Urbanowicz). W: J. J. MacAloon (red.), Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego (s. 11–39). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Masłowiec, J. (2012). Obrzędy doroczne. W: U. Janicka-Krzywda (red.), Kultura ludowa Górali Spiskich (s. 245–268). Oficyna Wydawnicza „Wierchy”.

Myerhoff, B. (1982). Life History Among the Elderly: Performance, Visibility, and Remembering. In J. Ruby (ed.), A Crack in the Mirror: Reflexive Perspectives in Anthropology (pp. 99–117). University of Pennsylvania Press.

Schechner, R. (2002). Ritual and Performance. In T. Ingold (ed.), Companion Encyclopedia of Anthropology (s. 613–647). Routledge.

Schieffelin, E. L. (1998). Problematizing Performance. In F. Hughes-Freeland (ed.), Ritual, Performance, Media (pp. 194–207). Routledge.

Skórzyńska, I. (2010). Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci 1989–2009. Instytut Historii UAM.

Smith, L. (2006). Uses of Heritage. Routledge.

Steiner, M. (2003). Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Szacki, J. (1984). Słowo wstępne. W: J. Kurczewska, J. Szacki (red.), Tradycja i nowoczesność (s. 5–13). Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.

Szyfer, A. (2014). Sacrum czy profanum. Elementy obrzędowości dzisiaj. W: J. Hajduk-Nijakowska (red.), Praktykowanie tradycji w społeczeństwach posttradycyjnych (s. 241–248). Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Tambiah, S. J. (1973). Form and Meaning of Magical Acts. A Point of View. In R. Horton, R. Finnegan (eds.), Modes of Thought. Essays on Thinking in Western and non-Western Societies. Faber & Faber.

Tomicki, R. (1981). Kultura – dziedzictwo – tradycja. W: M. Biernacka, M. Frankowska, W. Paprocka (red.), Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej (s. 353–370). Ossolineum.

Turner, V. (1990). Are there Universals of Performance in Myth, Ritual, and Drama?. In R. Schechner, W. Appel (eds.), By Means of Performance: Intercultural Studies of Theatre and Ritual. Cambridge University Press.

Turner, V. (2005a). Od rytuału do teatru. Powaga zabawy (przeł. M. i J. Dziekanowie). Oficyna Wydawnicza Volumen.

Turner, V. (2005b). Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie (przeł. W. Usakiewicz). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Turner, V. (2005c). Teatr w codzienności, codzienność w teatrze (przeł. P. Skurowski). W: L. Kolankiewicz (red.), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów (s. 450–462). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Turner, V. (2009). Liminalność i gatunki performatywne (przeł. K. Przyłuska-Urbanowicz). W: J. J. MacAloon (red.), Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego (s. 39–74). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-10-31

Jak cytować

1.
BARAŃSKI, Janusz. Spiski etnoperformans (cz. 2). Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 31 październik 2024, T. 68, nr 3, s. 7–29. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/LL.3.2024.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 68 Nr 3 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 171
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Polski Spisz, etnoperformans, rytuał, kultura regionalna, spuścizna kulturowa, dziedzictwo kulturowe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa