Z badań nad mitologią Słowian
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1-2.2025.013Abstrakt
Recenzja publikacji: Michal Téra, Perun – gromowładny bóg. Wstęp do dawnych wierzeń Słowian, przeł. I. Górewicz, Triglav, Szczecin 2024.
Bibliografia
Agapkina, T. (2015). »Pervoye« derevo slavyanskogo dendrariya: Dominantnyye priznaki v strukture simvola. In E. S. Uzenëva (ed.), Slavyanskiy mir v tret’yem tysyacheletii: Ratnyy podvig i mirnyy trud v istorii i kul’ture slavyanskikh narodov (pp. 99–106). Institut slavyanovedeniya RAN.
Balys, J. (1988). Raštai (vol. 1). Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas. Bartashevich, G. A. (ed.) (2000). Belaruskaya Narodnaya Tvorchasts’. Zamovy. Belaruskaya Nauka.
Benovska-S’bkova, M. (1995). Zmeyat v b’lgarskiya folklor. Akademichno izdatelstvo Prof. Marin Drinov.
Biezais, H. (1972). Die himmlische Götterfamilie der alten Letten. Almquist & Wiksell.
Buchko, D. G. (1992). Elementi yazichnitstva v ukraїns’kіy toponіmії. In І. M. Zheleznyak (ed.), Onomastika Ukraїni pershogo tisyacholіttya nashoї eri (pp. 171–179). Naukova dumka.
Čulinović-Konstantinović, V. (1963). Dodole i prporuše: Narodni običaji za prizivanje kiše. Narodna Umjetnost, 2, 73–95.
Descola, P. (2013). Beyond Nature and Culture (transl. J. Lloyd). The University of Chicago Press.
Detelić, M. (1992). Mitski prostor i epika. Srpska Akademija Nauka i Umetnosti.
Dymezil, G. (1986). Verkhovnyye bogi indoyevropeytsev (transl. T. V. Civyan). Nauka.
Durdianov, I. (ed.), (1996). B’lgarski etimologichen rechnik (vol. 5). Akademichno izdatelstvo Prof. Marin Drinov.
Gamkrelidze, T. V., Ivanov, V. (1998). Indoyevropeyskiy yazyk i indoyevropeytsy: Rekonstruktsiya i istoriko-tipologicheskiy analiz prayazyka i protokul’tury. Izdatel’stvo Tbilisskogo Universiteta.
Gieysztor, A. (2016). Mitologia Słowian. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Haudry, J. (1981). Les Indo-Européens. Presses Universitaires de France.
Ivanov, V. (1958). K etimologii baltiyskogo i slavyanskogo nazvaniy boga groma. Voprosy slavyanskogo yazykoznaniya, 3, 101–111.
Ivanov, V., Toporov, V. (1965). Slavyanskiye yazykovyye modeliruyushchiye semioticheskiye sistemy. Nauka.
Ivanov, V. Toporov, V. (1974). Issledovanie v oblasti slavjanskih drevnostej: Leksicheskie i frazeologicheskie voprosy rekonstrukcii tekstov. Nauka.
Jackobson, R. (1985). Selected Writings (vol. 7: Contributions to Comparative Mythology). De Gruyter Mouton.
Jovanović, B. (2000). Duh paganskog nasleđa u starosrpskoj narodnoj kulturi. Svetovi.
Katičić, R. (2008). Božanski boj: Tragovima svetih pjesama naše pretkršćanske starine. Matica Hrvatska.
Katičić, R. (2010). Zeleni lug: Tragovima svetih pjesama naše pretkršćanske starine. Matica Hrvatska.
Kleyn, L. S. (2004). Voskreshenie Peruna: K rekonstrukcii vostochnoslavyanskogo yazychestva. EVRAZYA.
Kowalski, A. P. (1999). Symbol w kulturze archaicznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Kowalski, A. P. (2017). Kultura indoeuropejska. Antropologia wspólnot prahistorycznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Krzysztoforska-Doschek, J. (2000). Prasłowiańskie źródła nowszej poezji polskiej. Collegium Columbinum.
Krzysztoforska-Doschek, J. (2021). Oparta na etymologii metoda rekonstrukcji fragmentów tekstów sakralnych pogańskich Słowian. Ustnie przekazywana poezja wczesnego średniowiecza. Prace Polonistyczne, 76, 367–378.
Kulišić, Š., Petrović, P., Pantelić, N. (1970). Srpski mitološki rečnik. Nolit. Laurinkienė, N. (1996). Senovės lietuvių dievas Perkūnas: Kalboje, tautosakoje, istoriniuose šaltiniuose. Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas.
Laurinkienė, N. (2019). Dangus baltų mitiniame asaulėvaizdyje. Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas.
Lévy-Bruhl, L. (1992). Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych (tłum. B. Szwrcman-Czarnota). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Loma, A. (2002). Prakosovo: Slovenski i indoevropski koreni srpske epike. Srpska Akademija Nauka i Umetnosti.
Loma, A. (2023). I na nebu i na zemlji: Ogledi o korenima srpske i slovenske usmene epike. Srpska književna zadruga.
Łuczyński, M. (2020). Bogowie dawnych Słowian. Studium onomastyczne. Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
Łuczyński, M. (2022). Mity Słowian. Śladami świętych opowieści przodków. Triglav.
Magnitskiy, V. K. (1888). Nravy i obychai v Cheboksarskom uyezde: Etnograficheskiy sbornik. Tipografiya Gubernskogo pravleniya.
Motz, L. (1998). The Sky God of the Indo-Europeans. Indogermanische Forschungen, 103, 28–39.
Nikolayev, S. L., Strahov, A. B. (1985). K’ nazvaniyu boga-gromoverzhca v indoevropskih yazikah. Balto-slavyanskie issledovaniya, 6, 149–163.
Olszewski, M. (2002). Świat zabobonów w średniowieczu. Studium kazania „O zabobonach” Stanisława ze Skarbimierza. Semper.
Petrović, S. (2000). Srpska mitologia (vol 1: Sistem srpske mitologie). Prosveta.
Pokorny, J. (1959). Indogermanisches etymologisches: Wörterbuch. A. Francke.
Radenković, L. (2005). Krivotvorenјe folklora i mitologiјe: Neki slovenski primeri. Zbornik Matice Srpske za književnost i jezik, 53(1-3), 53–67.
Rėza, L. (1958). Lietuvių liaudies dainos (vol. 1). Valstybinė Grožinės literatūros leidykla.
Rix, H. (2001). Lexikon der Indogermanischen Verben. Reihert-Verlag.
Romanov, E. (1891). Belorusskiy sbornik (vol. 5: Zagovory, apokrify i dukhovnyye stikhi). Tipo-lit. G.A. Malkina.
San’ko, S. I. (ed.) (2004). Belaruskaya mifalogiya: Entsyklapedychny sloўnik. Belarus.
Sokolova V. K. (1979). Vesenne-letniye kalendarnyye obryady russkikh ukraintsev i belorusov. XIX – nachalo XX v. Nauka.
Toporov, V. (1993). Ob indoyevropeyskoy zagovornoy traditsii (izbrannyye glavy). In T. M. Nikolaeva (ed.), Issledovaniya v oblasti balto-slavyanskoy dukhovnoy kul’tury. Zagovor (pp. 3–109). Indrik.
Toporov, V. (1998). Predistoriya literatury u slavyan: Opyt rekonstruktsii. RGGU.
Trubachev, O. (2005). Trudy po etimologii: Slovo. Istoriya. Kul’tura (vol. 2). Yazyki slavyanskoy kul’tury.
Urbańczyk, S. (1991). Dawni Słowianie. Wiara i kult. Ossolineum, Polska Akademia Nauk.
Uspieński, B. (1987). Kult św. Mikołaja na Rusi (tłum. E. Janus, M. R. Mayenowa, Z. Kozłowska). Redakcja Wydawnictw KUL.
Vėlius, N. (1987). Chtoniškasis lietuvių mitologijos pasaulis: Folklorinio velnio analizė. Vaga.
Walde, A. (1927). Vergleichendes Wörterbuch der Indogermanischen Sprachen (vol. 2). W. de Gruyter & Company.
Witczak, K. T., Kaczor, I. (1995). Linguistic evidence for the Indo-European pantheon. Collectanea Philologica, 2, 265–278.
Ziemiańska-Sapija, D. (1987). Semiotyka szkoły tartuskiej jako nauka o kulturze. Instytut Kultury.
Żyłko, B. (2009). Semiotyka kultury. Szkoła tartusko-moskiewska. Słowo/obraz terytoria.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2025-06-21 - (2)
- 2025-06-18 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 291
Liczba cytowań: 0