Z badań nad mitologią Słowian
DOI :
https://doi.org/10.12775/LL.1-2.2025.013Résumé
Recenzja publikacji: Michal Téra, Perun – gromowładny bóg. Wstęp do dawnych wierzeń Słowian, przeł. I. Górewicz, Triglav, Szczecin 2024.
Références
Agapkina, T. (2015). »Pervoye« derevo slavyanskogo dendrariya: Dominantnyye priznaki v strukture simvola. In E. S. Uzenëva (ed.), Slavyanskiy mir v tret’yem tysyacheletii: Ratnyy podvig i mirnyy trud v istorii i kul’ture slavyanskikh narodov (pp. 99–106). Institut slavyanovedeniya RAN.
Balys, J. (1988). Raštai (vol. 1). Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas. Bartashevich, G. A. (ed.) (2000). Belaruskaya Narodnaya Tvorchasts’. Zamovy. Belaruskaya Nauka.
Benovska-S’bkova, M. (1995). Zmeyat v b’lgarskiya folklor. Akademichno izdatelstvo Prof. Marin Drinov.
Biezais, H. (1972). Die himmlische Götterfamilie der alten Letten. Almquist & Wiksell.
Buchko, D. G. (1992). Elementi yazichnitstva v ukraїns’kіy toponіmії. In І. M. Zheleznyak (ed.), Onomastika Ukraїni pershogo tisyacholіttya nashoї eri (pp. 171–179). Naukova dumka.
Čulinović-Konstantinović, V. (1963). Dodole i prporuše: Narodni običaji za prizivanje kiše. Narodna Umjetnost, 2, 73–95.
Descola, P. (2013). Beyond Nature and Culture (transl. J. Lloyd). The University of Chicago Press.
Detelić, M. (1992). Mitski prostor i epika. Srpska Akademija Nauka i Umetnosti.
Dymezil, G. (1986). Verkhovnyye bogi indoyevropeytsev (transl. T. V. Civyan). Nauka.
Durdianov, I. (ed.), (1996). B’lgarski etimologichen rechnik (vol. 5). Akademichno izdatelstvo Prof. Marin Drinov.
Gamkrelidze, T. V., Ivanov, V. (1998). Indoyevropeyskiy yazyk i indoyevropeytsy: Rekonstruktsiya i istoriko-tipologicheskiy analiz prayazyka i protokul’tury. Izdatel’stvo Tbilisskogo Universiteta.
Gieysztor, A. (2016). Mitologia Słowian. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Haudry, J. (1981). Les Indo-Européens. Presses Universitaires de France.
Ivanov, V. (1958). K etimologii baltiyskogo i slavyanskogo nazvaniy boga groma. Voprosy slavyanskogo yazykoznaniya, 3, 101–111.
Ivanov, V., Toporov, V. (1965). Slavyanskiye yazykovyye modeliruyushchiye semioticheskiye sistemy. Nauka.
Ivanov, V. Toporov, V. (1974). Issledovanie v oblasti slavjanskih drevnostej: Leksicheskie i frazeologicheskie voprosy rekonstrukcii tekstov. Nauka.
Jackobson, R. (1985). Selected Writings (vol. 7: Contributions to Comparative Mythology). De Gruyter Mouton.
Jovanović, B. (2000). Duh paganskog nasleđa u starosrpskoj narodnoj kulturi. Svetovi.
Katičić, R. (2008). Božanski boj: Tragovima svetih pjesama naše pretkršćanske starine. Matica Hrvatska.
Katičić, R. (2010). Zeleni lug: Tragovima svetih pjesama naše pretkršćanske starine. Matica Hrvatska.
Kleyn, L. S. (2004). Voskreshenie Peruna: K rekonstrukcii vostochnoslavyanskogo yazychestva. EVRAZYA.
Kowalski, A. P. (1999). Symbol w kulturze archaicznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Kowalski, A. P. (2017). Kultura indoeuropejska. Antropologia wspólnot prahistorycznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Krzysztoforska-Doschek, J. (2000). Prasłowiańskie źródła nowszej poezji polskiej. Collegium Columbinum.
Krzysztoforska-Doschek, J. (2021). Oparta na etymologii metoda rekonstrukcji fragmentów tekstów sakralnych pogańskich Słowian. Ustnie przekazywana poezja wczesnego średniowiecza. Prace Polonistyczne, 76, 367–378.
Kulišić, Š., Petrović, P., Pantelić, N. (1970). Srpski mitološki rečnik. Nolit. Laurinkienė, N. (1996). Senovės lietuvių dievas Perkūnas: Kalboje, tautosakoje, istoriniuose šaltiniuose. Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas.
Laurinkienė, N. (2019). Dangus baltų mitiniame asaulėvaizdyje. Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas.
Lévy-Bruhl, L. (1992). Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych (tłum. B. Szwrcman-Czarnota). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Loma, A. (2002). Prakosovo: Slovenski i indoevropski koreni srpske epike. Srpska Akademija Nauka i Umetnosti.
Loma, A. (2023). I na nebu i na zemlji: Ogledi o korenima srpske i slovenske usmene epike. Srpska književna zadruga.
Łuczyński, M. (2020). Bogowie dawnych Słowian. Studium onomastyczne. Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
Łuczyński, M. (2022). Mity Słowian. Śladami świętych opowieści przodków. Triglav.
Magnitskiy, V. K. (1888). Nravy i obychai v Cheboksarskom uyezde: Etnograficheskiy sbornik. Tipografiya Gubernskogo pravleniya.
Motz, L. (1998). The Sky God of the Indo-Europeans. Indogermanische Forschungen, 103, 28–39.
Nikolayev, S. L., Strahov, A. B. (1985). K’ nazvaniyu boga-gromoverzhca v indoevropskih yazikah. Balto-slavyanskie issledovaniya, 6, 149–163.
Olszewski, M. (2002). Świat zabobonów w średniowieczu. Studium kazania „O zabobonach” Stanisława ze Skarbimierza. Semper.
Petrović, S. (2000). Srpska mitologia (vol 1: Sistem srpske mitologie). Prosveta.
Pokorny, J. (1959). Indogermanisches etymologisches: Wörterbuch. A. Francke.
Radenković, L. (2005). Krivotvorenјe folklora i mitologiјe: Neki slovenski primeri. Zbornik Matice Srpske za književnost i jezik, 53(1-3), 53–67.
Rėza, L. (1958). Lietuvių liaudies dainos (vol. 1). Valstybinė Grožinės literatūros leidykla.
Rix, H. (2001). Lexikon der Indogermanischen Verben. Reihert-Verlag.
Romanov, E. (1891). Belorusskiy sbornik (vol. 5: Zagovory, apokrify i dukhovnyye stikhi). Tipo-lit. G.A. Malkina.
San’ko, S. I. (ed.) (2004). Belaruskaya mifalogiya: Entsyklapedychny sloўnik. Belarus.
Sokolova V. K. (1979). Vesenne-letniye kalendarnyye obryady russkikh ukraintsev i belorusov. XIX – nachalo XX v. Nauka.
Toporov, V. (1993). Ob indoyevropeyskoy zagovornoy traditsii (izbrannyye glavy). In T. M. Nikolaeva (ed.), Issledovaniya v oblasti balto-slavyanskoy dukhovnoy kul’tury. Zagovor (pp. 3–109). Indrik.
Toporov, V. (1998). Predistoriya literatury u slavyan: Opyt rekonstruktsii. RGGU.
Trubachev, O. (2005). Trudy po etimologii: Slovo. Istoriya. Kul’tura (vol. 2). Yazyki slavyanskoy kul’tury.
Urbańczyk, S. (1991). Dawni Słowianie. Wiara i kult. Ossolineum, Polska Akademia Nauk.
Uspieński, B. (1987). Kult św. Mikołaja na Rusi (tłum. E. Janus, M. R. Mayenowa, Z. Kozłowska). Redakcja Wydawnictw KUL.
Vėlius, N. (1987). Chtoniškasis lietuvių mitologijos pasaulis: Folklorinio velnio analizė. Vaga.
Walde, A. (1927). Vergleichendes Wörterbuch der Indogermanischen Sprachen (vol. 2). W. de Gruyter & Company.
Witczak, K. T., Kaczor, I. (1995). Linguistic evidence for the Indo-European pantheon. Collectanea Philologica, 2, 265–278.
Ziemiańska-Sapija, D. (1987). Semiotyka szkoły tartuskiej jako nauka o kulturze. Instytut Kultury.
Żyłko, B. (2009). Semiotyka kultury. Szkoła tartusko-moskiewska. Słowo/obraz terytoria.
Téléchargements
Publié-e
Versions
- 2025-06-21 (2)
- 2025-06-18 (1)
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 291
Number of citations: 0