Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos de cette revue
  • Soumissions
  • Comité éditorial
  • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Kulturowe badania dzieciństwa. Zarys problemu
  • Accueil
  • /
  • Kulturowe badania dzieciństwa. Zarys problemu
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. No. 4-5 (2018): Literatura Ludowa /
  4. Articles

Kulturowe badania dzieciństwa. Zarys problemu

Auteurs-es

  • Maciej Wróblewski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI :

https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2018.006

Mots-clés

twórczość dziecka, antropologia dzieciństwa, antropologia codzienności

Résumé

W artykule podjęty został problem opisu i analizy różnych tekstów kulturowych, tworzonych przez dziecko. Nazwane one zostały „autodziecięcymi tekstami kulturowymi”, co ma wskazywać na ich funkcję (auto)deskryptywną, która odnosi się do kulturowego obrazu dzieciństwa. Różne wytwory dziecięce, np.: utwory literackie, literatura diarystyczne, folklor, filmy, sztuka, ale także zeszyty szkolne i pamiętniki-sztambuchy, mogą być wykorzystywane w badaniach nad historią codzienności. Uwzględniając perspektywę dziecięcą utrwaloną w tekstach pisanych (i w pewnym stopniu oralnych) należy pamiętać o tym, że nie są one bezpośrednim świadectwem dzieciństwa jako kulturowego faktu. Dzieje się tak ze względu na medium języka, które wymaga od użytkownika pewnej wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się nim. Zatem dziecięcy autor (skryptor), tworząc tekst, pozostawia w nim „ślady” swoich zmagań z materią językową, co wpływa z kolei na ich syntaktyczną, semantyczną i metaforyczną strukturę. 

Références

BANDURA, L. (2004). Wpływ wojny na psychikę dzieci i młodzieży (fragment rozprawy doktorskiej z 1950 roku). Z. Kwieciński (wstęp i oprac.). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

BŁASZCZYK, A. (1994). Uczniowskie zeszyty „złotych myśli”. Uwagi o piśmiennych formach folkloru dziecięcego. „Literatura Ludowa”, 3.

BRUNER, E. M. (2011). Przeżycie i jego ekspresje. W: V. Turner, E. M. Bruner (red.), Antropologia doświadczenia. Z epilogiem Clifforda Geertza (przekł. E. Klekot, A. Szurek). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

CHUCHRO, E. (2008). Fan-fiction – czyli o twórczości literackiej i kulturze czytelniczej dzieci i młodzieży w sieci. W: D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając (red.), Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty (86 – 96). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

DORAN, S. E. (2014). Identity. W: M.-L. Ryan, L. Emerson, B. J. Robertson (red.), The Johns Hopkins guide to Digital Media (266–268). Baltimore: Johns Hopkins University Press.

DRĄŻKOWSKA, A. (2006). Wianki wydobyte z krypty grobowej w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu. „Rocznik Toruński”, 2006, 33.

DRĄŻKOWSKA, A. (2007). Odzież dziecięca w Polsce w XVII i XVIII wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian, (2013), B. Łaciak (red.). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

FINE, G. A. (1999). Methodological Problems of Collecting Folklore From Children. W: B. Sutton-Smith, J. Mechling, T. W. Johnson, F. R. McMahon (red.), Children’s Folklore. A Source Book (121–140). New York – London: University Press of Colorado, Utah State University Press.

GĄSOWSKA, L. (2015). Fan fiction. Nowe formy opowieści, Kraków: Korporacja Ha!art.

KACZMARCZYK, B. (2014). Tradycyjne i współczesne zabawy i gry dziecięce. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

KAPUŚCIŃSKA-Kmiecik, N., Kita, J. (wstęp, wybór i opracowanie) (2012). Świat dziecka ziemiańskiego. Antologia źródeł. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

KOŹMIAN, D. (1989). Funkcje wychowawcze czasopism uczniowskich w okresie międzywojennym w Polsce. „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 32.

KOWALSKA-LEDER, J. (2006). Dzieciństwo czasu Zagłady. Przeciwstawne projekty prawdy, pamięci i zapisu doświadczenia. W: S. Buryła, P. Rodak (red.), Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze (311 – 330). Kraków Wydawnictwo Universitas.

KOWALSKA-LEDER, J. (2012). Dzienniki dzieci Holokaustu. W: R. Knoll, Dziennik, wstęp i oprac. J. Kowalska-Leder. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma.

KURZ, I. (2010). „I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com – odmiany kinofilii. W: A. Gwóźdź (red.), Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów (415–429), Kraków: Wydawnictwo Universitas.

LANCY, D. F., (2008). The Anthropology of Childhood. Cherubs, Chattel, Changelings. Cambridge: Cambridge University Press.

LESZCZYŃSKI, G., (2006). Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

MATUSZEWSKI, I. S. (1912). Na temat tej książki. W: Bez przyłbicy (305–333). Warszawa: Drukarnia Naukowa.

PIAGET, J. (1992). Mowa i myślenie u dziecka (przekł. J. Kołudzka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

RYPEL, A. (2007). Poprawność stylistyczna tekstów szkolnych – rozpoznanie problemu w kontekście komunikacyjnego podejścia do problemu. „Linguistica Bidgostiana”, IV.

SIMONIDES, D. (1996). Wymiary i rozmiary kultury dzieci. „Literatura Ludowa”, 4–5.

Smartfon i tablet w dziecięcych rękach (2016), H. Bougsiaa, M. Cackowska, L. Kopciewicz, T. Nowicki (red.). Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe.

SMOLIŃSKA-THEISS, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem - przełomy i przejścia. „Chowanna”, 1.

SZEWCZYK, H. (1983). O niektórych tekstach subkultury uczniowskiej. „Polska Sztuka Ludowa”, 3–4.

Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media (2015), M. Wróblewski, E. Kruszyńska, A. Szwagrzyk (red.). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

VITALE, G. (2014). Anthropology of Childhood and Youth. International and Historical Perspectives. London: Lexington Books.

W kręgu rodziny epok dawnych. Dzieciństwo. (2014), B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha (red.). Warszawa: Wydawnictwo DIG.

WAKSMUND, R. (1994). Dziecko w świetle polskiej etnografii i folklorystyki (od Kitowicza do Korczaka). „Literatura Ludowa”, 4-5.

WRÓBLEWSKI, M. (1998). Uwarunkowania kompozycyjne tekstu udanego. W: J. Porayski-Pomsta, J. Podracki (red.), Studia Pragmalingwistyczne 2. Tekst – wypowiedź – dyskurs w dydaktyce szkolnej (195–206). Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.

Zabójstwo dziecka w literaturze i kulturze europejskiej (2014), K. Ilski, M. Chmielarz, Z. Kopeć, E. Kraskowska (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

ŻOŁĄDŹ-STRZELCZYK, D. (2002). Dziecko w dawnej Polsce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publié-e

2018-12-19

Comment citer

1.
WRÓBLEWSKI, Maciej. Kulturowe badania dzieciństwa. Zarys problemu. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 19 décembre 2018. No. 4-5, pp. 52-60. [Accessed 5 juillet 2025]. DOI 10.12775/LL.4-5.2018.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

No. 4-5 (2018): Literatura Ludowa

Rubrique

Articles

Licence

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 606
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

twórczość dziecka, antropologia dzieciństwa, antropologia codzienności
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop