Od sentymentu do wstrętu. Wspomnienia o dzieciństwie po 1989 roku
DOI :
https://doi.org/10.12775/LL.3.2020.001Mots-clés
mit dzieciństwa, II wojna światowa, stan wojenny, dzieckoRésumé
W okresie romantyzmu ukształtował się mit dzieciństwa rajskiego, nieskalanego, który przetrwał aż po wiek XX także w pisarstwie autobiograficznym. Jednak stopniowo dochodzić zaczęły do głosu świadectwa krytyczne, związane z doświadczeniami II wojny światowej, zwłaszcza Holocaustu, a następnie nurt wspomnień autorów rodem z pokoleń powojennych, rozczarowanych komunistyczną rzeczywistością. Kolejną cezurą pokoleniową był stan wojenny, z ambiwalentną skalą odczuć, głównie dzisiejszych celebrytów. Jednak ostateczny cios mitowi romantycznemu zadały publikowane współcześnie świadectwa, dowodzące krzywdzenia dzieci przez molestowanie seksualne ze strony dorosłych. I nie jest to jedyny dowód ich okrucieństwa.
Références
Badjoko, L. (przy współpracy K. Clarens) (2007). Byłem dzieckiem żołnierzem (przeł. K. Dolatowska). Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Bauman, J. (1989). Zima o poranku. Kraków: Znak.
Białek, J. Z. (1987). Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939. Zarys monograficzny. Materiały. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Birenbaum, H. (1988). Nadzieja umiera ostatnia. Warszawa: Czytelnik.
Cieślikowski, J. (1974). Literatura i podkultura dziecięca. Wrocław: Ossolineum.
Cobel-Tokarska, M. (2015). Ostatnie pokolenie PRL: pamięć „trzydziestolatków”. W: K. Górniak, T. Kanasz, B. Pasamonik, J. Zalewska (red.), Socjologia czasu, kultury i ubóstwa (s. 126-144). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Czermański, Z. i in. (1987). Kraj lat dziecinnych. Londyn: Puls Publications.
Czupkiewicz, L. (2004). Opowieść polskiego chłopca. Komorów: Antyk Marcin Dybowski.
Kliombka-Jarzyna, J. i in. (2016). Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Kowalska-Leder, J. (2009). Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w literaturze dokumentu osobistego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kubale, A. (1984). Dziecko romantyczne. Szkice o literaturze. Wrocław: Ossolineum.
Opfer, H. (2009). Wywiad: Gdy mój tata był pijany. Pozyskano z: https://www.papilot.pl/
zycie/ludzie/3034/wywiad-gdy-moj-tata-byl-pijany-ogarniala-go-dzika-zadza-seksu.
Radzymińska, J. (1998). Podróż do początku. Warszawa: PIW.
Rolińska, J. (2013). Raz dwa trzy. Rozmowy o dzieciństwie. Warszawa: G+J Książki.
Schulze, T., Lorna C. (2009). Marionetka historii. Opowieść o życiu w hitlerowskich Niemczech i pod sowiecką okupacją (przeł. B. Markiewicz). Katowice: Videograf II.
Tadla, B. (2009). Pokolenie ’89, czyli dzieci PRL-u w wolnej Polsce. Warszawa: G+J Książki.
Walsh, M. (2011). Cygański chłopiec. Byłem obcy wśród swoich (przeł. T. Tomczyńska). Warszawa: PWN.
Wójcik-Dudek, M. (2017). (Wy)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Zwoliński, A. (2012). Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa. Kraków: WAM.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 918
Number of citations: 0