Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos de cette revue
  • Soumissions
  • Comité éditorial
  • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Figura Matki Boskiej Skępskiej jako wizerunek acheiropoietyczny
  • Accueil
  • /
  • Figura Matki Boskiej Skępskiej jako wizerunek acheiropoietyczny
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 66 No. 4 (2022) /
  4. Articles

Figura Matki Boskiej Skępskiej jako wizerunek acheiropoietyczny

Auteurs-es

  • Łukasz Ciemiński Muzeum im. ks. dr. Władysława Łęgi w Grudziądzu https://orcid.org/0000-0003-2149-9851

DOI :

https://doi.org/10.12775/LL.4.2022.001

Mots-clés

antropologia obrazu, wizerunek cudowny, Skępe, Matka Boska Skępska, religijność ludowa, sanktuaria maryjne

Résumé

Artykuł opisujący fenomen kultu figury Matki Boskiej Skępskiej jako wizerunek o charakterze acheiropoietycznym. Funkcjonujące w chrześcijaństwie wygląd o zapewnieniu przedstawionym dzięki boskiej interwencji a także obliczone własne w polskiej religijności typu ludowego. Jego najbardziej znaną, ale jak się wydaje – niejedyną – manifestacją jest obraz Matki Boskiej Częstochowskiej. Na podstawie obserwacji autora badań terenowych oraz studiów nad źródłami (literatura dewocyjna, pieśni odpustowe) dowiedziono i omówiono obecność wśród części czcicieli skępskiej Madonny zbadano nadprzyrodzonym po wejściu do rzeźby. Narracje dotyczące cudownego wizerunku, opierając się na posiadających proweniencję bizantyńską toposach, są charakterystyczne dla ich elementów.

Références

Belting, H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie (przeł. M. Bryl). Universitas.

Belting, H. (2010). Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki (przeł. T. Zatorski). Słowo//obraz terytoria.

Freedberg, D. (2005). Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania (przeł. E. Klekot). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Fridrich, A. (1908). Historye cudownych obrazów Najświętszej Maryi Panny w Polsce (t. 3). Nakładem Towarzystwa Jezusowego.

F. Z. (1929), Skępe: słynna od lat półtysiąca pierwszorzędna świątnica ziemi dobrzyńskiej, kujawskiej, mazowieckiej – starożytna siedziba Ojców Bernardynów. Zarys historyczny, geograficzny i religijno-społeczny. Wydano nakładem autora, Włocławek.

Graff, G. (20214). „Prawdziwe wizerunki” Chrystusa i świętych patronów. W: B. Skoczeń-Marchewka (red.), Spotkanie. Drzeworyty ludowe z kolekcji Józefa Gwalberta Pawlikowskiego zachowanej we Lwowie. Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

Knapiński, R. (1999). Ojcowie Kościoła o znaczeniu obrazów w przekazie wiary. Roczniki Humanistyczne KUL. Historia sztuki, 47(4), 5–21.

Kolberg, O. (1964). Dzieła wszystkie (t. 23: Kaliskie, cz. 1). Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów (2003). Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii. Zasady i wskazania. Pallottinum.

Kopeć, J. J. (1997). Bogurodzica w kulturze polskiej XVI wieku. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Kuryluk, E. (1998). Weronika i jej chusta. Historia, symbolizm i struktura „prawdziwego” obrazu. Wydawnictwo Literackie.

Laurentin, R. (1995). Współczesne objawienia Najświętszej Maryi Panny (przeł. C. Bogdali). EXTER.

Marcinkowska, T. (1996). Sanktuaria maryjne w narracyjnych pieśniach ludowych. W: A. Spiss (red.), Orędowniczko nasza. Kult Matki Bożej w polskiej kulturze ludowej (s. 59–67). Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Niedźwiedź, A. (2005). Obraz i postać. Znaczenia wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Olędzki, J. (1976). Pacierze Szczypawki. Uwagi o zależności dzieła sztuki od poglądów estetycznych i etycznych artysty. Polska Sztuka Ludowa, 30(1–5), 29–42.

Pielaszewski, J. (1896). Najświętsza Marya Panna Skępska oraz Jej cuda. Nakładem Księgarni Grzegorza Błochowicza.

Pieśń do Najświętszej Panny Skępskiej (1903). Nakładem Andrzeja Rokickiego w Drukarni Polskiej w Sierpcu.

Tokarska-Bakir, J. (2000). Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Universitas.

Uśmiech dziecka. Myśli – o życiu w głębi duszy u stóp Matki Bożej Skępskiej (1946). Ośrodek Pomocniczy Wychowawczo-Duszpasterski.

W hołdzie Pani Mazowsza. Śpiewnik pielgrzyma skępskiego (2000). Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam.

Widacka-Bisaga, A. (2013). Między pobożnością a przesądem. Matka Boska Piaskowa a fenomen cudownych wizerunków maryjnych w Polsce. Towarzystwo Wydawnicze Historia Iagellonica.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publié-e

2022-12-30

Comment citer

1.
CIEMIŃSKI, Łukasz. Figura Matki Boskiej Skępskiej jako wizerunek acheiropoietyczny. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 30 décembre 2022. Vol. 66, no. 4, pp. 7-26. [Accessed 3 juillet 2025]. DOI 10.12775/LL.4.2022.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 66 No. 4 (2022)

Rubrique

Articles

Licence

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 774
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

antropologia obrazu, wizerunek cudowny, Skępe, Matka Boska Skępska, religijność ludowa, sanktuaria maryjne
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop