Współczesny karnawał – o humorze „krańców internetu"
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.2.2017.003Schlagworte
humor, humor w internecie, język w internecie, karnawalizacjaAbstract
Przedmiotem artykułu jest ukazanie karnawalizacji jako mechanizmu rządzącego humorem w pewnym wycinku przestrzeni internetu, a mianowicie na tak zwanych "krańcach internetu". Jest to specyficzny humor charakteryzujący się łamaniem tabu kulturowego i norm etycznych, absurdalnością, silną obrazoburczością oraz swobodą zachowań językowych. Obszar ten porównać można do swego rodzaju współczesnego, postmodernistycznego karnawału, gdzie wartości są odwrócone, hierarchia społeczna zburzona, a ludzkie zachowania nieco wynaturzone. Humor "krańców internetu" jest realizacją karnawałowego "świata na opak", który czasowo znosi ustalony porządek i umożliwia ludziom rozładowanie nagromadzonych napięć. Jest miejscem, w którym mogą znaleźć ujście społeczne frustracje, lęki i bunt wobec narzuconych zasad i konwenansów.
Literaturhinweise
BACHTIN, M. (1970). Problemy poetyki Dostojewskiego (przeł. N. Modzelewska). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
BACHTIN, M. (1975). Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa Średniowiecza i Renesansu (przeł. A. i A. Goreniowie). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
BEŁKOT, A. (2008). Karnawalizacja jako pojęcie ludyczne. Homo communicativus, nr 2, 45-57.
BOGOŁĘBSKA, B. (2000). Między humorem, dowcipem i komizmem, czyli o zmaganiach terminologicznych autorów poetyk XIX i początku XX w. W: S. Gajda i D. Brzozowska (red.), Świat humoru, (s. 323-330). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego –Instytut Filologii Polskiej.
BOLECKI, W. (1977). Język. Polifonia. Karnawał. Teksty, nr 3, 7-33.
DZIEMIDOK, B. (2011). O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
GAJDA, S. (2007). Współczesny polski dyskurs komiczny. W: J. Mazur i M. Rumińska (red.), Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej (s. 11-20). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
GARCZYŃSKI, S. (1981). Śmiechu naszego powszedniego. Warszawa: Wydawnictwo Watra.
GROCHALA, B. (2014). Humor polski w globalnej sieci. W: D. Brzozowska, W. Chłopicki (red.), Humour and Culture 4: Humor polski (s. 301-319). Kraków: Wydawnictwo Tertium.
GRZENIA, J. (2006). Komunikacja językowa w internecie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
HUIZINGA, J. (1985). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury (przeł. W. Wirpsza, M. Kurecka). Warszawa: Wydawnictwo PWN.
JASIK, A. (2000). Dowcip tanatologiczno-funeralny, czyli „czarny” humor w języku uczniów. W: S. Gajda i D. Brzozowska (red.), Świat humoru (s. 193-198). Opole: Wydawnctwo Uniwersytetu Opolskiego – Instytut Filologii Polskiej.
KŁOCIŃSKA, A. (2012). Karnawał wobec sacrum. O ludyczności kultury współczesnej. Kultura i wartości, nr 3, 117-134.
MARTIN, R., PUHLIK-DORIS, P., LARSEN G., GRAY J., WEIR K. (2003). Individual differences in uses of humor and their relation to psychological well-being: Development of the Humor Styles Questionnaire. Journal of Research in Personality, no. 37, 48-75. doi: 10.1016/S0092-6566(02)00534-2.
RAJEWSKI, M. (2007). Karnawał w ujęciu antropologicznym. W: J. Mazur, M. Rumińska (red.), Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej (s. 203-228). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
RUMIŃSKA, M. (2007). Michała Bachtina teoria karnawalizacji języka. W: J. Mazur, M. Rumińska (red.), Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej (s. 181-202). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
WIECZOREK, K. (2000). Poczucie humoru a filozofia. W: S. Gajda, D. Brzozowska (red.), Świat humoru (s. 13-26). Opole: Wydawnctwo Uniwersytetu Opolskiego – Instytut Filologii Polskiej.
ŻYGULSKI, K. (1985). Wspólnota śmiechu. Studium socjologiczne komizmu. Warszawa: Wydawnictwo PIW.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 1069
Number of citations: 0