Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • O časopise
  • Příspěvky
  • Editorský tým
  • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Żałoba i wdowieństwo w polskiej kulturze ludowej
  • Domů
  • /
  • Żałoba i wdowieństwo w polskiej kulturze ludowej
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. Vol 69 No 1-2 (2025): Stories of Faith /
  4. Articles
Toto je zastaralá verze zveřejněná dne 2025-06-18. Přečtěte si nejnovější verzi .

Żałoba i wdowieństwo w polskiej kulturze ludowej

Autoři

  • dr hab. Iwona Rzepnikowska, prof. UMK Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-5709-1714

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.1-2.2025.005

Klíčová slova

żałoba, śmierć, wdowieństwo, symbolika kolorów, puste noce

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony problematyce żałoby i wdowieństwa w polskiej kulturze ludowej. W charakterze materiału egzemplifikacyjnego wykorzystano źródła etnograficzne i teksty folkloru słownego. W analizie żałoby uwzględniono następujące zagadnienia: długość jej trwania i korelacja z płcią, wiekiem, statusem rodzinnym i społecznym zmarłej osoby, żałobna odzież, reguły zachowania w życiu codziennym i obrzędowym obowiązujące krewnych zmarłego, oznaczanie domu żałoby, powiadomienia o śmierci mieszkańców wsi, czuwanie przy ciele zmarłego. Natomiast zjawisko wdowieństwa zostało rozpatrzone w kontekście idei nieparzystości. Z jednej strony przejawia się to w negatywnej waloryzacji osób owdowiałych, zwłaszcza w kontekście kandydatów na męża/żonę, z drugiej – w chęci, a nawet konieczności zawarcia kolejnego związku. Na poziomie symbolicznym można to rozumieć jako dążenie do parzystości, stabilności i pełni. W praktyce powtórne małżeństwo miało wymiar bardziej przyziemny podyktowany względami czysto gospodarczymi.

Biografie autora

dr hab. Iwona Rzepnikowska, prof. UMK, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Doktor habilitowana, profesor nadzwyczajny w Katedrze Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Folklorystka i literaturoznawczyni, autorka licznych prac o przekładzie tekstów folklorystycznych, rosyjskiej i polskiej bajce magicznej, bajce zwierzęcej, o wzajemnych relacjach folkloru i literatury i o micie bohaterskim czasów komunizmu. Publikowała artykuły w czasopismach i pracach zbiorowych. Jest autorką książek Specyfika tłumaczenia tekstów folklorystycznych (na materiale polskich przekładów rosyjskiej bajki magicznej) (1997) oraz Rosyjska i polska bajka magiczna w kontekście kultury ludowej (2005). Redagowała tom Inspiracje ludowe w literaturach słowiańskich XI-XXI wieku (2009) oraz Współczesne badania nad folklorem i literaturą rosyjską: 30 lat toruńskiej rusycystyki, (współred. B. Żejmo), (2017). Autorka 25 haseł do słownika "Polska bajka ludowa" (http://bajka.umk.pl/).

Reference

Berezovich, Y. (2011). „Vdova” i „sirota” v slav’yanskikh yazykakh. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Russologica IV. FOLIA, 90, 15–21.

Berezovich, Y. (2012). “Solomennaya vdova”: semantiko-motivacyonnyy i lingvogeneticheskiy aspekt. In I. Janyšková, H. Karlíková (eds.), Theory and Empiricism in Slavonic Diachronic Linguistics (pp. 277–299). Nakladatelství Lidové Nowiny.

Berezovich, Y., Surikova, O., Shterngarc, U. (2021). Iz opyta izucheniya naivnoy gemmologii: russkiy vdoviy kamen’. Tradicyonnaya kultura, 22(4), 11–26.

Biegeleisen, H. (1930). Śmierć w obrzędach, zwyczajach i wierzeniach ludu polskiego. Dom Książki Polskiej.

Bohdanowicz, J. (red) (1999a). Komentarze do Polskiego atlasu etnograficznego (t. 5: Zwyczaje, obrzędy i wierzenia pogrzebowe). Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Bohdanowicz, J. (1999b). Czuwanie przy zwłokach. W: J. Bohdanowicz (red.), Komentarze do Polskiego atlasu etnograficznego (t. 5, s. 94–97). Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Brencz, A. (1987). Polska obrzędowość pogrzebowa jako obrzęd przejścia. Lud, 71, 215–229.

Burszta, J. (1967). Zwyczaje i obrzędy pogrzebowe. W: J. Burszta (red.), Kultura ludowa Wielkopolski (t. 3, s. 177–195). Wydawnictwo Poznańskie.

Cercha, S. (1900). Przebieczany. Wieś w powiecie wielickim. Materiały Antropologiczno-Archeologiczne i Etnograficzne, 4, 81–210.

Ciszewski, S. (1887). Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie Olkuskim. Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej, 11, 1–129.

Dworakowski, S. (1935). Zwyczaje rodzinne w powiecie wysokomazowieckim. Towarzystwo Naukowe Warszawskie.

Fischer, A. (1921). Zwyczaje pogrzebowe ludu polskiego. Ossolineum.

Gadowska, A. (2018). Zmarli i Facebook. Wirtualna społeczność żałoby. Studia Socialia Cracoviensia, 10(2), 115–127.

Gennep, A. van (2006). Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii (tłum. B. Biały). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Jankowska, B. (1999). Sposoby zawiadamiania wsi o śmierci jednego z jej mieszkańców. W: J. Bohdanowicz (red.), Komentarze do Polskiego atlasu etnograficznego (t. 5, s. 57–71). Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Kielak, O. (2019). Zwiastuni śmierci, żałobnicy i ostatni towarzysze podróży. Zachowania zwierząt domowych w obliczu śmierci człowieka w polszczyźnie ludowej. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, 5, 35–45.

Kolberg, O. (1961–2020). Dzieła wszystkie (t. 1–84). Instytut im. Oskara Kolberga, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Kościuk, A. (2011). Lamenty pogrzebowe (1781–1802). W: J. Bartmiński (red.), Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały (t. 4: Lubelskie, cz. 2: Pieśni i obrzędy rodzinne: chrzciny, wesele, pogrzeb, s. 660–663). Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia.

Kowalski, P. (1998). Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kowerska, Z. (1894). Pamięć o zmarłych. Wisła, 8, 147–149.

Krzyżanowski, J. (1963). Polska bajka ludowa w układzie systematycznym (t. 1). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Krzyżanowski, J. (red) (1972). Nowa księga przysłów i wyrażeń przysłowiowych polskich. W oparciu o dzieło S. Adalberga (t. 3). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kupisiński, Z. (2007). Śmierć jako wydarzenie eschatyczne. Zwyczaje, obrzędy i wierzenia pogrzebowe oraz zaduszkowe mieszkańców opoczyńskiego i radomskiego. Wydawnictwo KUL.

Lehr, U. (2000). Zawiadomienia o śmierci. Z badań nad zwyczajami pogrzebowymi na Podhalu. Lud, 84, 65–83.

Libera, Z. (1987). Semiotyka barw w polskiej kulturze ludowej i w innych kulturach słowiańskich. Etnografia Polska, 31(1), 115–138.

Lipiński, J. (1884). Zwyczaje i pieśni ludu wielkopolskiego. Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej, 8, 62–114.

Łopaciński, H. (1902). Obrzędy religijne i zwyczaje przy nich zachowywane. Z materjałów dostarczonych na Wystawę rolniczo-przemysłową w Lublinie. Wisła, 16(3), 334–377.

Mierzyński, A. (1895). „Nuncius cum baculo”. Studjum archeologiczne o krywuli. Z dwiema tablicami rysunków. Wisła, 9, 361–397.

Di Nola, A. (2006). Tryumf śmierci. Antropologia żałoby. Universitas.

Pauli, Ż. (1838). Pieśni ludu polskiego w Galicji. Nakładem Kajetana Jabłońskiego.

Perszon, J. (2017). Na brzegu życia i śmierci. Zwyczaje, obrzędy oraz wierzenia pogrzebowe i zaduszkowe na Kaszubach. Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.

Rzepnikowska, I. (2005). Rosyjska i polska bajka magiczna (AT 480) w kontekście kultury ludowej. Wydawnictwo UMK.

Sedakova, O. (2004). Poetika obryada. Pogrebal’naya obryadnost’ vostocnykh i yuzhnykh slavyan. Indrik.

Sierociuk, J. (2003). O wdowie w pieśni ludowej, czyli językowo-kulturowy kontekst małżeństwa w polszczyźnie. W: J. Gardzińska, A. Maciejewska (red.), Znak językowy w pejzażu semiotycznym (s. 170–178). Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Sitniewska, R. (2018). Matka. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej (t. 2, s. 341–347). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Skrzyńska, K. (1890). Wieś Krynice w Tomaszowskiem. Wisła, 4, 79–112.

Stomma, L. (2000). Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. Instytut Wydawniczy PAX.

Szymańska, J. (1997/1998). Pieśni pustych nocy. Etnolingwistyka, 9(10), 211–252.

Tolstaya, S. (1995). Magya obmana i chuda v narodnoy kul’ture. In N. Arutiunova, N. Riabceva (eds.), Logicheskiy analiz yazyka. Istina i istinnost’ v kul’ture i yazykie. Nauka.

Tolstaya, S. (2009). Traur. W: N. Tolstoy (red.), Slavyanskiye drevnosti. Etnolingvističeskij slovar’ (t. 5, s. 312–317). Mezhdunarodnyye Otnosheniya.

Trojanowicz, A. (1989). Lamenty, rymowanki, zawołania w polskim folklorze muzycznym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Tymochowicz. M. (2013). Lubelska obrzędowość rodzinna w kontekście współczesnych przemian. Lubelskie Towarzystwo Naukowe.

Świętek, J. (1893). Lud nadrabski. Od Gdowa po Bochnię. Obraz etnograficzny. Akademia Umiejętności.

Wenklar, K. (2011). Językowy obraz wdowy w polskich i ukraińskich pieśniach ludowych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Russologica, 4, 274–279.

Wierzchowski, Z. (1890). Materyjały etnograficzne z powiatu tarnobrzeskiego i niskiego w Galicyi. Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej, 14, 145–251.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Stahování

  • pdf (Język Polski)

Publikováno

2025-06-18

Verze

  • 2025-06-21 (2)
  • 2025-06-18 (1)

Jak citovat

1.
RZEPNIKOWSKA, Iwona. Żałoba i wdowieństwo w polskiej kulturze ludowej. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 18 červen 2025. Vol. 69, no. 1-2, pp. 87-100. [Accessed 28 prosinec 2025]. DOI 10.12775/LL.1-2.2025.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

Vol 69 No 1-2 (2025): Stories of Faith

Sekce

Articles

Licence

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 270
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

żałoba, śmierć, wdowieństwo, symbolika kolorów, puste noce
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop