Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • O časopise
  • Příspěvky
  • Editorský tým
  • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Spiski etnoperformans (cz. 1)
  • Domů
  • /
  • Spiski etnoperformans (cz. 1)
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. Vol 68 No 1-2 (2024): Intangible Cultural Heritage /
  4. Articles

Spiski etnoperformans (cz. 1)

Autoři

  • Janusz Barański Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-6917-4557

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.1.2024.002

Klíčová slova

Polski Spisz, rytuał, kultura regionalna, dziedzictwo kulturowe, etnoperformans, spuścizna kulturowa

Abstrakt

Przedmiotem artykułu są dwie imprezy regionalne, konkurs i przegląd spiskiego folkloru: Spiskie Zwyki i Spiska Warta, organizowane każdego roku - odpowiednio - zimą i latem na Zamku Dunajec w Niedzicy iw Gminnym Ośrodku Kultury w Łapszach Niższych z siedzibą w Niedzicy. Dyskutowany region jest niewielkim fragmentem krainy historycznej, której główna część znajduje się na terytorium Słowacji. Stanowił on przez setki lat część Królestwa Węgier, stąd jego imprezy należą do praktyk typu etnoperformansu, który łączy aspekt artystyczny ze społecznym. Pierwszyjest wyrazem regionalej estetyki i artyzmu (folklor słowno-muzyczny, taniec, strój regionalny), drugi - rytualnego charakteru imprez służących procesom tożsamościowym.W świetle poczynionych ustalenń dyskutowane przypadki etnoperformansu reprezentują spuściznę kulturową w trybie dziedzictwa. W tym rozumieniu są formą odmienną od dawniejszej tradycji i można je uznać za rodzaj metakulturowej praktyki i metakulturowego komentarza wobec kultury regionalnej.

Reference

Ang, I. (1985). Watching Dallas. Methuen.

Assman, J. (2008). Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych (tłum. A. Kryczyńska-Pham). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Bagnall, G. (2003). Performance and Performativity at Heritage Sites. Museum and Society, 1(2), 87–103.

Barański, J. (2014). Janosik na Spiszu. „Rytuał estetyczny” a tożsamość regionalna. Zeszyty Naukowe KUL, 57(4), 3–24.

Barański, J. (2022). Praktykowanie spiskości, cz. 1. Prace Etnograficzne, 50, 33–67.

Barański, J. (2023). Praktykowanie spiskości, cz. 2. Prace Etnograficzne, 51 (w druku).

Bourdieu, P. (2007), Szkic teorii praktyki (tłum. W. Kroker). Wydawnictwo Marek Derewecki.

Burszta, J. (1974). Kultura ludowa – kultura narodowa. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Burszta, W. J. (2009). Od mowy magicznej do szumów popkultury. Wydawnictwo Academica.

Cierniak, J. (1963). Źródła i nurty polskiego teatru ludowego. Wybór pism, inscenizacji i listów. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Dudzik, W. (2013). Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Durkheim, E. (2010). Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii (tłum. A. Zadrożyńska). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fischer-Lichte, E. (2008). Estetyka performatywności (tłum. M. Borowski, M. Sugiera). Księgarnia Akademicka.

Gąsior-Niemiec, A. (2006), Galicja na Podkarpaciu, czyli o lokalnej niefortunności tradycji. W: J. Kurczewska (red.), Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu (s. 390–412). Wydawnictwo IFiS PAN.

Gmina Kolbuszowa (2018, 30 września). Weekend seniora z kulturą. Gmina Kolbuszowa. http://www.kolbuszowa.pl/20-aktualnosci/69-kalendarz-wydarzen/2948-weekend-seniora-z-kultura.html

Goffman, E. (1981). Człowiek w teatrze życia codziennego (tłum. H. i P. Śpiewakowie). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Ingarden, R. (1988). O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury (tłum. M. Turowicz). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klekot, E. (2011). Etnograf wobec nikiformy. W: T. Rakowski, A. Malewska-Szałygin (red.), Humanistyka i dominacja. Oddolne doświadczenia społeczne w perspektywie zewnętrznych rozpoznań (s. 139–147). Colloquia Humaniorum.

Kowalski, P. (2004). Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent spraw, poglądów i mistyfikacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kraina Błękitnego Snu (b.d.). Miejski Ośrodek Kultury w Dynowie. Kraina Błękitnego Snu. Pobrano 2022.07.26 z: http://ekomuzeum.pogorzedynowskie.pl/item/miejski-osrodek-kultury--w-dynowie/

Łysiak, S. (2011). Od obrzędu do współczesnego widowiska ludowego. W: J. Adamowski, M. Wójcicka (red.), Tradycja w kontekstach kulturowych (t. 4, s. 285–294). Wydawnictwo UMCS.

MacAloon, J. J. (2009). Wstęp, Widowiska kulturowe, teoria kultury (tłum. K. Przyłuska-Urbanowicz). W: J. J. MacAloon (red.), Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego (s. 11–39). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Miejski Ośrodek Kultury w Dynowie (2015, 17 marca). Tam gdzie jeszcze pieją koguty – etnoperformance weselny [dokument elektroniczny]. https://xdoc.mx/documents/platforma-kultury--5faa20acca59a

Niedźwiedź, A. (2015). Religia przeżywana. Katolicyzm i jego konteksty we współczesnej Ghanie. Wydawnictwo Libron.

Schechner, R. (2002). Ritual and Performance. In T. Ingold (ed.), Companion Encyclopedia of Anthropology (pp. 613–647). Routledge.

Schechner, R. (2006). Performatyka. Wstęp (tłum. T. Kubikowski). Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych.

Schieffelin, E. L. (1998). Problematizing Performance. In F. Hughes-Freeland (ed.), Ritual, Performance, Media (pp. 194–207). Routledge.

Schofield, J. (2015).“Thinkers and Feelers”: A Psychological Perspective on Heritage and Society. In E. Waterton, S. Watson (eds.), The Palgrave Handbook of Contemporary Heritage Research (pp. 417–425). Palgrave Macmillan.

Singer, M. (1959). Traditional India – Structure and Change. American Folklore Society.

Smith, L. (2006). Uses of Heritage. Routledge.

Smith, L. (2020). Emotional Heritage: Visitor Engagement at Museums and Heritage Studies. Routledge.

Stefano, M. L. (2017). At the Community Level: Intangible Cultural Heritage as Naturally-occuring Ecomuseum. In B. Onciul, M. L. Stefano, S. Hawke (eds.), Engaging Heritage, Engaging Communities (pp. 159–177). The Boydell Press.

Szpilka, K. (2014). Lud tatrzański. W: B. Fatyga, R. Michalski (red.), Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki (s. 223–250). Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.

Szyfer, A. (2014). Sacrum czy profanum. Elementy obrzędowości dzisiaj. W: J. Hajduk-Nijakowska (red.), Praktykowanie tradycji w społeczeństwach posttradycyjnych (s. 241–248). Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Turner, V. (2005). Od rytuału do teatru. Powaga zabawy (tłum. M. i J. Dziekanowie). Oficyna Wydawnicza Volumen.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Stahování

  • pdf (Język Polski)

Publikováno

2024-07-16

Jak citovat

1.
BARAŃSKI, Janusz. Spiski etnoperformans (cz. 1). Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 16 červenec 2024. Vol. 68, no. 1-2, pp. 21-43. [Accessed 7 červenec 2025]. DOI 10.12775/LL.1.2024.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

Vol 68 No 1-2 (2024): Intangible Cultural Heritage

Sekce

Articles

Licence

Copyright (c) 2024 Janusz Barański

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 276
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

Polski Spisz, rytuał, kultura regionalna, dziedzictwo kulturowe, etnoperformans, spuścizna kulturowa
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop