Do we need fairytales? Representation of folktale and fairytale tradition in Polish plays for children and young adults
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2020.005Keywords
Folktale, fairytale, oral culture, contemporary plays for children and young adultsAbstract
In her essay, the author presents and analyzes different ways of representing the folktale and fairytale tradition in contemporary plays for children and young adults. In the beginning she recalls two dramas written by Marta Guśniowska: Baśń o Rycerzu bez konia (2004) and Ony… (2013). Time of their publication designates a time-frame when folktale and fairytale tradition was particularly inspiring for Polish playwrights. In the first of her works, Guśniowska deconstructs well-known leitmotivs and characters so as to entertain the audience. In the second one she abuses the wondrous nature of fairytale to speak about serious existential issues in a way which is understandable for a child. The second part of the essay is dedicated to Russian folktale tradition developed by Vladimir Propp and represented in play of Jarosław Jakubowski Wielka podróż Malinowego Królika. The last playwright whois mentioned in the essay is Robert Jarosz. Three dramas of whom are deeply embedded in both particular histories and the oral culture. The fact that all the mentioned dramas are – in
some way – the reinterpretation of well-known stories leads Agata Drwięga to the conclusion that each of the playwrights, who refer in his or her work to folktale and fairytale tradition,
repeats the gesture of singer described by Albert Bates Lord.
References
Bettelheim, B. (2010). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (tłum., przedm. i posł. D. Danek). Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Guśniowska, M. (2004). Baśń o Rycerzu bez Konia. „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, 19, 83–114.
Guśniowska, M. (2013). Ony… „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, 35, 5–66.
Jakubowski, J. (2011), Wielka podróż Malinowego Królika. „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, 32, 285–325.
Jarosz, R. (2006). W beczce chowany. „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, 22, 197–253.
Jarosz, R. (2011). Baśnie i mity, czyli skąd w wilczym brzuchu Czerwony Kapturek. Niepublikowana praca magisterska napisana pod opieką dr H. Waszkiel, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Oddział Lalkarski w Białymstoku.
Jarosz, R. (2011). W brzuchu Wilka. „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, 32, 5–34.
Jarosz, R. (2012). Śnieży. „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, 33, 5–36.
Jurkowski, H. (1986). Baśni podzwonne. „Sztuka dla Dziecka”, 1 (1), 5–8.
Lord, B. A. (2010). Pieśniarz i jego opowieść (przekł. P. Majewski). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Péju, P. (2008). Dziewczynka w baśniowym lesie. O poetykę baśni: w odpowiedzi na interpretacje
psychoanalityczne i formalistyczne (przeł. M. Pluta). Warszawa: Sic!.
Propp, W. (2000). Nie tylko bajka (tłum. D. Ulicka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Propp, W. (2003). Historyczne korzenie bajki magicznej (tłum. J. Chmielewski). Warszawa: Wydawnictwo Kr.
Waszkiel, H. (2013). Dramaturgia polskiego teatru lalek. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza.
Żygowska, J. (2014). Zbite lustro. Postać w dramaturgii Roberta Jarosza. Niepublikowana
praca licencjacka napisana pod opieką prof. dr hab. M. Karasińskiej, Uniwersytet im.
Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 330
Number of citations: 0