FROM SENTIMENT TO REVULSION: CHILDHOOD MEMORIES AFTER 1989
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.3.2020.001Keywords
myth of the childhood, World War II, communist reality, childAbstract
In the Romantic period, the myth of the paradisiacal and undefiled childhood was formed, which survived until the 20th century also in autobiographical writing. Gradually, however, critical testimonies connected with the experiences of World War II, especially the Holocaust, began to surface, followed by the current of memoirs of authors from the postwar generation, disillusioned with the communist reality. Another generational caesura was the martial law, with an ambivalent scale of feelings, reflected mainly in memoirs of today’s celebrities. However, the final blow to the romantic myth is being dealt by testimonies published today that areproving the sexual harassment of children by adults. And this is not the only evidence of adults’ cruelty.References
Badjoko, L. (przy współpracy K. Clarens) (2007). Byłem dzieckiem żołnierzem (przeł. K. Dolatowska). Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Bauman, J. (1989). Zima o poranku. Kraków: Znak.
Białek, J. Z. (1987). Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939. Zarys monograficzny. Materiały. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Birenbaum, H. (1988). Nadzieja umiera ostatnia. Warszawa: Czytelnik.
Cieślikowski, J. (1974). Literatura i podkultura dziecięca. Wrocław: Ossolineum.
Cobel-Tokarska, M. (2015). Ostatnie pokolenie PRL: pamięć „trzydziestolatków”. W: K. Górniak, T. Kanasz, B. Pasamonik, J. Zalewska (red.), Socjologia czasu, kultury i ubóstwa (s. 126-144). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Czermański, Z. i in. (1987). Kraj lat dziecinnych. Londyn: Puls Publications.
Czupkiewicz, L. (2004). Opowieść polskiego chłopca. Komorów: Antyk Marcin Dybowski.
Kliombka-Jarzyna, J. i in. (2016). Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Kowalska-Leder, J. (2009). Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w literaturze dokumentu osobistego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kubale, A. (1984). Dziecko romantyczne. Szkice o literaturze. Wrocław: Ossolineum.
Opfer, H. (2009). Wywiad: Gdy mój tata był pijany. Pozyskano z: https://www.papilot.pl/
zycie/ludzie/3034/wywiad-gdy-moj-tata-byl-pijany-ogarniala-go-dzika-zadza-seksu.
Radzymińska, J. (1998). Podróż do początku. Warszawa: PIW.
Rolińska, J. (2013). Raz dwa trzy. Rozmowy o dzieciństwie. Warszawa: G+J Książki.
Schulze, T., Lorna C. (2009). Marionetka historii. Opowieść o życiu w hitlerowskich Niemczech i pod sowiecką okupacją (przeł. B. Markiewicz). Katowice: Videograf II.
Tadla, B. (2009). Pokolenie ’89, czyli dzieci PRL-u w wolnej Polsce. Warszawa: G+J Książki.
Walsh, M. (2011). Cygański chłopiec. Byłem obcy wśród swoich (przeł. T. Tomczyńska). Warszawa: PWN.
Wójcik-Dudek, M. (2017). (Wy)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Zwoliński, A. (2012). Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa. Kraków: WAM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 907
Number of citations: 0