Folk music culture in the Lublin region in the conditions of socialist realism (1944-1956). Prolegomena
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.002Keywords
cultural policy, socialist realism, Polish People's Republic, Lublin region, folklore, folk music, stylized folkloreAbstract
The article is devoted to selected issues of social and cultural life that had a significant impact on the folk music culture of the Lublin region during the period of socialist realism (1944-1956). At the beginning of the text the specifics of Polish cultural policy are determined, as well as the changes touching upon social culture in the countryside in the described period. Then the organizational structure of musical life in Lublin and the region is presented, in particular describing the amateur and professional movement and methods of promoting high culture. The further part of the text constitutes an attempt to define the attitudes of folk creators of culture towards the newly created requirements of socio-economic life in the Lublin province. In this context, the specifics of singing groups are presented, as well as the culture-forming activity of the Rural Housewives' Clubs, the functioning of folk universities and the undertaking of cultural initiatives within the created organizations and associations. The conclusion discusses the role of the individual figures of singers and musicians as depositories of traditions carried over generations as the core of the above initiatives.References
Adamowski, J. (2008, 26 września). Wiejskie grupy śpiewacze, obrzędowe i teatralne [artykuł w serwisie KulturaLudowa.pl]. Pobrano z: https://kulturaludowa.pl/artykuly/wiejskie-grupy-spiewacze-obrzedowe-i-teatralne/
Adamowski, J. (2003). Śpiewanejki moje... Najwybitniejsi śpiewacy ludowi Lubelszczyzny i ich repertuar. Cz. 1. Lublin: Zarząd Główny Stowarzyszenia Twórców Ludowych.
Adamowski, J. (2005). Śpiewanejki moje... Najwybitniejsi śpiewacy ludowi Lubelszczyzny i ich repertuar. Cz. 2. Lublin: Zarząd Główny Stowarzyszenia Twórców Ludowych.
Adamowski, J., Michalec, A. (2011). Sylwetki wybranych wykonawców. W: J. Bartmiński (red.), Polska pieśń i muzyka ludowa. T 4: Lubelskie. Część V: Pieśni stanowe i zawodowe (s. 459-492). Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.
Baraniewski, W. (b.d.). Realizm socjalistyczny [internetowa encyklopediia PWN]. Pobrano z: http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/realizm-socjalistyczny;3966449.html
Bieńkowski, A. (2019). Koła Gospodyń Wiejskich – wczoraj i dziś. Biuletyn Informacyjny KOWR: Trendy, Narzędzia, Kierunki, 2, 3-5.
Dahlig, P. (1987). Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Dahlig, P. (1998). Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
Dziębowska, E. (1957). Ruch amatorski. W: J. Chomiński, Z. Lissa (red.), Kultura muzyczna Polski Ludowej 1944-55 (s. 25-34). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Gołębiowski, B. (1986). Regionalizm współczesny. Region Lubelski, 1(3), 15-26.
Jeszcze w sprawie Uniwersytetów Ludowych (1946). Komunikat Wojewódzkiego Związku Młodzieży Wiejskiej Wici w Lublinie, 2(9), 3.
Kusto, A. (2014), Tradycje orkiestr dętych Lubelszczyzny na przykładzie wybranych zespołów. W: Z. Przerembski (red.), Rola orkiestr dętych w kulturze ludowe (s. 66-83). Gdańsk: Nadbałtyckie Centrum Kultury.
Kusto, A. (2016). Pół wieku Kazimierza. Pismo Folkowe, 125(4), 14-15.
Kusto, A. (2019). Uświetnianie codzienności. Lubelskie zespoły śpiewacze w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. W: M. Choma-Jusińska, M. Kruszyński, T. Osiński (red.), Życie codzienne w PRL (s. 359-374). Lublin-Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.
Lissa, Z. (1957). Wstęp. Walka o Nowe oblicze polskiej kultury muzycznej. W: J. Chomiński, Z. Lissa (red.), Kultura muzyczna Polski Ludowej 1944-55 (s. 7-14). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Miernik, I. (2005). Państwowa Organizacja Imprez Artystycznych „ARTOS” (1950-54). Monografia historyczna. Toruń: Europejskie Centrum Edukacyjne.
Miernik, I. (2006). Państwowa Organizacja Imprez Artystycznych „ARTOS” w latach 1950-1954 i jej funkcjonowanie. Polska 1944/45-1989. Studia i materiały, 7, 123-152.
Makrzyszewski, B. (1954). Mówi Polskie Radio – Lublin. Kamena, 21(1-3), 137.
Pilch, T. (2007). Uniwersytet ludowy. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 6 (s. 1021–1022). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Spaleniec, K. (1986). Towarzystwa regionalne w województwie lubelskim. Region Lubelski, 1(3), 43.
Wojtuszkiewicz, D. (2020). Działalność i repertuar Kapeli Ludowej z Poniatowej (zał. 1973) [niepublikowana praca magisterska]. Instytut Muzyki UMCS, Lublin.
Wołoszyn, J. (2019). Próba instytucjonalizacji i umasowienia sfery prywatnej w latach 1948-1956 (na przykładzie Lubelszczyzny). W: M. Choma-Jusińska, M. Kruszyński, T. Osiński (red.), Życie codzienne w PRL (s. 229-254). Lublin-Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.
Wójcikowski, W., Wójcikowski, G. (2000). Kronika 1944-2000. W: T. Radzik (i in.), Lublin. Dzieje miasta. T. 2: XIX i XX wiek (s. 311-645). Lublin: Towarzystwo Miłośników Lublina, Wydawnictwo Multico.
Wrona, J. (2019). Praktyki religijne w warunkach PRL. W: M. Choma-Jusińska, M. Kruszyński, T. Osiński (red.), Życie codzienne w PRL (s. 205-228). Lublin-Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.
Z-s (1954). Przegląd dorobku kulturalnego amatorskich zespołów chóralnych, instrumentalnych i tanecznych na terenie Lubelszczyzny w okresie 10-lecia Polski Ludowej. Kamena, 21(1-3), 142-147.
Downloads
The publisher's shop:
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 652
Number of citations: 0