A short political history of musical folklore in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.001Keywords
folk music, stylized folklore, cultural policy, Polish folk movement, communismAbstract
The text discusses the manner in which the music traditions of old country communities were subjected to government actions aimed at the selective incorporation of countryside heritage into mainstream social circulation. The first part of the article briefly describes the selected initiatives and the utilization of music folklore in times of independent Interwar Poland. The next section examines how folk music was forced into the ideology of the new social reality after World War Two, shaped by military and political hegemony of the USSR. The conclusion explores the significance of the relationship between folk music and politics in the context of contemporary phenomena related to globalization and the political processes that accompany it.References
Bielawski, L. (1973). Działalność Jadwigi i Mariana Sobieskich na polu dokumentacji i badań polskiej muzyki ludowej. W: J. i M. Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy (s. 28–48). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Baudouin de Courtenay Ehrenkreutz Jędrzejewiczowa, C. (1936). Dwie kultury i dwie nauki. Warszawa: Wydział Wychowania Polityczno-Obywatelskiego przy Zarządzie Głównym Z.P.O.K.
Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN.
Dahlig, P. (1998). Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN.
Dahlig, P. (2008). Śpiewacy wędrowni, lirnicy i ich repertuar jako odwzorowanie świata. W: K. Turek, B. Mika (red.), Muzyka religijna – między epokami i kulturami. T. 1 (s. 13–21). Katowice: Uniwersytet Śląski.
Dahlig, P. (2010). Music and Totalitarianism. Artificial Enthusiasm. Musicology Today, 7, 41–54.
Grochowski, P. (2004). Poruszyć skały. O sposobach i okolicznościach wykonywania pieśni dziadowskich. Czas Kultury, 20(2-3), 73–81.
Khay, M. (1993). Lirnyts’ka tradytsiya yak fenomen ukrayins’koyi dukhovnosti. Rodovid, 6, 38–43.
Khay, M. (2007). Muzychno-instrumental’na kul’tura ukrayintsiv (fol’klorna tradytsiya). Kyyiv-Dpohobych: Kolo.
Kordjak, J. (red.) (2016). Polska – kraj folkloru? Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.
Malm, K., Wallis, R. (1984). Big sounds from small peoples: The music industry in small countries. London: Constable.
Malm, K., Wallis, R. (1992). Media policy and music activity. London: Routledge.
Mazur-Hanaj, R. (2009). The lirnyk-dziad and his songs (trans. J. Comber). W: P. Dahlig (ed.), Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission (pp. 397-414). Warsaw: University of Warsaw. Institute of Musicology.
Michajłowa, K. (2002). Dziad wędrowny jako postać mediacyjna w kulturze ludowej Słowian. W: Kapełuś, M., Engelking, A. (red.), Fascynacje folklorystyczne. Księga poświęcona pamięci Heleny Kapełuś (s. 101–108). Warszawa: Agade.
Nawrocka-Wysocka, A. (2014). Nurt ewangelicki w dokumentacji Oskara Kolberga. Polski Rocznik Muzykologiczny, 12, 81-95.
Noll, V. (1993). Moral’nyy avtorytet ta suspil’na rol’ slipykh bardiv v Ukrayini. Rodovid, 6, 16-26.
Noszczak, B. (2002). „Sacrum” czy „profanum”? Spór o istotę obchodów millenium polskiego (1949–1966). Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie.
Nowak, T. (2010). Polish Folk Music in the Period of Polish People’ Republic – Look from Afar. Musicology Today, 7, 29-137.
Przerembski, Z. (1995). Korbova Lira u Pol’shchi. Rodovid, 2, 43–56.
Pulikowski, J. (1933). Geschichte des Begriffs Volkslied im musikalischen Schrifttum. Ein Stück deutscher Geistesgeschichte. Heidelberg: Winter.
Sankiewicz-Frąckowska, M. (1978). Polskie pieśni żołnierskie z okresu I wojny światowej. Próba systematyki i kwalifikacji przeobrażeń. W: A. Czekanowska, L. Bielawski (red.), Studia etnomuzykologiczne (s. 49–142). Wrocław: Ossolineum.
Wiora, W. (1959). Der Untergang des Volkslieds und sein zweites Dasein. In: W. Wiora (ed.), Musikalische Zeitfragen. Vol. VII. Das Volkslied heute (pp. 9-25). Kassel: Bärenreiter-Verlag.
Downloads
The publisher's shop:
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 479
Number of citations: 0