Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About the Journal
  • Submissions
  • Editorial Team
  • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

“Three ladies leading the celebration”: Creations of Femininity in Stanisław Vincenz’ "Barwinkowy wianek"
  • Home
  • /
  • “Three ladies leading the celebration”: Creations of Femininity in Stanisław Vincenz’ "Barwinkowy wianek"
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 64 No. 6 (2020): Literatura Ludowa /
  4. Articles

“Three ladies leading the celebration”: Creations of Femininity in Stanisław Vincenz’ "Barwinkowy wianek"

Authors

  • Ewa Serafin Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-6373-3007

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.6.2020.001

Keywords

"Barwinkowy wianek", Stanisław Vincenz, feminism, gender studies, archetypal femininity, symbolism of numbers, Judaism, Christianity

Abstract

This article is an attempt at analyze and interpret the creation of female characters of
Stanisław Vincenz’ novel Barwinkowy wianek. It can be concluded that Vincenz used the
traditional repertoire of creating female characters, drawing on romanticism and modernism.
This repertoire contains mythical, archetypal and biblical images, as well as patriarchal
social patterns and phantasms, all of which were identified in the text. The social roles of
grandmothers, mothers, wives, maids, nannies, servants were set in the realities specific
to each described culture. The descriptions of the female body tend to be “disembodied”
in the novel.

The images of women in Barwinkowy wianek oscillate between spirituality (“an angel”,
“a queen”, “a princess”, “woman-soul”, God Mother, a mother feeder), infantilisation
(“a woman-child”) and descriptions of social oppression (corset fashion, conventions, violence). However, in most cases the women are shown in festive, ideal situations. The article looks at the meanings of the characters through the symbolism of numbers and symbolism of archetypal femininity (great Mother Goddess Sophia, light and dark faces of Shekhina).

 

References

Abriszewska, P. (2018). Ciało w literaturze, literackie, literatury. Trzy studia o romantyzmie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Adamiak, E. (2006). Kobiety w Biblii. Stary Testament. Kraków: Znak.

Bogucka, M. (2005), Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Brzozowski, T.T. (1998). Święty Graal i złoty kielich. Uwagi o symbolice polskich kolęd obrzędowych. „Literatura Ludowa”, nr 1, 29-43.

Burda-Fischer, D. (2015). Stanisława Vincenza tematy żydowskie. Wrocław: Agencja Wydawnicza a linea.

Choroszy, J.A. (1991). Huculszczyzna w literaturze polskiej. Wrocław: wydawca J. A. Choroszy.

Czarnik, M. (2019). Problem Innego w dwóch tetralogiach huculskiej Stanisława Vincenza i galicyjskiej Juliana Stryjkowskiego. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dra hab. prof. UR Z. Ożoga, Rzeszów. Pozyskano z: https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/4686/Praca%20doktorska%20-%20Miros%c5%82aw%20Czarnik.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

De Beauvoir, S. (2019). Druga płeć (przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, wstęp M. Środa). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Dutka, E. (2012). Otwieranie warowni – dom w prozie kresowej (na przykładzie epopei huculskiej Stanisława Vincenza) (s. 31-50). W: E. Dutka, M. Tomczok (red.), Proza polska XX wieku: przeglądy i interpretacje. T. 2, Z perspektywy nowego stulecia. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Pozyskano z: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/3037/1/Dutka_Otwieranie_warowni_dom_w_prozie_kresowej.pdf.

Dobkowska, J., Wasilewska, J. (2016). W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Falkowski, J. (1938). Północno-wschodnie pogranicze Huculszczyzny. Z 2 mapami, 26 rycinami i 5 tablicami. Lwów: Nakładem Towarzystwa Ludoznawczego.

Gołębiowska-Suchorska, A. (2011). Dziewczę przędzie, Pan Bóg nitki daje. O spójności ludowej wizji świata. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Gorzkowicz, J. (2011). Traktat o wynaturzonej idei. „Syrojidy” Stanisława Vincenza (s. 231-245). W: M. Troll,.A. Warchalska (red.), Huculszczyzna w badaniach młodych naukowców. Kraków: COTG PTTK, IGIGP UJ.

Górnicka-Boratyńska, A. (1999). Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939. Warszawa: Fundacja Res Publica.

Jedlińska, E. (2006). Szechina albo Ucieleśnienie Imienia Boga. Rzeźba Anselma Kiefera w Hamburger Bahnhoff w Berlinie. „Przegląd Nauk Historycznych”, nr 2, 213-224.

Kaczmarek, M. (2009). Proza pamięci. Stanisława Vincenza pamięć i narracja. Toruń: Wydawnictwo Andrzej Marszałek.

Kohli, A. (2007). Trzy kolory bogini. Kraków: Wydawnictwo efka.

Król-Mazur, R.M. (2016). Życie towarzyskie Ormian lwowskich od połowy XIX wieku do 1939 roku. „Res Historica” 42, 183-219. DOI: 10.17951/rh.2016.42.183-219.

Kupidura, J. (2019). Emancypacja drogą do wolności. Działalność ukraińskich aktywistek społecznych dwudziestolecia międzywojennego (s. 225-238). W: A. Janicka, C. Fournier Kiss, M. Bracka (red.), Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet. Seria I: Perspektywa środkowoeuropejska. Białystok: Wyd. Temida 2.

Lasoń-Kochańska, G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe AP w Słupsku.

Lisak, A. (2009). Miłość, kobieta i małżeństwo w XIX wieku. Warszawa: Bellona.

Lisek, J. (2010). Jidisze mame – ciało i mit. „Cwiszn”, nr 3, 4-11. Pozyskano z: https://www.academia.edu/37837139/Jidysze_Mame_cia%C5%82o_i_mit.

Madyda, A. (1992). W poszukiwaniu jedności człowieka i świata. Toruń: Towarzystwo Naukowe.

Majewski, J. (2018). Bóg – Ojciec czy Matka. „Tygodnik Powszechny”, nr 31, 38-40.

Robakiewicz, L. (red.) (2009). Leksykon symboli. Herder (przeł. J. Prokopiuk). Warszawa: Wydawnictwo tCHu.

Marbach, P. (1992). Dialog Stanisława Vincenza (s. 39-52). W: J. Kolbuszewski, J.A. Choroszy (red.), Świat Vincenza. Studia o życiu i twórczości (1888-1971). Wrocław: Oficyna Wydawnicza „Leopoldinum”.

Matios, M. (2019). I chyba nigdy nie jest inaczej. Saga rodzinna w nowelach (przeł. A. Korzeniowska-Bihun). Warszawa: Pracownia Wydawnicza.

Miłosz, Cz. (1981). Dolina Issy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Oleschko, H. (1996). Aniołów dyskretny lot. Kalwaria Zebrzydowska: Wydawnictwo oo. Bernardynów „Calvarianum”.

Ołdakowska-Kuflowa, M. (2006). Stanisław Vincenz. Pisarz, humanista, orędownik zbliżenia narodów. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Ouaknin, M.A. (2006). Tajemnice Kabały (przeł. K. i K. Pruscy). Warszawa: Wydawnictwo Cyklady.

Podraza-Kwiatkowska, M. (2001). Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski. Kraków: TAiWPN Universitas.

Roux, J.P. (2010). Kobieta w historii i micie (przeł. B. Szczepańska). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

Rzadkowolska, M. (2005). Kobieta żydowska, kobieta czytająca. „Napis”, seria XI, 267-276. Pozyskano z: https://rcin.org.pl/dlibra/publication/68659/edition/56551/content.

Rymarowicz, L., Zełenczuk, I., Zełenczuk, J. (2016). Połahna – Stanisława Vincenza przewodniczka po huculskiej duszy. „Płaj. Almanach Karpacki”, z. 52, 47-56.

Wróblewska, V. (red.) (2018). Słownik polskiej bajki ludowej, T. 1. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Skucha, M. (2019). Poczet feministów polskich XIX wieku (s. 419-433). W: A. Janicka, C. Fournier Kiss, M. Bracka (red.), Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet. Seria I: Perspektywa środkowoeuropejska. Białystok: Wyd. Temida 2.

Sobolewska, A. (1992). Mistyka dnia powszedniego. Warszawa: Open.

Stelingowska, B. (2015). „Modernizm kobiecy” w literaturach słowiańskich na przykładzie twórczości Marii Komornickiej i Anny Mar. Siedlce: Wyd. Stowarzyszenie tutajteraz.

Stomma, L. (1981). Słońce rodzi się 13 grudnia. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Szyjewski, A. (2013). Religia Słowian. Kraków: Wyd. WAM.

Ślósarska, J. (2010). Dwie pramatki: ziemska i niebiańska. Dualizm żeńskiej zasady kosmosu w tekstach kultury (s. 189-196). W: G. Borkowska, L. Wiśniewska (red.), Beatrycze i inne. Mity kobiet w literaturze i kulturze. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Ubertowska, A. (2017). Pisanie puszczy. Ekonomie dyskursu ekokrytycznego i postkolonialnego. „Teksty Drugie”, nr 6, 193-208. DOI: 10.18318/td.2017.6.11.

Unterman, A. (2000). Encyklopedia tradycji i legend żydowskich (przeł. O. Zienkiewicz). Warszawa: Książka i Wiedza.

Wodziński, M. (2019). Chasydyzm. Wszystko, co najważniejsze. Kraków–Budapeszt-Syrakuzy: Wydawnictwo Austeria.

Vincenzowa, I. (1997). Rozmowy ze Stanisławem Vincenzem (1963). „Regiony” 1997, nr 3, 105-119.

Vincenz, S. (1981). Na wysokiej połoninie, Pasmo II: Nowe czasy, Księga pierwsza, Zwada. Warszawa: Wyd. PAX.

Vincenz, S. (1983). Na wysokiej połoninie, Pasmo III: Barwinkowy wianek (posłowie A. Vincenz). Warszawa: Wyd. PAX.

Zając, P. (2004). O zaświatach niedalekich i cudach nienadzwyczajnych. „Nadprzyrodzone” w kulturze ludowej na przykładzie Huculszczyzny. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Zięba, A.A. (2015). O ormiańskich korzeniach Vincenza i ich odbiciu w jego pokuckiej mitologii (s. 375-420). W: J.A. Choroszy (red.), Zatrudnienie: literat. Materiały, studia i szkice o Stanisławie Vincenzie. Wrocław: Agencja Wydawnicza a linea.

Zmorzanka, A.A. (2015). Uczone kobiety w dobie przedchrześcijańskiej. (Poetki, filozofki, lekarki, alchemiczki). „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, z. 1, 11-46. DOI: 10.7951/lrp.2015.34.1.11.

Żmidziński, J. (2018). Wzór nieznany. Stanisław Vincenz a muzyka. Wrocław–Poznań: Agencja Wydawnicza a linea i Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UA w Poznaniu.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-09-17

How to Cite

1.
SERAFIN, Ewa. “Three ladies leading the celebration”: Creations of Femininity in Stanisław Vincenz’ "Barwinkowy wianek". Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 17 September 2021. Vol. 64, no. 6, pp. 5-26. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/LL.6.2020.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 64 No. 6 (2020): Literatura Ludowa

Section

Articles

License

Copyright (c) 2021 Journal of Folklore and Popular Culture. Literatura Ludowa

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 505
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

"Barwinkowy wianek", Stanisław Vincenz, feminism, gender studies, archetypal femininity, symbolism of numbers, Judaism, Christianity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop