Cultural Childhood Studies: An Overview of the Problem
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2018.006Keywords
children’s creativity, anthropology of childhood, anthropology of the everydayAbstract
The article demonstrates a complex problem which relates to the process of describing and analysing texts created by children. The author argues that children’s texts reflect the phenomenon of childhood and therefore enable us to distinguish features constituting a cultural picture of a child. The study of the history of the everyday may rely on diverse forms of children’s creativity, such as literary works, diaries, children’s folklore, films, arts, memories or school notebooks. Children’s perspectives recorded in texts written by them (and partly in children’s folklore) do not provide direct evidence of childhood because of the fact that language demands of their users (both young and adult) a certain knowledge and skills. Therefore, a young author has to “struggle” with language as it resists children’s artistic endeavours. Traces of this “struggle” (for example, semantic or syntactic mistakes), left by young authors, can reveal interesting evidence about childhood.
References
BANDURA, L. (2004). Wpływ wojny na psychikę dzieci i młodzieży (fragment rozprawy doktorskiej z 1950 roku). Z. Kwieciński (wstęp i oprac.). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
BŁASZCZYK, A. (1994). Uczniowskie zeszyty „złotych myśli”. Uwagi o piśmiennych formach folkloru dziecięcego. „Literatura Ludowa”, 3.
BRUNER, E. M. (2011). Przeżycie i jego ekspresje. W: V. Turner, E. M. Bruner (red.), Antropologia doświadczenia. Z epilogiem Clifforda Geertza (przekł. E. Klekot, A. Szurek). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
CHUCHRO, E. (2008). Fan-fiction – czyli o twórczości literackiej i kulturze czytelniczej dzieci i młodzieży w sieci. W: D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając (red.), Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty (86 – 96). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
DORAN, S. E. (2014). Identity. W: M.-L. Ryan, L. Emerson, B. J. Robertson (red.), The Johns Hopkins guide to Digital Media (266–268). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
DRĄŻKOWSKA, A. (2006). Wianki wydobyte z krypty grobowej w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu. „Rocznik Toruński”, 2006, 33.
DRĄŻKOWSKA, A. (2007). Odzież dziecięca w Polsce w XVII i XVIII wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian, (2013), B. Łaciak (red.). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
FINE, G. A. (1999). Methodological Problems of Collecting Folklore From Children. W: B. Sutton-Smith, J. Mechling, T. W. Johnson, F. R. McMahon (red.), Children’s Folklore. A Source Book (121–140). New York – London: University Press of Colorado, Utah State University Press.
GĄSOWSKA, L. (2015). Fan fiction. Nowe formy opowieści, Kraków: Korporacja Ha!art.
KACZMARCZYK, B. (2014). Tradycyjne i współczesne zabawy i gry dziecięce. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
KAPUŚCIŃSKA-Kmiecik, N., Kita, J. (wstęp, wybór i opracowanie) (2012). Świat dziecka ziemiańskiego. Antologia źródeł. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
KOŹMIAN, D. (1989). Funkcje wychowawcze czasopism uczniowskich w okresie międzywojennym w Polsce. „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 32.
KOWALSKA-LEDER, J. (2006). Dzieciństwo czasu Zagłady. Przeciwstawne projekty prawdy, pamięci i zapisu doświadczenia. W: S. Buryła, P. Rodak (red.), Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze (311 – 330). Kraków Wydawnictwo Universitas.
KOWALSKA-LEDER, J. (2012). Dzienniki dzieci Holokaustu. W: R. Knoll, Dziennik, wstęp i oprac. J. Kowalska-Leder. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma.
KURZ, I. (2010). „I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com – odmiany kinofilii. W: A. Gwóźdź (red.), Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów (415–429), Kraków: Wydawnictwo Universitas.
LANCY, D. F., (2008). The Anthropology of Childhood. Cherubs, Chattel, Changelings. Cambridge: Cambridge University Press.
LESZCZYŃSKI, G., (2006). Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
MATUSZEWSKI, I. S. (1912). Na temat tej książki. W: Bez przyłbicy (305–333). Warszawa: Drukarnia Naukowa.
PIAGET, J. (1992). Mowa i myślenie u dziecka (przekł. J. Kołudzka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
RYPEL, A. (2007). Poprawność stylistyczna tekstów szkolnych – rozpoznanie problemu w kontekście komunikacyjnego podejścia do problemu. „Linguistica Bidgostiana”, IV.
SIMONIDES, D. (1996). Wymiary i rozmiary kultury dzieci. „Literatura Ludowa”, 4–5.
Smartfon i tablet w dziecięcych rękach (2016), H. Bougsiaa, M. Cackowska, L. Kopciewicz, T. Nowicki (red.). Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe.
SMOLIŃSKA-THEISS, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem - przełomy i przejścia. „Chowanna”, 1.
SZEWCZYK, H. (1983). O niektórych tekstach subkultury uczniowskiej. „Polska Sztuka Ludowa”, 3–4.
Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media (2015), M. Wróblewski, E. Kruszyńska, A. Szwagrzyk (red.). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
VITALE, G. (2014). Anthropology of Childhood and Youth. International and Historical Perspectives. London: Lexington Books.
W kręgu rodziny epok dawnych. Dzieciństwo. (2014), B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha (red.). Warszawa: Wydawnictwo DIG.
WAKSMUND, R. (1994). Dziecko w świetle polskiej etnografii i folklorystyki (od Kitowicza do Korczaka). „Literatura Ludowa”, 4-5.
WRÓBLEWSKI, M. (1998). Uwarunkowania kompozycyjne tekstu udanego. W: J. Porayski-Pomsta, J. Podracki (red.), Studia Pragmalingwistyczne 2. Tekst – wypowiedź – dyskurs w dydaktyce szkolnej (195–206). Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
Zabójstwo dziecka w literaturze i kulturze europejskiej (2014), K. Ilski, M. Chmielarz, Z. Kopeć, E. Kraskowska (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
ŻOŁĄDŹ-STRZELCZYK, D. (2002). Dziecko w dawnej Polsce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 466
Number of citations: 0