Breaking a Taboo in Literature: The Child Hero in Crime Novels – a Victim, a Silent Witness or Maybe Someone Else? An Initial Draf
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2018.005Keywords
crime literature, child, murderer, detectiveAbstract
Crime novels still belong to the group of the most popular literary genres. Despite predicting the imminent end of detective stories, authors find new forms and new structural solutions. One of the crime novel motifs is to place the child in a central place. What role can such a motif play in such a codified and conventionalized work?
Taking into account the generic features of the crime novel, I analyse the following aspects of the child's role in this genre: the child as a co-starring hero with no impact on the plot; the child as a victim and the focus of the investigation is focused; the child as a silent witness in a criminal intrigue; the child as a murderer.
References
BIAŁAS, Z. (2015). Tal. Warszawa: Wydawnictwo MG.
BROOKS, P. (1985). Freud’s Master Plot. W: Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. Nowy York: Vintage.
CALLOIS, R. (1967). Powieść kryminalna czyli jak intelekt opuszcza świat, aby oddać się li tylko grze, i jak społeczeństwo wprowadza z powrotem swe problemy w igraszki umysłu. W: Odpowiedzialność i styl. Eseje. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
CHRISTIE, A. (2005). Dom zbrodni. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
ČAPEK, K. (1981). Marsjasz, czyli na marginesie literatury (1919-1931). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
GIZA, H. (2012) [audycja radiowa 5.12.2012] Sezon na Dwójkę. Dlaczego dzieci kochają kryminały? Pozyskano z https://www.polskieradio.pl/8/402/Artykul/738148,Kryminaly-rozbudzaja-w-dzieciach-milosc-do-czytania.
HEISSENBUTTEL, H. (1973). Reguły gry powieści kryminalnej. „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, 6.
HENDRYKOWSKI, M. (1994). Słownik terminów filmowych. Poznań: Ars Nowa.
LASIĆ, S. (1976). Poetyka powieści kryminalnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
LIND, I. (2010). Tajemny klucz do millenium skandalisty Stiega Larssona. Gliwice: Helion.
NAPIÓRKOWSKI, M. (2017). Uprawa kryminałów w szklarnianych warunkach. „Więź”, 4.
PIAGET, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Przeł. T. Kołakowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
PRZĄDKA, D. (2016). Informacje dotyczące stanu zagrożenia przestępczością nieletnich w Polsce w 2015 roku. Warszawa: Komenda Główna Policji.
STĘPKOWSKA, K. (2016), Znaczenie kategorii sprawiedliwości w procesie wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym. „Przegląd Pedagogiczny”, 1.
TYRMAND, L. (2014). Zły. Warszawa: Wydawnictwo MG.
WILK-SUWA, I. (2017). Socjologia a literatura popularna. Problemy społeczne w powieściach kryminalnych – przykłady. „Roczniki Nauk Społecznych”, 8.
Woźniak, M. (2017). Mgnienie. Poznań: Wydawnictwo Czwarta Strona.
WROŃSKI, Ł. (2016). Seryjni i wielokrotni mordercy. Profilowanie psychologiczne i psycho-geograficzne. Łomianki: Centrum Psychologii Kryminalnej.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 487
Number of citations: 0