Discursivity of Research on Polish Children’s and Young Adult Literature
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2018.004Keywords
literature for children and youth, discursivization, fourth literature, folkloreAbstract
The starting point for this analysis is the discursivity of the research on Polish children’s and young adult literature. The essay discusses the canon of literature for young people and the role of multimedia in the latest texts for children. It also focuses on issues related to the impact of new literary research methodologies on YA literature research.
References
BALCERZAN, E. (1983). Odbiorca w poezji dla dzieci. W: J. Cieślikowski, R. Waksmund (red.). Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
BALUCH, A. (1993). Archetypy literatury dziecięcej. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.
BALUCH A. (1994). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej lektury. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.
BARAŃCZAK, S. (1983). Język dziecięcy a poezja dla dzieci. W: J. Cieślikowski, R. Waksmund (red.). Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
BETTELHEIM, B. (1985). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (przeł. D. Danek). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
CIEŚLIKOWSKI, J. (1976). Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci. „Literatura Ludowa”, 1, 3-16.
CIEŚLIKOWSKI, J. (1985). Przedmiot, sposoby istnienia i metody badania literatury dla dzieci. W: J. Cieślikowski (red.). Literatura osobna, Warszawa: Nasza Księgarnia.
CIEŚLIKOWSKI, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy. Wyobraźnia dziecka. Wiersze dla dzieci. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
CIEŚLIKOWSKI, J. (1971). Wiersz dziecięcy. Miesięcznik Literacki, 5, 11-20.
CZABANOWSKA-WRÓBEL A. (2003). Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
VAN DIJK, T.A. (2001). Badania nad dyskursem (przeł. G. Grochowski). W: T.A. van Dijk (red.). Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
FRYCIE, S. (1978). Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
HALL S., (1996) Who Needs ‘Identity’?, ed. by S. Hall, P. du Gay, Questions of Culture Identity, London.
HERNAS, CZ. (1973). Potrzeby i metody badania literatury brukowej. W: S. Żółkiewski, M. Hopfinger (red.). O współczesnej kulturze literackiej. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
KUBALE, A. (1984). Dziecko romantyczne. Szkice o literaturze. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
KWIATKOWSKA-RATAJCZAK M. (1994). Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży. Poznań: Nakom.
LASOŃ KOCHAŃSKA G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży: wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej.
SŁOŃSKA, I. (1963) Dziecko w poezji polskiej. Wybór wierszy. Warszawa: Nasza Księgarnia.
SMUSZKIEWICZ A. (1982). Zaczarowana gra. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
SZWAGRZYK, A. (2015). Literatura dla dzieci i młodzieży a poststrukturalizm. Wstępne uwagi. W: Ł. Grajewski, J. Osiński, A. Szwagrzyk, P. Tański (red.). Tematy modne w humanistyce. Studia interdyscyplinarne. Toruń: ProLog.
WRÓBLEWSKA, V. (2006). Postmodernizm we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. W: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając (red.). Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
ZAJĄC, M. (2013). Koncepcja Produktu Totalnego. W: G. Leszczyński, M. Zając (red). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 1352
Number of citations: 0