Being Afraid to be Scared? On the Folk Monsterarium and Demonology in Polish Cinema
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2017.005Keywords
Horror films, monsterarium, demonology, ghost, phantom. film adaptationAbstract
The concepts of a folk monsterarium and folk demonology have come to dominate Polish horror film. Viewers easily identify the generic border between the cinema of horror and the cinema of terror, Cinema, as they interpret thematic or emotional motifs related to experiencing fear and terror. Yet, for film scholars, a formal definition of horror does not seem so simple. Polish cinema relying on “uncanny” themes and motifs does not abound with films that are artistically successful and capable of evoking the sense of fear. Having been reworked by our Romantic literature, folk motifs have been used in Polish cinema with mixed success. I prove this thesis examining Polish films employing folk motifs.
References
ABEL, E. (2011). Encyklopedia duchów i demonów (przeł. K. Kurek). Warszawa: Bellona.
CARROL, N. (2004). Filozofia horroru albo paradoksy uczuć (przeł. M. Przylipiak). Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
„Demon”: Marcin Wrona zszedł do piekła i zrobił o tym film. Rozmowa Pawla T. Felisa z
Itayem Tiranem, Pozyskano z: http://wyborcza.pl/1,75410,19030931,demon-marcin-wrona-zszedł (dostęp: styczeń 2018r.).
LUBELSKI, T. (red.) (2003), Encyklopedia kina. Kraków: Biały Kruk.
GROSS, N. (2002). Film żydowski w Polsce. Kraków: Rabid.
HAS-TOKARZ, A. (2010). Horror w literaturze współczesnej i filmie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
HALTOF, M. (1992). Kino lęków. Kielce: Szumacher .
MARSZAŁEK, R. (red.) (1994). Historia filmu polskiego. T. 6, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Ostaszewski, J. (red.) (1999), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów. Kraków:Wyd. Baran i Suszczyński.
KĘPIŃSKI, A. (1977). Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
MARCELA, M. (2015). Monstruarium nowoczesne. Katowice:Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
MARZEC, A. (1996). Ze słowa na obraz. Lektury szkole na ekranie. Kraków:Impuls .
MICKIEWICZ, A. (1955). Dzieła (Wydanie Jubileuszowe). T. 8, Warszawa:Czytelnik .
MICKIEWICZ, A. (1951). Wybór pism. Warszawa: Książka i Wiedza.
HENDRYKOWSKA, M., Hendrykowski, M. (2001). Przemoc na ekranie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
SMITH, M. (1996). Zaangażowanie widza w postać, (przeł. J. Mach). W: J. Ostaszewski (red.), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów. Kraków: Wyd. Baran i Suszczyński.
TURNER, A. K. (2004). Historia piekła, (przeł. J. Jarniewicz). Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 968
Number of citations: 0