Oniryczna podróż do świata irackich mniejszości etnicznych i religijnych: „Droga do Tall Muṭrān” ‘Alego Badra
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2019.006Słowa kluczowe
‘Alī Badr, Droga do Tall Muṭrān, współczesna powieść arabska, mniejszości etniczne i religijne w Iraku, podróż w literaturze arabskiejAbstrakt
W swojej refleksji nad metaforyką podróży Richard van Leeuwen wspomniał o dwóch uniwersalnych modelach postrzegania podróżowania w utworach literackich, które można wykorzystać również do analizy literatury arabskiej. Pierwszy z tych modeli to koncepcja podróży jako przygody i rytuału przejścia, podczas której bohater danego utworu mierzy się z wieloma przeciwnościami, przekracza różne granice, dokonuje wielorakich wyborów i (re)definiuje swoją tożsamość. Drugi model to idea podróży jako doświadczania tego, co niezwykłe i konfrontacji z tym, co nieznane, podczas której protagonista spotyka dziwnych ludzi i odwiedza obce miejsca oraz przyswaja to, co odmienne i łączy je z tym, co oswojone. Elementy obu tych koncepcji można znaleźć w powieści Droga do Tall Muṭrān (2005) irackiego pisarza ‘Alego Badra. Bohater tej powieści i zarazem jej narrator to były żołnierz, który walczył na froncie wojny iracko-irańskiej w latach 80. XX wieku. Udaje się on w podróż z Bagdadu do miasteczka Tall Muṭrān nieopodal Mosulu, by podjąć pracę jako nauczyciel języka arabskiego w chrześcijańskiej szkole. W ten sposób wkracza do nieznanego mu świata mniejszości etnicznych i religijnych w północnym Iraku: Kurdów, Asyryjczyków i Jezydów. Poznaje nie tylko zwyczaje i lokalne legendy tej hermetycznej małomiasteczkowej społeczności, lecz i jej ciemne sekrety. Jak się jednak okazuje, Tall Muṭrān i jego mieszkańcy to tylko sen, z którego bohater budzi się do rzeczywistości. Celem artykułu jest po pierwsze przedstawienie, w jaki sposób Badr odwołuje się w omawianej powieści do obu koncepcji podróży – jako przygody i konfrontacji z nieznanym; po drugie zaś wskazanie na zastosowane przez autora postmodernistyczne strategie literackie, które potęgują w czytelniku wrażenie niesamowitości owej konfrontacji.
Bibliografia
“Ali Bader” b.d. Banipal. Magazine of Modern Arab Literature, http://www.banipal.co.uk/ contributors/114/ali-bader/ [13.03.2017].
“Ar-Riwā ‘ī al-‘irāqī ‘Alī Badr: bānūrāmā al-wuۜūd li-“Walīma ‘āriya”” 2007. Masārāt 1,3: 19–22.
Badr, ‘Alī. 2001. Bābā Sārtr. Bayrūt: Riyāḍ ar-Rayyis li-al-Kutub wa-an-Našr.
Badr, ‘Alī. 2005. Aṭ-Ṭarīq ilā Tall al-Muṭrān. Bayrūt: Riyāḍ ar-Rayyis li-al-Kutub wa-an-Našr.
Badr, ‘Alī. 2008. Ḥāris at-tabḡ. Bayrūt: Al-Muʼssasa al-‘Arabiyya li-ad-Dirāsāt wa-an-Našr.
Badr, ‘Alī. 2009. Aṭ-Ṭarīq ilā Tall Muṭrān. Al-Qāhira: Dār aš-Šurūq.
Badr, ‘Alī. 2009. Mulūk ar-rimāl. Abū Ẓabī: Dār Kilīm li-an-Našr.
Bader, Ali 2009. Papa Sartre. Tłum. Aida Bamia. London: I.B. Tauris.
Bader, Ali 2012. The Tobacco Keeper. Tłum. Amira Noweira. London: A&C Black.
Bader, Ali 2013. “Iraq. A Long Phantasmagorical Dream for Those Who Are Not Part of the New Capitalism or Retired Communism”. W: Nadje Al-Ali, Deborah Al-Najjar (red.). We are Iraqis: Aesthetics and Politics in a Time of War. New York: Syracuse University Press.
Bader, Ali 2016. “The Corporal”. W: Hassan Blasim (red). Iraq + 100. Stories from a Century after the Invasion . London: Comma Press.
Bader, Ali 2017. “Playing with the Clouds”. Tłum. Ikram Masmoudi, Arabic Literature Today, http://www.arabicliteraturetoday.com [13.03.2017].
Barhūma, Mūsā 12.10.2015. “Ar-Riwāya al-ʿarabiyya barazat baʿda taqahqur aš-šiʿr wa-nihāyat aydiyūlūǧiyā ad-dawla al-qawmiyya”, Ḏawāt. Ṣaḥīfa Ṯaqāfiyya Fikriyya, http://www.thewhatnews.net [15.03.2017].
Bertens, Hans 1997. “The Detective”. W: Johannes Willem Bertens, Hans Bertens, Douwe Fokkema (red). International Postmodernism: Theory and Literary Practice . Amsterdam: John Benjamins Publishing.
Ḥāyik, Līlyān 2014. “Ar-Riwāʾī al-ʿirāqī ʿAlī Badr ṣāḥib riwāyat „Bābā Sārtr””, http://www.alimizher.com/n/3y/int3/int3/Badir.htm [15.03.2017].
Hoffmann, Gerhard 2005. From Modernism to Postmodernism: Concepts and Strategies of Postmodern American Fiction. Amsterdam: Rodopi Editions BV.
Kassāb, Ǧīnā 2005. “ʿAlī Badr ṣāniʿ ar-riwāyāt wa-muẖtariʿ al-afkār wa-mufaǧǧir al-luġa”,. Masārāt 1,3: 30–36.
Kusnir, Jaroslav 2007. American Fiction: Modernism-Postmodernism, Popular Culture, and Metafiction. Stuttgart: Ibidem Verlag.
Landrum, Larry N. 1999. American Mystery and Detective Novels: a Reference Guide. Westport: Greenwood Press.
Leeuwen, Richard van 2008. “The Journey in two Arabic Novels”. W: Robin Ostle. Sensibilities of the Islamic Mediterranean: Self-Expression in a Muslim Culture from Post-Classical Times to the Present Day. London: I.B. Tauris.
Al-Madlūḥ, ʿAlī 26.01.2006. “Hākaḏā aktubu riwāyātī… wa-lā atawaḥḥadu illā maʿa al-ašyāʾ al-latī ḥadaṯat ḥaqīqatan”, Al-Yawm. http://www.alyaum.com/article/2353464 [15.03.2017].
Mardān, Ḥākim 2005. “Al-Mawṣil wa-nāsuhā. Martaʿ al-fāntāzyā wa-at-taẖyīl al-bāhir”. Masārāt 1,3: 50–51.
Maršilyān, Collete 2005. “Fī riwāyat „Aṭ-Ṭarīq ilā Tall al-Muṭrān. ʿAlī Badr aṣ-ṣāniʿ al-amhar”. Masārāt 1,3: 48–49.
Al-Mašlab, Muḥammad Fāḍil 2017. Al-Intaliǧīnsyā al-ʿirāqiyya fī ʿālam ʿAlī Badr ar-riwāʾī. Dirāsa fī ar-ruʾā wa-at-tamaṯṯulāt. Bayrūt: Dār ar-Rāfidayn.
Masmoudi, Ikram 2010. “Modern Migration in Two Arabic Novels”. Comparative Literature and Culture 12, 2, http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1600 [13.03. 2017].
Masmoudi, Ikram 2015. War and Occupation in Iraqi Fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
McHale, Brian 1988. “Telling Postmodernist Stories”. Poetics Today 9, 3: 545–571.
Masmoudi, Ikram 2004. Postmodernist Fiction. London: Routledge.
Mohsen, Fatima 2012. “Debating Iraqi Culture: Intellectuals between the Inside and the Outside”. W: Stephan Milich, Friederike Pannewick, Leslie Tramontini (red.). Conflicting Narratives: War, Trauma, and Memory in Iraqi Culture. Wiesbaden: Reichert Verlag.
Muḥsin, Yūsuf 2009. “Ar-Riwāya nawāt as-sardiyyāt al-kubrā (ʿAlī Badr unmūḏaǧan)”. Middle East Online, http://www.middle-east-online.com/?id=86139 [16.03.2017].
Al-Musawi, Muhsin 2003. The Postcolonial Arabic Novel: Debating Ambivalence. Leiden: Brill.
Ouyang, Wen-Chin 2003. “The Dialectics of Past and Present in Rihlat Ibn Fattuma by Najib Mahfuz”. Edebiyat: Journal of Middle Eastern Literatures 14, 1/2: 81–107.
Pindel, Tomasz 2004. Zjawy, szaleństwo i śmierć: fantastyka i realizm magiczny w literaturze hispanoamerykańskiej. Kraków: Universitas.
Pindel, Tomasz 2014. Realizm magiczny. Przewodnik (praktyczny). Kraków: Universitas.
-Riyāḥī, Kamāl 21.08.2015. “Ar-Riwāʾī ʿAlī Badr: adab al-manfā fī maʾziq”. Al-Ǧazīra, http://www.aljazeera.net/news/cultureandart/ [13.03.2017].
Zeidel, Ronen 2014. “The Iraqi Novel and the Christians of Iraq”. Journal of Levantine Studies 4, 2: 113–141, https://levantine-journal.org/product/the-iraqi-novel-and-the-christians-of--iraq/ [20.03.2017].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 185
Liczba cytowań: 0