Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Słowo i rytm w teatrze Iwana Wyrypajewa
  • Strona domowa
  • /
  • Słowo i rytm w teatrze Iwana Wyrypajewa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2018): Reżyserzy „Kontaktu” /
  4. Studia i rozprawy

Słowo i rytm w teatrze Iwana Wyrypajewa

Autor

  • Beata Popczyk-Szczęsna Zakład Teatru i Dramatu, Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Uniwersytet Śląski

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2018.022

Słowa kluczowe

Iwan Wyrypajew, tekst sceniczny, rytm, aktor, deziluzja

Abstrakt

Teksty sceniczne i przedstawienia Iwana Wyrypajewa cechuje zrytmizowana kompozycja oraz precyzyjne opracowanie warstwy dźwiękowej. Pisząc dla sceny, balansuje na granicy przyswojenia i przekroczenia konwencjonalnych form dramatycznych; operuje sugestywnym językiem, łączącym styl potoczny z poetyckim; stosuje refreny i powtórzenia, które pogłębiają ekspresywny i metaforyczny wymiar przekazu scenicznego. Akt prezentacji słowa/tekstu, wykonywany przez aktorów niczym partytura muzyczna podczas koncertu, jest często dominantą kompozycyjną widowiska. Aktor jako staranny mówca, język jako bohater, napięcia między iluzją a realnością, scena jako miejsce nawiązania intymnej relacji z publicznością – to czynniki decydujące o estetyce teatru Wyrypajewa. Służą one do tworzenia w teatrze wiarygodnego obrazu ludzkich doświadczeń granicznych, związanych z chorobą, nałogiem czy momentem agonii.

Bibliografia

Baniewicz, Elżbieta 2013. „Wyrypajew – zdzieranie iluzji”. Twórczość 6.

Biegluk-Leś, Weronika 2014. „Nieradosne gry kulturowej dekonstrukcji. Tlen Iwana Wyrypajewa”. Białostockie Studia Literaturoznawcze 5.

Chojka, Joanna 2004. „Odkłamywanie. Nowa dramaturgia rosyjska”. Dialog 4.

Crawley, Joanna 2015. „Przeklęte teraz”. Dialog 1.

Duda, Artur 2010. Alchemia teatru. Toruń: Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu.

Guczalska, Beata 2003. „Prowincja i centrum”. Didaskalia 57.

Gruszczyński, Piotr 2004. „Tlen dla Warszawy”. Tygodnik Powszechny 23.

Janikowski, Grzegorz 2003. „Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt 1991–2003”. Pamiętnik Teatralny 3–4.

Kopka, Krzysztof 2003a. „Dramat generacji ‘P’”. W: Krzysztof Kopka (oprac.). Lepsi! i cztery inne kawałki dramatyczne w dzisiejszej Rosji. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, Teatr Wybrzeże.

Kopka, Krzysztof 2003b. „Iwana Wyrypajewa walka o oddech”. Dialog 6.

Osińska, Katarzyna 2004. „Gry z przeszłością”. Dialog 7.

Pawłowski, Roman 2010. „Tlen w zatrutym powietrzu”. Gazeta Wyborcza 29.

„Paszporty 2012: kto lauretem” (red.). Polityka 15.01.2013. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1534563,1,teatr-iwan-wyrypajew.read [18.06.2017].

Popczyk-Szczęsna, Beata 2010. „Biblia jako wzorzec i rekwizyt. O twórczości scenicznej Iwana Wyrypajewa”. W: Ewa Partyga, Maria Prussak (red.). Życie Księgi. Biblia a teatr i dramat współczesny. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Errata.

Semczuk, Małgorzata 2008. „Teatralna ‘moda na Rosję’: współczesna dramaturgia rosyjska na scenach polskich (po roku 1989)”. Acta Polono-Ruthenica 13.

Tokarska-Stangret, Katarzyna 2011. „Liczy się wykonanie”. Teatr 1.

„Warszawa. Ostatnie spektakle ‘Lipca’”. http://www.e–teatr.pl/pl/artykuly/111135.html [22.02.2017].

Wróblewski, Janusz 2010. „Tlen”. Polityka 6.

Wyrypajew, Iwan (reż.) 2009. Tlen [Kislorod]. [Film]. http://www.filmweb.pl/film/Tlen–2009–502768 [18.06.2017].

Wyrypajew, Iwan 2011. Iluzje. Tłum Agnieszka Lubomira Piotrowska. Dialog 9.

Zielińska, Maryla 2011. „Cztery miłości”. Dialog 9.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-05-22

Jak cytować

1.
POPCZYK-SZCZĘSNA, Beata. Słowo i rytm w teatrze Iwana Wyrypajewa. Litteraria Copernicana [online]. 22 maj 2018, T. 26, nr 2, s. 119–130. [udostępniono 17.11.2025]. DOI 10.12775/LC.2018.022.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2018): Reżyserzy „Kontaktu”

Dział

Studia i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 774
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Iwan Wyrypajew, tekst sceniczny, rytm, aktor, deziluzja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa