Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Koniec Wielkiego Niemowy? Uwagi o „rolach mówionych” w pierwszych latach kina dźwiękowego
  • Strona domowa
  • /
  • Koniec Wielkiego Niemowy? Uwagi o „rolach mówionych” w pierwszych latach kina dźwiękowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 1 (2016): Tekst i głos. Studia /
  4. STUDIA I ROZPRAWY - Sfera doświadczeń audialnych

Koniec Wielkiego Niemowy? Uwagi o „rolach mówionych” w pierwszych latach kina dźwiękowego

Autor

  • Piotr Skrzypczak Zakład Filmu i Kultury Audiowizualnej, Katedra Kulturoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2016.008

Słowa kluczowe

Wielki Niemowa, film częściowo mówiony, aktorstwo filmowe, Movietone System, Śpiewak jazzbandu, Al Johnson

Abstrakt

Zanim Wielki Niemowa przemówił i nadeszła era kina dźwiękowego, przeciw jego wprowadzeniu do filmu protestowała spora część środowiska filmowego. Umieszczone pomiędzy ujęciami, scenami i sekwencjami śródnapisy stanowiły wówczas całkiem sporą część filmów i stanowiły dodatkową, istotną część ikonosfery kina. W roku 1925 koncern American Telephone and Telegraph Company opatentował system Vitaphone, polegający na synchronizacji dźwięku z zapisu płytowego z obrazem filmowym. Był to pierwszy krok do kolejnego patentu, który określił historię kina, a jak się później okazało – i w dużym stopniu historię świata. Tym systemem był Movietone, polegający na zapisywaniu optycznym dźwięku na taśmie filmowej. W latach 1926–1929 pierwsze filmy dźwiękowe realizowano jako ostatnie nieme filmy, były to bowiem filmy częściowo dźwiękowe, a często pierwotnie nieme, do których ad hoc dogrywano dźwięk. Paradoksalnie, wprowadzenie dźwięku do filmu spowodowało jednak poważny regres form filmowych – zarówno w kompozycji kadru, montażu, jak i grze aktorskiej. Traktowanie dźwięku w funkcji słowa jako elementu tylko uzupełniającego było powszechne w dwóch dekadach kina niemego, ale też w pierwszych latach kina dźwiękowego. W sferze akustycznej filmu można wyodrębnić trzy rodzaje elementów: słowo, muzyka oraz szmery, choć trafniejsze byłoby przyjęcie podziału na cztery kategorie: mowy, muzyki, szmerów i tzw. gestów fonicznych jako niezleksykalizowanych głosów ludzkich. Komponowano je sztucznie albo po prostu zastępowano je muzyką i to głównie ona towarzyszyła obrazom. Muzyka wykonywana na żywo na sali kinowej sprawiała, że kino nieme nigdy nie było kinem pozbawionym dźwięku! Indywidualne brzmienia ludzkich głosów i emocjonalnie zabarwiona intonacja oraz charakterystyczne cechy artykulacji nie mogły pełnić w pierwszych talkies – filmach dźwiękowych, ważnych funkcji informacyjnych i ekspresyjnych wobec wciąż niedoskonałego, choć ciągle ulepszanego zapisu dźwięku. Dlatego pierwszy „Master’s Voice” – głos śpiewaka music-hallowego – Ala Johnsona w Śpiewaku jazzbandu (The Jazz Singer) w reżyserii Alana Croslanda (1927) zrobił na widzach wrażenie nie ze względu na barwę, timbre, akcent czy intonację, ale z samego tego powodu, że po prostu… objawił się na ekranie. Tekst traktuje o konsekwencjach tego przełomu w kinie.

Bibliografia

Co kto mówi o filmie „Na Sybir” , „Kino” 1930, nr 35.

Coates Paul, 1915–1925: Alegoria, realizm, Mr. Griffith i Mr. Keaton , tłum. P. Sitarski, [w:] Kino ma sto lat, red. Jan Rek, Elżbieta Ostrowska, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1998.

Helman Alicja, Podręcznik gestów. Refleksje teoretyczne , „Kino” 1975, nr 11.

Hendrykowska Małgorzata, Smosarska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2007.

Hendrykowski Marek, Przełom dźwiękowy w filmie , „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44.

Honzl Jindřich, Aktor, tłum. Piotr Gierowski, [w:] Czeska myśl filmowa . t. I: Obrazy, obrazki, obrazeczki, red. Andrzej Gwóźdź, Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2005.

Jackiewicz Aleksander, Fenomenologia kina, t. I: Narodziny dzieła filmowego , Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1981.

Jadwiga Smosarska na wywczasach, „Kino” 1930, nr 20.

Książek-Konicka Hanna, Semiotyka i film , Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1980.

Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy konteksty , Katowice: Videograf II, 2009.

Plesnar Łukasz A., Hollywood: epoka jazzu, [w:] Historia kina, t. 1: Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków: Universitas, 2009.

Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie , Warszawa: Wydawnictwo Sonoria, 2006.

Rutte Miroslav, Aktor w filmie i w radio , tłum. Władysław Jewsiewicki, [w:] Władysław Jewsiewicki, Historia filmowej sztuki aktorskiej okresu niemego: antologia wypowiedzi teoretyków i aktorów o filmowej sztuce aktorskiej w przeglądzie historycznym, Łódź: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1959.

Toeplitz Jerzy, Historia sztuki filmowej, t. 2: 1918–1928, Warszawa: Filmowa Agencja Wydawnicza, 1956.

Zajiček Edward, Poza ekranem. Kinematografia polska 1918–1991 , Warszawa: Filmoteka Narodowa. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1992.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-04-15

Jak cytować

1.
SKRZYPCZAK, Piotr. Koniec Wielkiego Niemowy? Uwagi o „rolach mówionych” w pierwszych latach kina dźwiękowego. Litteraria Copernicana [online]. 15 kwiecień 2016, T. 17, nr 1, s. 107–117. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/LC.2016.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 1 (2016): Tekst i głos. Studia

Dział

STUDIA I ROZPRAWY - Sfera doświadczeń audialnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1363
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Wielki Niemowa, film częściowo mówiony, aktorstwo filmowe, Movietone System, Śpiewak jazzbandu, Al Johnson
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa