Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Sztuka dopełnienia. O recytacjach poematu "Fortepian Szopena" Cypriana Norwida
  • Strona domowa
  • /
  • Sztuka dopełnienia. O recytacjach poematu "Fortepian Szopena" Cypriana Norwida
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 1 (2016): Tekst i głos. Studia /
  4. STUDIA I ROZPRAWY - W kręgu teorii i praktyki żywego słowa

Sztuka dopełnienia. O recytacjach poematu "Fortepian Szopena" Cypriana Norwida

Autor

  • Krystyna Nowak-Wolna Zakład Pedagogiki Kultury, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2016.005

Słowa kluczowe

poemat, wymowa, intonacja, akcent, pauza

Abstrakt

Cyprian Norwid był doskonałym mówcą oraz recytatorem poezji. Jeszcze w okresie pobytu w Polsce deklamował poezje autorów emigracyjnych oraz krajowych. Zwyczaj ten kontynuował, będąc na emigracji we Francji. Poeta uważał, że deklamacja to nie tylko jakiś umiejętny „wygłaszania-sposób”, ale dopełnienie, bez którego niemożliwe jest właściwe odczytanie poezji. Dopełnienie nie jest jedynie prostym uzupełnieniem, lecz spełnieniem idei, przybliżeniem się do ideału; jednakże do tego celu potrzeba sztuki deklamacji, którą Norwid nazywał reklamacji-sztuką. Autorka artykułu przeprowadza analizę porównawczą dwu recytacji poematu Cypriana Norwida Fortepian Szopena: Zbigniewa Zapasiewicza oraz Ireny Jun. Z analizy tej wynika, że oboje artyści uwydatniają w żywym słowie struktury wersyfikacyjne oraz składniowe dzieła, logicznie przeprowadzają wywód filozoficzny, uwydatniają pozytywne emocje, np. zachwytu, jak również dramatyzm obrazów zniszczenia. Choć oboje starali się zachować wierność wobec literackiego pierwowzoru, ich wykonania różnią się znacznie między sobą także wtedy, gdy jest wiernie odtwarzana struktura rytmiczna oraz rozczłonkowanie składniowe utworu.

Bibliografia

Filip Tadeusz, Cypriana Norwida „Fortepian Szopena”, Kraków: M. Kot, 1949.

Giergielewicz Mieczysław, Rym i wiersz, Londyn: Polski Uniwersytet na Obczyźnie, 1957.

Gomulicki Juliusz Wiktor, Metryki i objaśnienia: „Rzecz o wolności słowa”, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 3: Poematy, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.

Kraushar Aleksander, Salony i zebrania literackie warszawskie na schyłku XVIII-ego i w ubiegłym stuleciu, Warszawa: Towarzystwo Miłośników Historii, 1916.

Michałowska Danuta, Mówić wierszem, Kraków: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego, 1999.

Norwid Cyprian, Do Józefa Bohdana Zaleskiego, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 9: Listy, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.

Norwid Cyprian, Dzieła zebrane. Dodatek krytyczny, oprac. Juliusz Wiktor Gomulicki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966.

Norwid Cyprian, Kleopatra i Cezar. Tragedia historyczna ściśle w równi do grania, jak i do odczytów napisana, z uwydatnieniem gestów dramatycznych i onych ciągu, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 5: Dramaty. Część druga, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.

Norwid Cyprian, O deklamacji, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 6: Proza, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1973.

Norwid Cyprian, Rzecz o wolności słowa, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 3: Poematy, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.

Siemion Wojciech, Lekcja czytania. Norwid, Warszawa: Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, 2001.

Tenner Juliusz, Technika żywego słowa, Lwów: Księgarnia H. Altenberga, 1906.

Trypućko Józef, Norwidowskie „skąpstwo w mowie”, [w:] Norwid żywy, red. Władysław Günther, Londyn: B. Świderski, 1962.

Zdanowicz Aleksander, Bohusz-Szyszko Michał, Filipowicz January, Tomaszewicz Walerian, Czepieliński Florian, Korotyński Wincenty, Słownik języka polskiego, wyd. przez M. Orgelbranda, Wilno: M. Orgelbrand, 1861.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-04-15

Jak cytować

1.
NOWAK-WOLNA, Krystyna. Sztuka dopełnienia. O recytacjach poematu "Fortepian Szopena" Cypriana Norwida. Litteraria Copernicana [online]. 15 kwiecień 2016, T. 17, nr 1, s. 61–79. [udostępniono 19.5.2025]. DOI 10.12775/LC.2016.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 1 (2016): Tekst i głos. Studia

Dział

STUDIA I ROZPRAWY - W kręgu teorii i praktyki żywego słowa

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 951
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

poemat, wymowa, intonacja, akcent, pauza
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa