Drzeworyt japoński a sprawa polska – o japońskich aspektach batalii o nową sztukę
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2014.028Słowa kluczowe
Japanese woodcuts, Olga Boznańska, Wojciech Weiss, MangghaAbstrakt
The paper concerns Japanese art. Japanese woodcuts reached Europe during the times of change and the search for new opportunities in European art, which tried to break free from the strict rules of academic painting. Japonism reached Poland with a twenty-year delay. The Land of the Rising Sun was an inspiration for Olga Boznańska, Julian Fałat, Wojciech Weiss, Leon Wyczółkowski and Stanisław Wyspiański’s art. The Japanese style was quickly incorporated in the contemporary discussion about national style in art and the need to create the Polish school of painting. One of the greatest promoters of and speakers for Japonism was Feliks „Manggha” Jasieński.Pobrania
Opublikowane
2014-12-30
Jak cytować
1.
MAŚKA, Marta. Drzeworyt japoński a sprawa polska – o japońskich aspektach batalii o nową sztukę. Litteraria Copernicana [online]. 30 grudzień 2014, T. 14, nr 2, s. 138–149. [udostępniono 22.1.2025]. DOI 10.12775/LC.2014.028.
Numer
Dział
Studia i rozprawy
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 722
Liczba cytowań: 0