Hazel Motes, war veteran
“Wise blood” and the early theorization of shell-shock
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2025.007Słowa kluczowe
druga wojna światowa, zespół stresu pourazowego, Karol Barth, odmienność Boga, Zygmunt FreudAbstrakt
The article claims that Hazel Motes in Flannery O’Connor’s novel Wise Blood is a veteran of the Second World War. He fought in the desert war in North Africa in 1943. The desert war was notable for its large number of cases of mental breakdown amongst American troops and the unusual psychology of Hazel might reflect post-traumatic stress disorder. The article argues that Motes’s participation in the war forms an essential foundation for O’Connor’s drama of salvation in the novel. O’Connor follows one of her favourite theologians, Karl Barth, in showing how the sudden, violent bestowal of God’s grace on Motes is like a military assault and produces in him theological shock.
Streszczenie
W artykule zawarto tezę, że Hazel Motes w powieści Flannery O’Connor „Mądrość krwi” jest weteranem II wojny światowej. Brał udział w wojnie pustynnej w Afryce Północnej w 1943 roku. Wojna pustynna charakteryzowała się dużą liczbą przypadków załamania psychicznego wśród żołnierzy amerykańskich, aliencja Hazel mogła odzwierciedlać zespół stresu pourazowego. W artykule wykazano, że udział Motesa w wojnie stanowi istotny fundament powieściowego dramatu zbawienia u Flannery O’Connor. O’Connor podąża za jednym ze swoich ulubionych teologów, Karlem Barthem, pokazując, jak gwałtowne obdarzenie Motesa łaską Bożą przypomina atak militarny i wywołuje u niego nagłe teologiczne objawienie.
Bibliografia
Asals, Frederick 1982. Flannery O’Connor: The Imagination of Extremity. Athens: University of Georgia Press.
Bacon, Jon Lance 1995. “A Fondness for Supermarkets: Wise Blood and Consumer Culture.” In: Michael Kreyling (ed.). New Essays on Wise Blood. Cambridge: Cambridge University Press.
Barth, Karl 1933. The Epistle to the Romans. Trans. Edwyn C. Hoskyns. London: Oxford University Press.
Benjamin, Walter 1973. “On Some Motifs in Baudelaire.” In: Hannah Arendt (ed.). Illuminations. Np: Fontana.
Caruth, Cathy 1996. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Faulkner, William 1994. Novels 1942–1954. New York: Library of America.
Freud, Sigmund 1955. Beyond the Pleasure Principle, Group Psychology and Other Works. Trans. and ed. James Strachey. London: Hogarth Press.
Geroulanos, Stefanos [&] Todd Meyers 2018. The Human Body in the Age of Catastrophe: Brittleness, Integration, Science, and the Great War. Chicago: University of Chicago Press.
Gregory, Donald 1975. “Enoch Emory: Ironic Doubling in Wise Blood.” The Flannery O’Connor Bulletin 4: 52–67.
Gooch, Brad 2009. Flannery: A Life of Flannery O’Connor. New York: Little, Brown. https://archive.org/details/flannerylifeoffl00gooc/mode/2up/ [12.01.2023].
O’Connor, Flannery 1969. Mystery and Manners. Ed. Sally and Robert Fitzgerald. New York: Farrar.
O’Connor, Flannery 1980. The Habit of Being. Ed. Sally Fitzgerald. New York: Vintage. https://archive.org/details/habitofbeinglett00ocon/ [14.01.2023].
O’Connor, Flannery 1983. The Presence of Grace and Other Book Reviews. Ed. Cartin W. Martin. Athens: University of Georgia Press.
O’Connor, Flannery 1988. Collected Works. Ed. Sally Fitzgerald. New York: Library of America.
Peebles, Stacey 2011. “He’s Huntin” Something: Hazel Motes as Ex-Soldier.” In: John J. Han (ed.). Wise Blood: A Re-consideration. Amsterdam: Rodopi.
Pols, Hans 2011. “The Tunisian Campaign, War Neuroses, and the Reorientation of American Psychiatry During World War Two.” Harvard Review of Psychiatry 19, 6: 313–320.
Tucker-Abramson, Myka 2017. “States of Salvation: Wise Blood and the Rise of the Neoliberal Right.” PMLA 132 (5): 1166–1180.
Webb, Stephen H. 1991. Re-figuring Theology: The Rhetoric of Karl Barth . Albany: State University of New York Press. https://archive.org/details/refiguringtheolo0000webb/ [14.01.2023].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Joseph Kuhn

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 104
Liczba cytowań: 0