Goran Bregović – ambasador Bałkan(izmu)
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2023.034Słowa kluczowe
Goran Bregović, współczesna kultura bałkańska, muzyka romska, performans, stereotypy, Emir KusturicaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest Goranowi Bregovicowi, jednemu z najbardziej rozpoznawalnych muzyków z regionu byłej Jugosławii. Ponieważ jego ogromna popularność zawsze budziła kontrowersje, niniejszy tekst przedstawia dwa przeciwstawne punkty widzenia i próbuje rozstrzygnąć dylemat: czy Goran Bregović jest ambasadorem Bałkanów, czy bałkanizmu? Po części wstępnej artykuł analizuje reprezentatywne elementy twórczości artystycznej Bregovicia, najpierw przez pryzmat afirmatywny, a następnie krytyczny. Mając na uwadze, że koncerty są jego głównym kanałem komunikacji z publicznością, podkreśla się performatywny aspekt kariery artysty. Obie perspektywy, afirmatywna i krytyczna, opierają się na istniejącej w dyskursie akademickim argumentacji teoretycznej, publicznie dostępnych informacjach z różnych źródeł medialnych oraz krytycznym spojrzeniu autora na pracę Bregovicia.
Bibliografia
Bogdanović, Ljiljana 2010. “Goran Bregović. Volim ovu užasnu zemlju”. Interview with Goran Bregović. Pečat, 8 January 2010.
Čolović, Ivan 2008. Balkan – teror kulture. Beograd: Biblioteka XX vek.
Denselov, Robin 2019. “Balkan Brass is punk – more madness than music”. Interview with Goran Bregović. Guardian, 27 February 2019.
Dumnić-Vilotijević, Marija 2018. “Contemporary Urban Folk Music in the Balkans: Possibilities for Regional Music History”. Muzikologija 25: 91–101.
Feld, Steven 2000. “A Sweet Lullaby for World Music”. Public culture 12/I: 145–171.
Fischer-Lichte, Erica 2014. The Routledge Introduction to Theatre and Performance Studies. London: Routledge.
Gligorijević, Jelena 2020. “Contested Racial Imaginings of the Serbian Self and the Romani Other in Serbia’s Guča Trumpet Festival”. Arts 9/II: 52.
Jovićević, Aleksandra [&] Ana Vujanović 2007. Uvod u studije performansa. Beograd: Fabrika knjiga.
Kiossev, Alexander 2005. “The Dark Intimacy: Maps, Identities, Acts of Identification”. In: Dušan I. Bjelić [&] Obrad Savić (ed.). Balkan as Metaphor: Between Globalization and Fragmentation. Cambridge: The MIT Press.
Kovačević, Olivera 2018. “Da Možda Ne: Bregović – Glas Balkana”. Interview with Goran Bregović, on 1 November 2018. RTS Da Možda Ne – Zvanični kanal. Available at YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Orrc1jB5_E0 [22.11.2023].
Marić, Milomir 2018. “CIRILICA – Goran Bregovic – Od Bijelog Dugmeta do Orkestra za svadbe i sahrane”. Interview with Goran Bregović, on 26 November 2018. TV Happy. Available at YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=a8CHFj9t03k [22.11.2023].
Marković, Aleksandra 2013. Sounding stereotypes: Construction of place and reproduction of metaphors in the music of Goran Bregović. PhD thesis. Amsterdam: University of Amsterdam.
Mičeta, Luka 1999. “Adresa mi je Balkan”. Interview with Goran Bregović. NIN 2557, 30 December 1999.
Mikić, Vesna 2017. „Recycled/Remediated/Reformatted: Goran Bregović’s appropriation of the music industry strategies in pop song (post)production”. New Sound 50/II: 258–267.
Momčilović-Odobašić, Ivana 2019. “Recite Al Jazeeri: Goran Bregović”. Interview with Goran Bregović, on 5 August 2019. Al Jazeera Balkans. Available at YouTube: https://youtu.be/IfufuLRe4iE [22.11.2023].
Rosić, Blanko 2019. „Lakše je uterati Srbe u NATO, nego na violinski koncert: veliki intervju sa Goranom Bregovićem”. Nedeljnik, 1 January 2019.
Silverman, Carol 2011. “Gypsy Music, Hybridity and Appropriation: Balkan Dilemmas of Postmodernity”. Ethnologia Balkanica – Journal for Southeast European Anthropology 15: 15–32.
Todorova, Marija 2009. Imagining the Balkans. New York: Oxford University Press.
Trajkovska, Olivera 2019. “Vin Vin: Intervju so Goran Bregović”. Interview with Goran Bregović, on 7 February 2019. Telma TV. Available at YouTube: https://youtu.be/mtPPg8WMy8E [22.11.2023].
Trifković, Nela 2004. Balkan as a metaphor in the film composition of Goran Bregovic. MA thesis. Perth: Edith Cowan University.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Nataša Tasić

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 436
Liczba cytowań: 0