Teoria pod wpływem… Wpływ dopaminy na dyskurs literaturoznawczy
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.017Słowa kluczowe
teoria literatury, somatopoetyka, dopamina, afektAbstrakt
W ostatnich dekadach teoria afektu stała się niezwykle przydatnym narzędziem do badania funkcjonowania i oddziaływania literatury. Wspierana somatopoetyką oraz najnowszymi tendencjami „nowej humanistyki” szukającymi zbliżenia z twardymi kierunkami nauki tj. biologią czy chemią, jest ciekawym tropem w badaniu relacji między afektywnością a teorią literatury. Artykuł rozważa tezę o wpływie procesów biochemicznych działających w mózgu na powstawanie w ostatnim czasie licznych propozycji metodologicznych w badaniu teorii. Przenosi koncepcję „przyjemności tekstu” Rolanda Barthesa na grunt teoretyczny, by wykazać afektywne źródła tworzonych kierunków interpretacyjnych. Autor zderza koncepcję Barthesa z odkryciami na temat procesów biochemicznych zachodzących w mózgu pod wpływem dopaminy. Ten neuroprzekaźnik jest odpowiedzialny między innymi za wywołanie stanu satysfakcji i przyjemności. Stany te są efektem dawkowania dopaminy, która uwalnia się tym częściej, im silniej oddziałują na nas bodźce nowości. W efekcie proces lektury jako odkrywania znaczeń może wywołać stany przypominające narkotykowe upojenie. Uzależnienie od dopaminy prowadzi do konieczności używania coraz to silniejszych bodźców, mogłoby zatem tłumaczyć wciąż pojawiające się w obiegu teorii nowe koncepcje literaturoznawcze, szukające daleko poza humanistyką nowego języka opisu i interpretacji.
Bibliografia
Barthes, Roland 1996. Sade, Fourier, Loyola. Tłum. Renata Lis. Warszawa: KR.
Bielik-Robson, Agata 2010. „Nie chcę być profesorem w Bazylei”. Teksty Drugie 1-2: 19–23.
Bohler, Sébastien 2020a. „Zachłanny mózg. Jak nienasycony homo sapiens skazuje świat na zagładę”. Rzeczpospolita. Plus/Minus. https://www.rp.pl/Plus-Minus/200119483-Sebastien-Bohler-Zachlanny-mozg-Jak-nienasycony-homo-sapiens-skazuje-swiat-na-zaglade.html [21.10.2020].
Bohler, Sébastien 2020b. Zachłanny mózg. Jak nienasycony homo sapiens skazuje świat na zagładę. Tłum. Łukasz Musiał. Łódź: Feeria Science.
Bohuszewicz, Paweł 2010. „Po czy w ramach poststrukturalizmu?”. W: Jacek Kowalewski [&] Wojciech Piasek (red.). „Zwroty badawcze” w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno instytutocjalne. Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Culler, Jonathan 2002. Teoria literatury. Tłum. Maria Bassaj. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Dobbs, Betty 1991. The Janus faces of genius. The role of alchemy in Newton’s thought. Cambridge: Cambridge University Press.
Drożak, Jakub [&]Jadwiga Bryła 2005. „Dopamina – nie tylko neuroprzekaźnik”. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej 59: 405–420.
Eagleton, Terry 2012. Koniec teorii. Tłum. Bartosz Kuźniarz. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Eagleton, Terry 2015. Teoria literatury. Wprowadzenie. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Aletheia.
Eriksen, Thomas Hylland 2003. Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji. Tłum. Grzegorz Sokół. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Fish, Stanley 2000. „Czy na tych ćwiczeniach jest tekst?”. Tłum. Andrzej Szahaj. Teksty Drugie 3: 197–211.
Force, James 1999. „Newton, the »Ancients«, and the »Moderns«”. W: James Force [&] Richard Popkin. Newton and Religion: Context, Nature, and Influence. Dordrecht: Kluwer.
Foucault, Michel 1995. Historia seksualności. Tłum. Bogdan Baran [&] Tadeusz Komendant [&] Karol Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
Gazzaniga, Michael S. 1997. O tajemnicach ludzkiego umysłu. Tłum. Anna Szczuka. Warszawa: Książka i Wiedza.
Geertz, Clifford 2005. Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Tłum. Maria M. Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gergen, Kenneth J. 2009. Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Tłum. Mirosława Marody. Warszawa: PWN.
Gryz, Marek [&] Małgorzata Lehner [&] Aleksandra Wisłowska-Stanek [&] Adam Płaźnik 2018. „Funkcjonowanie układu dopaminergicznego w warunkach stresu – poszukiwanie podstaw różnic indywidualnych, badania przedkliniczne”. Psychiatria Polska 52, 3: 459–470.
Hansen, Anders 2020. Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii. Tłum. Emilia Fabisiak. Kraków: ZNAK.
Januszewicz, Włodzimierz [&] Mariola Pęczkowska [&] Katarzyna Michel-Rowicka [&] Aleksander Prejbisz [&] Andrzej Januszewicz 2011. „Dopamina – aspekty patofizjologiczne i kliniczne”. Via Medica 15, 1: 37–41.
Kostowski,Wojciech 2000. „Dopomina a mechanizmy nagrody i rozwój uzależnień: fakty i hipotezy”. Alkoholizm i Narkomania 13, 2: 9–32.
Koziołek, Ryszard 2012. „Teoria literatury jako akt wiary”. W: Józef Olejniczak [&] Marta Baron [&] Paweł Tomczok (red.). Teoria nad-interpretacją? Katowice: FA-art.
Kuhn, Thomas S. 2009. Struktura rewolucji naukowych. Tłum. Helena Ostromęcka. Warszawa: Aletheia.
Łebkowska, Anna 2015. „Zdarzenie – afekt – twórczość”. W: Ryszard Nycz [&] Anna Łebkowska [&] Andrzej Dauksza (red.). Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
Man, Paul de 2000. „Opór wobec teorii”. Tłum. Michał Rusinek. W: Ryszard Nycz (red.). Dekonstrukcja w badaniach literackich. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Markowski, Michał P. 2001. Występek, Eseje o pisaniu i czytaniu. Warszawa: Sic!
Massumi, Brian 2013. „Autonomia afektu”. Tłum. Adam Lipszyc. Teksty Drugie 6: 112–135.
Nałczadżjan, Alebrt 1979. Intuicja a odkrycia naukowe. Tłum. Ignacy Bukowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Nickels, Thomas 1980. „Introductory Essay. Scientific Discovery and the Future of Philosophy of Science”. W: Thomas Nickels (red.). Scientific Discovery, Logic and Rationality. Dordrecht: Reidel.
Popper, Karl R. 1977. Logika odkrycia naukowego. Tłum. Urszula Niklas. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pound, Ezra 1981. „Abc czytania”. Tłum. Krzysztof Biskupski. Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja 3: 161–179.
Rodzeń, Jacek 2020. „Zainteresowania inżynierskie i wynalazki Isaaca Newtona”. Studia Historiae Scientiarum 19: 329–374.
Sławek, Tadeusz 2002. Antygona w świecie korporacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Spinoza 1991. Etyka. Tłum. Ignacy Myślicki. Warszawa: AKME 1991.
Wilczek, Agata 2012. „Tam, gdzie kończy się zabawa, a zaczyna rutyna. O granicach teorii”. W: Józef Olejniczak [&] Marta Baron [&] Paweł Tomczok (red.). Teoria nad-interpretacją? Katowice: FA-art.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2022-11-09 - (4)
- 2022-11-08 - (3)
- 2022-07-28 - (2)
- 2022-07-27 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Adam Regiewicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 391
Liczba cytowań: 0