Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

L’univers imaginaire de H. P. Lovecraft au prisme du cinéma d’animation
  • Strona domowa
  • /
  • L’univers imaginaire de H. P. Lovecraft au prisme du cinéma d’animation
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 40 Nr 4 (2021): Lovecraftiana /
  4. Studia i rozprawy

L’univers imaginaire de H. P. Lovecraft au prisme du cinéma d’animation

Autor

  • Gilles Menegaldo Université de Poitiers https://orcid.org/0000-0002-3308-2423

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2021.039

Słowa kluczowe

altérité, hybridité, fantasy, horreur, rêves

Abstrakt

Cet article examine un corpus de films d’animation et présente divers modes d’adaptation et de réécriture. Dans ces variations sur des motifs lovecraftiens, l’hybridation générique est fréquente associant fantasy, horreur et film noir comme dans History of the Necronomicon (Hideke Takayama, 1987). La dimension intertextuelle est marquée ainsi que les déclinaisons parodiques. Les techniques d’animation sont variées : marionnettes en argile, pâte à modeler, crayonnages, pastel, numérique. The Dunwich Horror and Other Stories (Ryo Shinagawa, 2008) exploite un procédé nouveau, le « ga-nimé », une forme d’animation lente en 3-D utilisant des matériaux mixtes et reposant sur des plans fixes. Dans The Night Ocean (Maria Lorenzo Hernandez, 2015), le récit subjectif et potentiellement non fiable de Lovecraft et Barlow est transposé sous la forme du carnet de voyage d’un artiste peintre mélancolique dont les oeuvres sont animées par une grande variété de procédés visuels et sonores, avec une partition musicale envoûtante. Ces deux films permettent de montrer que le cinéma d’animation se prête à la mise en images et en sons d’un imaginaire qui souvent résiste à la transposition à l’écran.

Bibliografia

Houellebecq, Michel 1991. H. P. Lovecraft. Contre le monde, contre la vie. Paris : Editions du Rocher.

Joshi, S[unand] T. 2019. Lovecraft, Je suis Providence. Vol. 2. Chambéry : ActuSF.

Leitch, Thomas 2007. Film Adaptation and its Discontent. Baltimore: The John Hopkins University Press.

Lorenzo Hernandez, Maria 2016. « Animated Dreamscapes : The Adaptation of Robert H. Barlow and H.P. Lovecraft’s The Night Ocean ». Animation Journal 24 : 29–51.

Lovecraft, Howard P. 1976. Selected Letters. Vol. 5. Sauk City : Arkham House.

Lovecraft, Howard P. 1991. The Dunwich Horror and Others. Sauk City : Arkham House.

Lovecraft, Howard P. [&] Robert Barlow 2020. « The Night Ocean ». W: Fantasy and Horror Classics (1ère pub. 1936). Bristol : Read Books LTD.

Mitchell, Charles 2001. The Complete H. P. Lovecraft Filmography. Westport : Greenwood Press.

Perrier, Marie 2017. « Fantasy lovecraftienne de la page à l’écran : montrer et dire sans expliquer ». Palimpsestes 30 : 1–44.

Rall, Hannes 2020. Adaptation for Animation, Transforming Literature Frame by Frame. Boca Raton: CRC Press, Taylor and Francis Group.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF (Français (France))

Opublikowane

2021-12-31 — zaktualizowane 2022-04-06

Wersje

  • 2022-04-06 - (3)
  • 2022-01-07 - (2)
  • 2021-12-31 - (1)

Jak cytować

1.
MENEGALDO, Gilles. L’univers imaginaire de H. P. Lovecraft au prisme du cinéma d’animation. Litteraria Copernicana [online]. 6 kwiecień 2022, T. 40, nr 4, s. 35–48. [udostępniono 20.6.2025]. DOI 10.12775/LC.2021.039.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 40 Nr 4 (2021): Lovecraftiana

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Gilles Menegaldo

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1074
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

altérité, hybridité, fantasy, horreur, rêves
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa