The Comfort of Crime: The Appeal of Formulaic Fiction during the Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2021.022Słowa kluczowe
czytelnictwo, gatunek, kryminał, pandemia, schematAbstrakt
Rok 2020 nie należał do łatwych; jednym ze sposobów radzenia sobie z niepewnością pandemii COVID-19 było czytanie. Trudno się dziwić, że Brytyjczycy postawili w tym zakresie na kryminały, które nie tylko chętnie czytają, ale i z powodzeniem tworzą. Rok 2020 to również stulecie wydania Tajemniczej historii w Styles – powieści, którą debiutowała Agatha Christie i jej pierwszy detektyw, Herkules Poirot. Jubileusz ten tłumaczy po części ponowny wzrost zainteresowania klasyczną prozą detektywistyczną. W ciągu ostatniego stulecia gatunek ten przeszedł wiele zmian i uległ dużej dywersyfikacji, ale ten esej to spojrzenie na jego przeszłość. Uwzględniając obiekcje Jespera Gulddala i Stewarta Kinga wobec definiowania fikcji kryminalnych jako literatury schematycznej (2020), tekst czerpie z klasycznego dzieła Johna G. Caweltiego opisującego schematy fabularne opowieści kryminalnych i detektywistycznych (1976) i analizuje pandemiczną popularność kryminałów. O ile ogromna atrakcyjność tego gatunku wynika z łatwości jego dostosowania do nowych sytuacji, to największą pociechę w tych trudnych czasach daje właśnie tak często krytykowana schematyczność opowieści kryminalnych.
Bibliografia
„100 Years of Agatha Christie Stories”. https://www.agathachristie.com/100-years [5.01.2021].
Allan, Janice et al. 2020. „Introduction. New Directions in Crime Fiction Scholarship”. In: Janice Allan [&] Jesper Gulddal [&] Stewart King [&] Andrew Pepper (eds.). The Routledge Companion to Crime Fiction. London–New York: Routledge.
Beyer, Charlotte 2017. „Contemporary Crime Fiction: A Surfeit of Riches”. American British and Canadian Studies 1 (28): 5–16.
Bradford, Richard 2007. The Novel Now. Contemporary British Fiction. Malden: Blackwell Publishing.
Bunting, Melina 2020. „Reading out the Pandemic: Escaping into the Familiar and the Fantastical”. Online publication at the Deakin University research-centred platform, https://disruptr.deakin.edu.au/society/ reading-out-the-pandemic-escaping-into-the-familiar-and-thefantastical/ [5.01.2021].
Burton, Scott 2020. „Cozy Crime: An Entertaining Antidote to the Pandemic Lockdown”. Online publication available at CTVNewsLondon.ca, https://london.ctvnews.ca/ [5.01.2021].
Cawelti, John G. 1976. Adventure, Mystery, and Romance. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Chandler, Raymond 1950. „The Simple Art of Murder”. A blog about business crime, http://jacksharman.com/wp-content/uploads/2014/08/Raymond-Chandler-Simple-Art-of-Murder.pdf [5.01.2021].
Davies, Carolina 2020. „Library Ebook Lending Surges as UK Turns to Fiction During Lockdown”. The Guardian 23 October. https://www.theguardian.com/books/2020/oct/23/libraryebook-lending-surges-as-uk-turns-to-fiction-during-lockdown [5.01.2021]
Dewey, Imogen 2020. „Jolly, Artificial and Extremely Satisfying: The Simple Joy of ‘Grandma Lit’”. The Guardian 29 December. https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/dec/29/jolly-artificial-and-extremely-satisfying-the-simple-joy-of-grandma-lit [5.01.2021]
Flood, Alison 2020a. „Crime Fiction Boom as Book Sales Rocket Past 2019 Levels”. The Guardian 7 July. https://www.theguardian.com/books/2020/jul/07/fiction-boom-as-book-salesrocket-past-2019-levels [5.01.2021]
Flood, Alison 2020b. „‘We Haven’t Seen Anything Like it Since Harry Potter’: UK Bookshops Report Record The Guardian 11 September. https://www.theguardian.com/books/2020/sep/11/we-havent-seen-anything-like-it-since-harry-potter-uk-bookshops-report-record-week [5.01.2021]
Gore, Will 2020. „The Best Crime Novels to Read During Lockdown”. The Spectator 15 April. https://www.spectator.co.uk/article/the-best-crime-novels-to-read-during-lockdown [5.01.2021]
Gulddal, Jesper [&] Stewart King 2020. „Genre”. In: Janice Allan [&] Jesper Gulddal [&] Stewart King [&] Andrew Pepper (eds.). The Routledge Companion to Crime Fiction. London–New York: Routledge.
Horsley, Lee 2005. Twentieth-Century Crime Fiction. Oxford: Oxford University Press.
Hughes, Sara 2020. „25 Classic But Lesser-Known Crime Novels to Read in Lockdown, from King Dido to the Sam Dean Series”. https://inews.co.uk/culture/25-classic-lesser-knowncrime-novels-to-read-lockdown-427902 [5.01.2021].
James, P[hyllis] D[orothy] 2010. Talking about Detective Fiction. London: Faber and Faber.
Keate, Noah 2020. „The recent boom in crime fiction sales is no mystery”. The Boar 31 July. https://theboar.org/2020/07/boom-in-crime-fiction-sales/ [16.06.2021]
Leitch, Thomas 2020. „The Many Pasts of Detective Fiction”. Crime Fiction Studies 1 (2): 157–172.
Malmgren, Carl D. 1997. „Anatomy of Murder: Mystery, Detective, and Crime Fiction”. Journal of Popular Culture 4 (30): 115–135.
Matzke, Christine [&] Susanne Mühleisen 2006. „Postcolonial Postmortems: Issues and Perspectives”. In: Christine Matzke [&] Susanne Mühleisen (eds.). Postcolonial Postmortems: Crime Fiction from a Transcultural Perspective. Amsterdam: Rodopi.
McGuire, Amelia 2021. „The Library Books Readers Couldn’t Get Enough of During the Pandemic”. The Sydney Morning Herald 18 May. https://www.smh.com.au/culture/books/the-librarybooks-readers-couldn-t-get-enough-of-during-the-pandemic-20210517-p57sk0.html [16.06.2021]
Nolan, Megan 2021. „A Year of Reading Dangerously: in 2021, I Resolve to More Challenging Books”. The Guardian 8 January. https://www.theguardian.com/books/2021/jan/08/a-year-ofreading-dangerously-in-2021-i-resolve-to-read-more-challenging-books [12.02.2021]
Price, Izzie 2020. „A Killer Time for Crime”. The Bookseller 5 June. https://www.thebookseller.com/blogs/killer-time-crime-1205755 [16.06.2021]
„Read Christie 2020”. https://www.agathachristie.com/news/2020/read-christie-2020 [5.01.2021].
Rolls, Alistair 2020. „Beginnings and Endings”. W: Janice Allan [&] Jesper Gulddal [&] Stewart King [&] Andrew Pepper (eds.). The Routledge Companion to Crime Fiction. London–New York: Routledge.
Rollyson, Carl E. (ed.) 2008. Critical Survey of Mystery and Detective Fiction. Pasadena: Salem Press.
The Dorset Book Detective 2020. „Why Crime Fiction is our Pandemic Genre of Choice”. https://dorsetbookdetective.wordpress.com/2020/08/07/why-crime-fiction-is-our-pandemicgenre-of-choice/ [5.01.2021].
The Reading Agency 2020. „New Survey Says Reading Connects a Nation in Lockdown”. https://readingagency.org.uk/news/media/new-survey-says-reading-connects-a-nation-in-lockdown.html [5.01.2021].
Williams, Phoebe 2020. „Faber Marks the Centenary of the Birth of One of Our Greatest Writers, P. D. James”. https://www.faber.co.uk/blog/faber-marks-the-centenary-of-the-birth-of-oneof-our-greatest-writers-p-d-james/ [5.01.2021].
Wood, Heloise. 2020 „The Books that Could Flourish in this Pandemic Era”. https://www.bbc.com/culture/article/20200506-the-books-that-might-flourish-in-this-time-of-crisis [5.01.2021].
Worsley, Lucy 2014. A Very British Murder. The Curious Story of How Crime Was Turned Into Art. London: BBC Books.
Zahid, Aisha 2020. „Desire for Escapism Fuels Rise in Book and Audiobook Sales”. https://news.sky.com/story/desire-for-escapism-fuels-rise-in-book-and-audiobook-sales-12169825 [5.01.2021].
Pobrania
Opublikowane
Wersje
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Lucyna Krawczyk-Żywko
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 820
Liczba cytowań: 0