Ocena szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla studentów pielęgniarstwa
DOI:
https://doi.org/10.21784/IwP.2024.001Słowa kluczowe
bezpieczeństwo i higiena pracy, szkolenie, studenci pielęgniarstwaAbstrakt
Wstęp. Pielęgniarki, które stanowią największą część zespołu opieki zdrowotnej, zaczynają stykać się z wieloma narażeniami zawodowymi od początku swojej edukacji i narażenie to trwa przez całe życie zawodowe
Cel. Celem badania jest ocena wpływu edukacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na poziom wiedzy studentów drugiego roku pielęgniarstwa.
Materiały i metody. Próba w badaniu quasi-eksperymentalnym z jednogrupowym projektem pre-test post-test składała się z 261 studentów drugiego roku pielęgniarstwa. Dane badawcze zostały zebrane za pomocą "Kwestionariusza charakterystyki opisowej" i "Kwestionariusza szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy" w okresie od marca do czerwca 2018 roku.
Wyniki. Średnia wieku studentów biorących udział w badaniu wynosi 20,87±1,31. Kiedy porównano poziom wiedzy studentów pielęgniarstwa na temat bezpieczeństwa i higieny pracy przed testem i po nim, stwierdzono, że wskaźniki prawidłowej znajomości prawa dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy, znajomości obowiązków pracowników, znajomości zagrożeń zawodowych dla pracowników służby zdrowia oraz wiedzy na temat tego, co należy zrobić, aby zapobiec zranieniom ostrymi narzędziami, były statystycznie istotne. poziom wzrósł (p <0,05).
Wnioski. W badaniu, w którym oceniano wpływ edukacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy prowadzonej dla studentów drugiego roku pielęgniarstwa na poziom wiedzy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, stwierdzono, że edukacja zapewniła wzrost wiedzy studentów na temat prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zagrożeń zawodowych i ochrony przed zagrożeniami zawodowymi dla pracowników służby zdrowia, powiadamiania o wypadkach przy pracy i gospodarki odpadami.
Bibliografia
WHO 2006. “Working Together for Health”. The World Health Report 2006.
Occupational Safety and Health Administration (OSHA). “Healthcare”. https://www.osha.gov/healthcare.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin İşyeri Tehlike Sınıfları Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ. Resmi Gazete, 2017.
El Ghaziri M, Dugan AG, Zhang Y, Gore R, Castro ME. Sex and gender role differences in occupational exposures and work outcomes among registered nurses in correctional settings. Annals of Work Exposures and Health, 2019;63(5):568-582.
El Amri I, Lahlou D, Benali B, El Kholti A. Occupational exposure to blood and body fluids: knowledge, attitude and practices among nurses at ibn rochd university hospital of casablanca.Occupational & Environmental Medicine, 2018;75(2): A322.
Wilson‐Stewart K, Shanahan M, Fontanarosa D, Davidson R. Occupational radiation exposure to nursing staff during cardiovascular fluoroscopic procedures: A review of the literature. Journal of Applied Clinical Medical Physics, 2018;19(6):282-297.
Kepenek E, Şahin-Eker HB. Evaluation of sharp and piercing instrument injuries among employees in a state hospital. Klimik Journal, 2017;30(2):78.
Seibel M. For us or against us? Perceptions of faculty bullying of students during undergraduate nursing education clinical experiences. Nurse Education in Practice, 2014;14(3):271-274.
Magnavita N, Heponiemi T. Workplace violence against nursing students and nurses: an Italian experience. Journal of Nursing Scholarship, 2011;43(2):203-210.
Huang H, Yi Q, Tang S, An R. Occupational exposure among Chinese nursing students: current status, risking factors and preventive interventions. International Journal of Clinical & Experimental Medicine, 2016; 9(8):16578-16586.
Akan A, Toyran M, Erkoçoğlu M, Kaya A, Kocabaş C. The prevalence of allergic contact sensitization of practicing and student nurses. Int J Occup Environ Med (The IJOEM), 2012;3(1 January).
Tao X, Peng H, Qian L, Li Y, Wu Q, Ruan J, Cai D. Occupational exposure to positive blood and body fluids among health care workers in a Chinese university hospital: a Three Years Retrospective Study. Glob J Health Sci, 2017;9:157-162.
Gök Uğur H, Kaya A. The knowledge and experience of nursing students about occupational health and safety. Middle Black Sea Journal of Health Science, 2019;5(3):212-220.
Inernational Labor Organization. What is occupational safety and health? 2011. [https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---sro-port_of_spain/documents/presentation/wcms_250188.pdf].
Occupational Health and Safety Law. 20.06.2012. Sayı:28339 [https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.6331.pdf].
Regulation on the Procedures and Principles of Occupational Health and Safety Training of Employees 15.05.2013 Oficial Gazette Number:28648.
Labor and Social Security Training and Research Center (ÇASGEM) Hazards and Risks in the Health Sector. Ankara, 2016.
Solak M, Uygur R, Cihan G, Gülşah E. Determination of medical malpractice tendencies of nursing intern students. Journal of Continuing Medical Education, 2021;30(6):427-435.
Yıldız A, Gemici EZM, Güzel, KG. Determination of Cappadocia University vocational school students' attitudes about occupational health and safety. Journal of Inonu University Health Services Vocational School, 2021;9(2):746-754.
General Directorate of Public Health [HSGM] Department of Vaccine-Preventable Diseases. Vaccines Required for Healthcare Workers and Implementation Schemes. [https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/saglik-calisanlari-asilama.html].
Sönmez M, Akben M. Hepatitis b, hepatitis c seroprevalence and immunization status of nursing students. Journal of Health Services and Education, 2020; 4(1):19-23.
Alpteker H. Determination of nursing students' awareness of seasonal influenza and pneumonia vaccination. Journal of Continuing Medical Education, 2019;28(4):257-263.
Yenilmez E, Çetinkaya RA. Hepatitis-HIV seroprevalence and immunization rates against vaccine-preventable diseases in nurse trainees. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 2019;72(2):174-178.
Çakar M, Şişman NY, Oruç D. Health risks encountered by nursing students in clinical practice. Journal of Nursing Effect, 2019;12(2):116-125.
Terkeş N, Bedir G, Değirmenci K. "Violence against health workers" from the perspective of nursing students. Izmir Katip Celebi University Faculty of Health Sciences Journal, 2021;6(2):57-62.
Menteşe HÖ, Karaca A. Knowledge levels of nursing and midwifery students about sharps injuries. Klimik Journal/Klimik Dergisi, 2021;34(3).
Turan N, Aydın GÖ, Kaya H, Aştı TA, Aksel G, Yılmaz A. Knowledge levels of nursing students about medical waste management. Ordu University Journal of Nursing Studies, 2019;2(1):11-21.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 155
Liczba cytowań: 0