Jakość opieki pielęgniarskiej w świetle opinii opiekunów noworodków przebywających w oddziale neonatologii
DOI:
https://doi.org/10.21784/IwP.2024.014Słowa kluczowe
jakość opieki, noworodek, neonatologiaAbstrakt
Wstęp. Podnoszenie poziomu swojej wiedzy i umiejętności jest wpisane w zawód pielęgniarki i położnej. Warto zatem skupić się na badaniu jakości opieki, poznać opinię pacjentów. Dzięki temu personel medyczny będzie w stanie doskonalić jakość świadczonych usług.
Cel. Celem pracy jest analiza poziomu jakości opieki pielęgniarskiej świadczonej wobec noworodków hospitalizowanych w oddziale neonatologicznym oraz ich opiekunów.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród opiekunów noworodków przebywających w oddziale neonatologii Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Bł. Księdza Jerzego Popiełuszki we Włocławku, odnośnie jakości życia opieki pielęgniarskiej świadczonej w wyżej wymienionym oddziale. Przed rozpoczęciem badań uzyskano zgodę komisji bioetycznej. Za pomocą metody sondażu diagnostycznego, przy użyciu ankiet własnego autorstwa badano jakość opieki pielęgniarskiej. Procedurę badawczą przygotowano również przy użyciu II części skali zadowolenia Newcastle. Badanie przeprowadzono wśród 100 osób.
Wyniki. Za pomocą wymienionych powyżej narzędzi badawczych wykazano, że wiek oraz miejsce zamieszkania opiekuna nie wpływa na jego opinię odnośnie jakości opieki pielęgniarskiej. Ponad to kluczowe znaczenie w ocenie jakości opieki ma dla opiekunów noworodków okazywanie ze strony personelu empatii i zainteresowania zarówno dzieckiem jak i jego opiekunem.
Wnioski. Uzyskane wyniki potwierdzają, iż opiekunowie noworodków pozytywnie oceniają jakość opieki w oddziale neonatologii (średnia 81,48), jeśli personel medyczny będzie zapewniał skuteczną komunikację, opiekę opartą na dowodach naukowych oraz wykazywał empatię i zrozumienie zarówno wobec noworodka jak i jego opiekunów.
Bibliografia
Deluga A., Olkulska E., Ślusarska B. Wiedza rodziców na temat okresu noworodkowego i ich oczekiwania wobec pielęgniarek i położnych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2012:18(4):281–286.
Trela U. Zarządzanie jakością w placówce medycznej. Certyfikacja systemów zarządzania, akredytacja ministra zdrowia Wydanie II uaktualnione. Wiedza i praktyka. Warszawa, 2014:9–14.
Aiken LH, Clarke SP, Sloane DM, Sochalski J & Silber JH. Hospital nurse staffing and patient mortality, nurse burnout and job dissatisfaction. Journal of the American Nursing Association 2002;288(16):1987–1993.
Niżankowski R. Jakość świadczeń zdrowotnych i jej ocena, Zdrowie i Zarządzanie 2003:6:8.
Sochocka L., Wojtyłko A. Poczucie satysfakcji podopiecznych Oddziału Chirurgii Dziecięcej WCM w Opolu a model opieki funkcjonujący w Oddziale. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne 2011;1(1):19–25.
Kochman D., Wojasińska P. Doświadczenia badanych pacjentek oddziału położniczo-neonatologicznego dotyczące opieki pielęgniarskiej w okresie hospitalizacji w zależności od wybranych zmiennych socjodemograficznych z wykorzystaniem polskiej wersji skali NEWCASTLE, http://dx.doi.org/10.21784/IwP.2019.002 Dostęp: 10.03.2024.
Wysokiński M., Sienkiewicz Z., Fidecki W. Wyzwania współczesnego pielęgniarstwa. Warszawski Uniwersytet Medyczny. Warszawa 2021:26–36.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Dorota Kochman, Aleksandra Angelika Jendrzejewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 15
Liczba cytowań: 0