Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu

Popularność w grupie rówieśniczej osób z zaburzeniami masy ciała
  • Strona domowa
  • /
  • Popularność w grupie rówieśniczej osób z zaburzeniami masy ciała
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 6 Nr 4 (2021) /
  4. Artykuły oryginalne

Popularność w grupie rówieśniczej osób z zaburzeniami masy ciała

Autor

  • Daria Chmielewska Centrum Diagnostyczno-Lecznicze Barska we Włocławku

DOI:

https://doi.org/10.21784/IwP.2021.021

Słowa kluczowe

zaburzenia masy ciała, popularność, grupa rówieśnicza, brak akceptacji

Abstrakt

Wstęp. Najczęstszymi zaburzeniami jakie występują u dzieci w wieku szkolnym są zaburzenia masy ciała. Zalicza się do nich nadwagę, otyłość, a także niedobór masy ciała. Oprócz powikłań somatycznych zaburzeń masy ciała dochodzi także do powikłań na tle psychicznym prowadząc do anoreksji, bulimii czy depresji. Głównym czynnikiem jest nietolerancja i odrzucenie przez grupę rówieśniczą, które negatywnie wpływa na rozwój i funkcjonowanie dzieci i młodzieży.

Cel. Celem pracy była ocena akceptacji osób z zaburzeniami masy ciała w grupie dzieci w wieku szkolnym.

Materiał i metody. Badania zostały przeprowadzone w grupie 100 dzieci w Szkole podstawowej. Udział w badaniach był dobrowolny i odbył się za zgodą rodziców dzieci. Badania polegały na wypełnieniu anonimowej ankiety zawierającej metryczkę i 16 pytań. Zaburzenia masy ciała zostały wyłaniane na podstawie wskaźnika BMI i wskaźnika Cole’a, a wszystkie dane zebrane były w arkuszu własnego autorstwa. W momencie przeprowadzenia badań respondenci biorący udział byli uczniami klas V-VII w przedziale wiekowym 11-14 lat. Dziewczęta stanowiły 51% badanej populacji, natomiast chłopcy pozostałe 49%.

Wyniki. Według wskaźnika Cole’a zaburzenia masy ciała występowały u 62% badanej populacji. Około 30% respondentów prawidłowo określiło swoją masę ciała, a 36% zauważyło problemy z zaburzeniami masy ciała u swoich rówieśników. Ponad 70% dzieci z zaburzeniami masy ciała przyznało, że doznało braku akceptacji z powodu swojej masy ciała. Prawie 65% dzieci będących świadkiem nietolerancji wobec swoich rówieśników zgłosiło ten fakt wychowawcą.

Wnioski. Odsetek dzieci z zaburzeniami masy ciała sięga ponad 50%. Dzieci w wieku szkolnym zauważają problemy z zaburzeniami masy ciała u siebie i swoich rówieśników. Dzieci w wieku szkolnym doświadczają braku akceptacji ze względu na zaburzenia masy ciała. Nauczyciele/opiekunowie odgrywają istotną role wobec uczniów nieakceptowanych w środowisku rówieśniczym.

Bibliografia

Tabak I., Oblacińska A., Jodłowska M. Psychospołeczne czynniki sprzyjające stosowaniu diety przez nastolatków z nadmiarem masy ciała. Medycyny Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2014;20,2:120-125.

Oblacińska A., Weker H. (red). Profilaktyka u dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Help Med. Kraków 2008:12-23,86-98,151-164.

Woynarowska B.(red). Profilaktyka w pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2008:207-210.

Wolnicka K., Taraszewska A., Jaczewska-Schuetz J. Występowanie nadwagi, otyłości oraz niedoboru masy ciała wśród uczniów klas III szkół podstawowych z uwzględnieniem różnic regionalnych. Pracownia Żywienia Dzieci i Młodzieży, Zakład Żywienia i Dietetyki z Kliniką Chorób Metabolicznych i Gastroenterologii, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. (https://journals.viamedica.pl/eoizpm/article/view/25934/20744 stan na dzień 26.04.2020 r.).

Kryska S. Stygmatyzacja dzieci otyłych jako przykład braku akceptacji rówieśniczej. Studia i prace pedagogiczne. 2014;(1):193-201.

Krajewska-Siuda E., Nowak A., Matusik P., Wypych-Ślusarska A., Małecka-Tendera E. Opinie młodzieży na temat otyłości w zależności od ich własnej masy ciała. Katedra i Klinika Pediatrii, Endokrynologii i Diabetologii Dziecięcej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach Zakład Epidemiologii, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. (https://journals.viamedica.pl/eoizpm/article/view/26024/20834 stan na dzień 26.04.2020 r.).

Szulaczuk W., Skuzińska A. Dziecko z niepowodzeniami szkolnymi w grupie rówieśniczej. (http://www.sp1.info.elblag.pl/media/pliki/Dziecko_z_niepowodzeniami_szkolnymi.pdf stan na dzień 27.04.2020 r.)

Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

28.12.2021

Jak cytować

1.
CHMIELEWSKA, Daria. Popularność w grupie rówieśniczej osób z zaburzeniami masy ciała. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu [online]. 28 grudzień 2021, T. 6, nr 4, s. 45–71. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.21784/IwP.2021.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 6 Nr 4 (2021)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1043
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

zaburzenia masy ciała, popularność, grupa rówieśnicza, brak akceptacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa